ترکیه به دنبال بهره برداری از اختلافات میان اربیل و بغداد است

کارشناس مسائل انرژی در عراق، درباره مخالفت ترکیه با بازگشایی خط لوله این کشور برای از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان، گفت: ترکیه به دنبال بهره برداری از اختلافات میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق است.

هری اسپانیان در گفت و گو با خبرگزاری کرد پرس، با اشاره به اینکه ترکیه می خواهد از شرایط پیش آمده برای پیشبرد برخی موضوعات مد نظر خود استفاده کند، گفت: همزمان که ترکیه نیم نگاهی به روابط با اربیل و بغداد در گذشته به عنوان دو نهاد مجزا دارد، به دنبال معامله ای منسجم با اربیل و بغداد، از طریق مسائلی مانند دسترسی این کشور به خلیج فارس، تخفیف گرفتن بیشتر در خرید نفت عراق، سرکوب پ.ک.ک و دیگر روابط اقتصادی است.
وی همچنین درباره حضور قدرتمند روسیه در صنعت نفت اقلیم کردستان و عراق به کرد پرس، گفت: دلیل حضور قوی روسیه در صنعت نفت اقلیم کردستان این است که مسکو به عراق به عنوان یک شریک استراتژیک که میان دو متحد مهم خود مانند ایران و سوریه قرار گرفته، نگاه می کند.
به گفته او انتظار می رود که شرکت های نفتی  چینی و روسی  نقش بیشتری در صنعت نفت عراق ایفا کنند.
کارشناس مسائل انرژی در عراق درباره راه حل اختلافات اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق نیز گفت: اگر اقلیم کردستان و عراق بر سر صادرات نفت این منطقه به توافق نرسند، اربیل باید به فکر مسیرهای دیگری برای صادارت نفت خود باشد.
وی گفت: احتمالا هر دو طرف به این نتیجه خواهند رسید که ادامه توقف صادرات نفت اقلیم کردستان به ضرر همه عراق و نه فقط اقلیم کردستان خواهد بود.
استپانیان بر لزوم تفکیک کردن مسئله نفت از سایر مباحث مورد اختلاف  میان کردها و دولت مرکزی عراق تاکید کرد و افزود: اربیل و بغداد لازم است مسئله نفت را از دیگر مسائل مورد اختلاف مانند پرداخت حقوق کارمندان اقلیم کردستان، مناطق مورد مناقشه و بودجه فدرال جدا کنند.

کد خبر 2761796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha