ساماندهی ۶۳ شرکت تعاونی تولید بخش زراعت در ایلام

سرویس ایلام - مدیر تعاون روستایی ایلام گفت: تعداد ۶۳ شرکت تعاونی تولید در بخش زراعت ساماندهی شده است که عمده اراضی آبی استان را پوشش می دهند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، حمیدرضا شکری اظهار داشت: تعاون روستایی استان دارای زیر مجموعه هایی سازمان یافته شده در قالب، تعاونی ها، اتحادیه ها و تشکل های مردم نهاد بالغ بر ۲۳۰ تعاونی است که فعالیت آنها در بخش کشاورزی، دامداری، زنبور داری، زنان روستایی، تولید، مرغداری، بازاریابی، بازار رسانی و صادرات بوده و تعداد اعضای این تعاونیها در تعاون روستایی استان بالغ بر ۶۰ هزار نفر است.

مدیرکل تعاون روستایی ایلام گفت: تعداد ۶۳ شرکت تعاونی تولید در بخش زراعت ساماندهی شده است که عمده اراضی آبی استان را پوشش می دهد و ظرفیت مناسبی برای توسعه برنامه های کشاورزی و همچنین نقطه عطفی برای افزایش بهره وری محصولات استراتژیک کشاورزی و خصوصا برای تغییر الگوی کشت در استان است.

شکری ادامه داد: تعاون روستایی و شبکه های تحت پوشش آن بیش از ۱۰۰ واحد سوله و سیلو و انبار و با تجهیزات کامل باسکول ها و سیستم های دقیق توزین و وسایل آزمایشگاه و فضای هانگارها با ظرفیت بیش از ۱۲۰ هزار تن از دیگر ظرفیت های تعاونی های روستایی و تولید در سطح استان است.

وی بیان داشت: امسال از محل اعتبارات استانی به میزان ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان صرف تعمیر و بازسازی تعدادی از این انبارها شد و با افزایش و توسعه و مرمت آنها توانستیم از ۳۲۵ هزار تن گندم خریداری شده در استان، تعاون روستایی بیش از ۹۹ هزار تن آن توسط ۳۶ مرکز خرید از طریق تشکل های تعاون روستایی در اقصی نقاط استان از کشاورزان خریداری کنیم که به نسبت سال گذشته ۴ برابر افزایش داشته است و خود یک رکورد بی سابقه در استان و کشور محسوب می شود.

مدیرکل تعاون روستایی ایلام گفت: محصول کلزای استان نیز به ظرفیت ۵۹۰۰ تن توسط تعاونی ها در پایان برداشت خریداری و تحویل کارخانه های روغن کشی داده شده است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین امسال نیز پس از پایان کشت گندم از طریق تشکلهای تعاونی تولید اقدام به کشت ذرت علوفه ای و دانه ای در سطح بیش از ۲۰۰۰ هکتار از اراضی آبی استان شده و تمام فرآیند برداشت و بسته بندی و فرآوری آن توسط صنایع تبدیلی و تکمیلی تعاونی ها انجام می گیرد.

شکری بیان داشت: در سال جاری طرح توانمند سازی شرکت های تعاونی های تولید در پروژه ۵۰ هزار هکتاری عین خوش، فکه و دشت عباس در حال اجرا توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی و مدیریت استان است که در آن آموزشهای کیفی مربوط به تحویل حجمی آب و توزیع و مصرف آب و همچنین پایش روند تولید با هدف توانمند سازی کشاورزان و پایدار کردن تعاونی های تولید در دست اقدام است.

وی افزود: همچنین در سال زراعی جدید بیش از ۵۰ هزار هکتار کشت قراردادی محصول گندم و کلزا با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان از طریق تشکل های تعاون روستایی با کشاورزان منعقد خواهد شد.

کد خبر 2760741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha