تئاتر خیابانی زبان گویای جامعه است/ حضور ۴ گروه خارجی در شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: در ۶ ماهه اول سال جاری شاهد بارش برنامه های مختلف فرهنگی و هنری در کردستان بودیم.

به گزارش کرد پرس، علی اصغر دریایی در نشست خبری با رسانه های کردستان، گفت: هنر تئاتر یکی از هنرهای فاخری است که می تواند مشکلات و معضلات اجتماعی را به خوبی به نمایش بگذارد.

وی اظهار کرد: در عرصه هنرهای نمایشی، تئاتر خیابانی با توجه به اینکه قدرت برقراری ارتباط بالایی با مخاطبان دارد، می تواند به عنوان زبان گویای جامعه، همه چیز را به نمایش بگذارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان افزود: در چنین جشنواره هایی در کنار رقابت گروه های نمایشی، بیش از هر چیزی دورهمی هنرمندان مناطق و اقوام مختلف کشور و بهره گیری از دانش اساتیدی که در جشنواره حضور می یابند، مهم است.

دریایی ادامه داد: در حکمرانی فرهنگی باید تمامی برنامه ها مردمی باشد و مشارکت هنرمندان و مردم در پیشبرد اهداف راهبردی یک جشنواره بسیار موثری است.

وی یادآور شد: در ۶ ماهه اول سال جاری شاهد بارش برنامه های مختلف فرهنگی و هنری در کردستان بودیم و برنامه ۶ ماهه دوم سال نیز این برنامه ها ادامه داشته و جشنواره و فستیوال های مختلفی در شهرهای استان برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان بیان کرد: خوشبختانه تمرکز زدایی برنامه های فرهنگی و هنری از مرکز استان برداشته شده و در اقصا نقاط مختلف استان با توجه به ظرفیت های فرهنگی که دارند، برنامه های تدوین شده است.

حضور ۴ گروه خارجی در شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان نیز در این نشست، گفت: ۲۱۵ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد و با رای هیات بازبین ۳۸ اثر به مرحله نهایی راه یافتند.

رحمان هوشیاری با اشاره به اینکه هیات بازبین متشکل از سعید ذبیحی، محمود فرضی نژاد، مختار محمدی، مهدی صالحیار، نرگس خاککار، زهرا مریدی بودند، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که گریبان جشنواره های مختلف به ویژه تئاتر خیابانی را گرفته کمبود اعتبارات است.

وی با بیان اینکه گروه های خارجی زیادی برای حضور در این دوره از جشنواره اعلام آمادگی کردند، افزود: از ۱۱ گروه خارجی که آثار آنها هم مورد تایید قرار گرفت ولی به دلیل مشکلات مالی تنها امکان حضور برای چهار گروه فراهم شد

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان ادامه داد: گروه های خارجی از کشورهای تونس، ارمنستان، ترکیه و عراق در این دوره از جشنواره حضور دارند.

رحمانی یادآور شد: تلاش زیادی برای جذب اسپانسر مالی کردیم ولی این اتفاق نه تنها در استان ما بلکه در کل کشور هم تاکنون برای جشنواره های فرهنگی و هنری نیافتاده است.

وی برآورد هزینه لازم برای برگزاری شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را ۴۰ میلیارد ریال اعلام کرد و بیان کرد: انتظار می رود ردیف اعتباری به این جشنواره اختصاص یابد تا هر دوره آن شاهد افزایش کمیت و کیفیت این رویداد فرهنگی و هنری باشیم.

کد خبر 2762073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha