آینده روابط کردها با دولت مرکزی عراق

سرویس جهان- موسسه epc معتقد است روابط کنونی دولت اقلیم کردستان با بغداد در پایین‌ترین سطح قرار دارد و در آینده‌ای نزدیک اختلافات میان اربیل و بغداد قابل حل نیست.

به گزارش کردپرس، موسسه سیاسی ای پی سی در تحلیل خود پیرامون وضعیت کنونی روابط میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق نوشت: روابط در پایین‌ترین سطح قرار دارد و در آینده‌ای نزدیک امکان ترمیم کامل و رفع اختلافات وجود ندارد.

 این موسسه تاکید کرده است که بحران کنونی میان اربیل و بغداد ممکن است نیاز به سازماندهی مجدد داشته باشد اما واقعیت‌های موجود نشان می‌دهد که این مسئله در حال حاضر ممکن نیست. به این نکته هم اشاره شده که عراق جدید بر پایه همپیمانی میان شیعیان و گروه‌های کرد ایجاد شد اما این همپیمانی دیگر وجود ندارد و توازن میان دو طرف برای اولین بار به هم خورده است.

 این موسسه تاکید کرده است که نخبگان سیاسی کرد عراق باید این واقعیت را بپذیرند که طرف ضعیف بازی هستند و پویایی‌های کنونی قدرت ممکن است تغییر پیدا کند. همچنین به این نکته اشاره شده که اگرچه اختلافات اقتصادی بر روابط میان اقلیم کردستان و دولت عراق سایه انداخته اما مسئله فراتر از آن است.

 موسسه ای‌پی‌سی حل اختلافات میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق در آینده‌ای نزدیک را بعید می‌داند زیرا این مسئله نیازمند باز تعریف خواسته‌ها و ایجاد چشم انداز جدیدی است که از نخبگان اربیل و بغداد بر نمی‌آید. این مسئله به دلیل تاکید نخبگان در اربیل و بغداد بر منافع شخصی و استفاده از وضعیت موجود برای رسیدن به این هدف است.  

مرکز ای پی سی پیشنهاد کرده است برای عبور از بحران کنونی، به ایجاد تغییرات جدی مانند مانند تصویب برخی قوانین مهم قانون نفت و گاز اشاره است اما اشکال کار این است که این پروسه زمانبر است. 

 این موسسه سیاسی معتقد است که یکی از دلایل اصلی بروز بحران میان اربیل و بغداد یکه تازی حزب دموکرات کردستان عراق است زیرا این حزب ایجاد اختلال در جبهه متحد کردها شده و در تعامل با دولت مرکزی خد را تنها نماینده کردها می‌داند.

کد خبر 2762177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha