کشت گلخانه؛ راهی برای تولید محصول سالم در بانه

سرویس کردستان- به سبب اینکه در کشت گلخانه ای تولید در فضایی کنترل شده و مناسب انجام می شود و امکان رصد دقیق آفات و بیمارهای خصوصا استفاده از روش های بیولوژیکی وجود دارد محصول سالم و پربازده است . در شهرستان بانه استفاده از این روش کشت رو به گسترش است.

به گزارش کردپرس، کشاورزان بانه ای از گذشته های  خیلی دور کشاورزی به روش های سنتی که از گذشته گان خود آموخته اند ادامه دادند اکنون این شیوه سنتی به دلایل مختلف مقرون به صرفه نیست و منسوخ شده چراکه زمین مناسب برای کشاورزی کم و روز به روز هم منابع آبی کاهش می یابد بر این اساس سرمایه گذاران و افراد فعال در این حوزه کشت های گلخانه ای را جایگزین روش های سنتی کردند و در سال های اخیر کشت گلخانه ای در بانه افزایش یافته و کشاورزان و سرمایه گذاران تلاش می کنند که با ارتقاء کیفیت محصولات خود سلامت مصرف کننده را نیز تضمین و تولید محصول را نیز چندین برابر افزایش دهند.

با توجه به کاهش منابع آبی تکیه بر کشت گلخانه ای می تواند مسیر برون رفت از این چالش را برای کشاورزان و سرمایه گذاران هموارتر کند  و در مدیریت بهینه آب تاثیر مستقیم داشته باشد چرا که شیوه های نوین آبیاری در عرصه گلخانه ها می تواند از هد رفت منابع آبی  جلوگیری کند.

کشت در فضای گلخانه به سبب مناسب بودن شرایط محیطی به طور میانگین ۱۰ برابر بازده بیشتر نسبت به کشت در فضای باز دارد و همچنین به دلیل رصد و کنترل دقیق آفات و بیماری ها و استفاده از روش های کنترل بیولوژیکی و کاهش مصرف سموم شیمیایی تولید محصول افزایش می یابد.

در چند دهه قبل به واسطه مرزی بودن و همجواری با اقلیم کردستان عراق؛ بانه بیشتر به یک شهری تجاری و نگین اقتصادی غرب کشور شناخته می شد و سرمایه گذاران تلاش می کردند که در بخش های تجاری سرمایه گذاری کنند اما به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب کشاورزی نیز پا به پای تجارت رشد کرد و سرمایه گذارانی که تا همین چند سال اخیر در زمینه تجارت فعالیت می کردند موضع خود را تغییر داده و به  بخش کشاورزی روی آوردند یکی از حوزه های مهم در بخش کشاورزی کشت گلخانه ای است که سرمایه گذارانی را به سمت خود جلب کرده و در زمینه تولید محصولات گلخانه ای سرمایه گذاری می کنند.

یکی از این سرمایه گذاران برادران جعفری هستند که در روستای «هه واره خول بخش ننور» در زمین به مساحت ۳۲۰۰ متر مربع گلخانه ای با روش هیدروپونیک با کد شناسه کیو آر که ضامن سلامت محصول است احداث کرده و در این گلخانه برای چهار نفر به صورت مستقیم و برای بیش از ۱۵ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کردند و محصول آنها در بازار بانه و شهرهای اطراف نیز به فروش می رسد.

برای تهیه گزارش به همراه تیم کارشناسان فنی و باغبانی جهاد کشاورزی به گلخانه تولید خیار در روستای هه واره خول بخش ننور بانه رفتم و از نزدیک با سرمایه گذاران این مجموعه همکلام شدیم. 

ضرورت ایجاد بازار عرضه مستقیم کالا

ناصر جعفری سرمایه گذار این گلخانه می گوید با همفکری و همکاری برادرم چهار سال پیش این گلخانه را با هدف ایجاد اشتغال و تولید محصول سالم احداث کردیم که خوشبختانه در این راه موفق شدیم.

این گلخانه نخستین گلخانه صنعتی بانه است که کد شناسه کیو آر (کد سلامت محصول) دارد و محصول آن به شهرهای همجوار و استان آذربایجان غربی نیز صادر می شود البته بخش زیادی از محصول تولیدی  در بانه مصرف می شود که  در بازار بانه با نام خیار هه واره خول در بین مشتریان از مقبولیت زیادی برخوردار است.

او یکی از خواسته های تولید کنندگان محصولات کشاورزی و باغی را در بانه ایجاد بازارهای عرضه مستقیم کالا عنوان کرد در بانه قیمت این محصولات نسبت به شهرهای اطراف بیشتر است و مردم نیز از این مشکل گلایه دارند دلالان یک محصول چندین بار دست به دست می کنند که باعث افزایش چند برابری قیمت محصول می شود.

گاهی افرادی در بازار این موضوع را نیز به تولیدکنندگان می گویند که کالای آنها با قیمت بسیار خوبی بفروش می رسد اما نمی دانند کالا در بازار زیاد دست به دست می شود که به دست مصرف کننده برسد.

صادرات کالا به اقلیم کردستان عراق با وجود مرز رسمی سیرانبند بانه یکی از خواسته های تولیدکنندگان محصولات گلخانه ای است که تاکنون به دلایل خاصی محقق نشده بسیاری از آنها با انگیز تولید صادرات محور در این بخش کشاورزی سرمایه گذاری کردند.

این سرمایه گذار می گوید: برای تهیه یک محصول کاملا سالم و اورگانیک ما از سم و کود کمترین بهره را می گیریم و تنها زمانی که در گلخانه بوته وجود ندارد از سم برای پاکسازی محیط استفاده می کنیم چراکه این گلخانه گواهی سلامت دارد و محصولات آن بر اساس برنامه محصول سلامت محور تولید می شود.

استفاده از کود و بذر استاندارد یکی از اساسی ترین نیاز تولید یک محصول استاندارد سلامت محور است که تامین آن به معضل بزرگ تولیدکنندگان تبدیل شده است.

بذری که گلخانه هه واره خول به کار می برند وارداتی است و برای تهیه آن به هر دری می زنند تا بتوانند کود و بذر مورد نظر را پیدا کنند که آن هم با قیمت های سرسام آور.

در گلخانه برادران جعفری سالانه ۱۳۰ تن خیار با کد شناسه کیو آر تولید می شود و در فصل برداشت نیز بیش از ۱۵ نفر در این گلخانه خیار برداشت می کنند و کسب درامد می کنند یکی از این افراد گلی کرمی زن سرپرست خانوار است از زمانی که این مجموعه کارش را شروع کرده در فصل برداشت با آنها کار می کند و برای خود درآمد کسب می کنند البته وی با توجه به تجربه ای که در چند سال اخیر کسب کرده به نیروهای تازه وارد نیز در زمینه نحوه چیدن و چیدمان خیار آموزش می دهد.

این کارگر نیز در فصل برداشت محصول هر روز صبح زود به گلخانه برادران جعفری که در نزدیک روستای هه واره خول است می رود و تا ظهر خیار برداشت می کند و از کارش بسیار خشنود است چراکه هم درآمدی برای خود کسب کرده و هم در محیط طبیعی و آرام چند ساعتی را با آرامش کار می کند.

مشکل تامین کود و بذر استاندارد

یکی دیگر از سرمایه گذاران این عرصه تولید کشاورزی ناصر قادریان است وی در روستای شوی در بخش مرکزی یک گلخانه کوچک مقیاس  به مساحت ۱۷۰۰ متر مربع احداث کرده و برای پنج نفر اشتغال ایجاد کرده و هر دوره ۲۲ تن خیار و گوجه فرنگی ارگانیک تولید و به بازار عرضه می کند.

زمین گلخانه روستای شوی اجاره ای است و سرمایه گذار باید سالانه مبلغی را برای اجاره این فضا به شرکت تعاونی شوی پرداخت کند اجاره این گلخانه هر پنج سال یک بار تمدید می شود اگر مالک راضی به تمدید اجاره نباشد باید کارش را تعطیل و یا به مکانی دیگر انتقال دهد.

گلخانه روستای شوی نیز در ۹۸ احداث شده که با توجه به اینکه این مجموعه کوچک مقیاس بوده نتوانسته کد شناسه کیوآر را دریافت کند اما تمام ملزومات تولید یک محصول سلامت محور را رعایت می کنند.

این تولید کننده محصولات گلخانه از عدم حمایت و همکاری نهادهای دولتی گلایه دارد و تنها حمایتی که جهاد کشاورزی از وی کرده پرداخت تسهیلات با بهره ۸ درصد بوده اما به لحاظ دریافت کود و بذر یارانه ای هیچگونه همکاری با این سرمایه گذار نکردند که یکی از انتظارات سرمایه گذاران این بخش است که جهاد کشاورزی در زمان کمتر و با قیمت مناسب کود و بذر استاندارد را در اختیار تولید کنندگان قرار دهد.

وی نیز ایجاد بازار عرضه مستقیم کالا را در برای عرضه بدون واسطه محصول ضروری  می داند چراکه محصول آنها چندین برابر قیمت واقعی به دست مصرف کننده می رسد.

سیستم هیدروپونیک حتی در جای که خاک زارعی وجود ندارد

نادر فرج زاده کارشناس امور باغبانی جهاد کشاورزی نیز در این باره ی گوید: در گلخانه روستای هه وارخول از سیستم کاشت هیدروپونیک بهره گیری شده و این گلخانه یکی از محدود گلخانه های استان است که کد شناسه کیوآر که معرف ارتقاء سلامت محصول دریافت کرده که مصرف کنندگان می تواند آن را بدون دغدغه مصرف کنند.

علاوه بر این گلخانه هشت گلخانه دیگر با تولید انواع محصولات گلخانه در شهرستان فعال هستند ۶ واحد از این گلخانه ها کوچک مقیاس هستند که مساحت آنها کمتر از ۳۰۰ متر مربع است که از این تعداد چهار واحد خیار و ۲  واحد محصولاتی مانند گل، نشاء و نهال تولید می کنند.

با سیستم هیدروپونیک حتی در جای که خاک زارعی وجود ندارد می توان بدون خاک محصول تولید کنیم و محدود به خاک زراعی نیستیم.

گلخانه های کوچک مقیاس در محدوده مناطق مسکونی باید کمتر از ۳۰۰ متر مربع و در خارج از محدوده مناطق مسکونی باید حداقل مساحت ۱۵۰۰ متر مربع باشد و دسترسی به آب، گاز و برق داشته باشند.

احداث سه هکتار گلخانه

معاونت فنی جهاد کشاورزی شهرستان بانه نیز درباره توسعه صنعت گلخانه ای در بانه می گوید یکی از اولویت های جهادکشاورزی شهرستان بانه توسعه صنعت و بازرگانی است که در چند سال اخیر در این بخش پیشرفت های زیادی حاصل شده به طوری که هم اکنون در بانه ۱۴ واحد گلخانه ای به مساحت سه هکتار وجود دارد.

رزگار فرجی ادامه می دهد: یکی از واحدهای تولید محصول گلخانه ای بانه در روستای هه وارخول سال گذشته به عنوان گلخانه دار نمونه استان معرفی شد که این یکی از موفقیت ها و پیشرفت های حاصل شده در زمینه تولید محصول گلخانه ای سلامت محور است.

یکی از اقدامات جهاد کشاورزی برای توسعه گلخانه ها پرداخت تسهیلات کم بهره بانکی است که به متقاضیان پرداخت می شود علاوه بر این نیز خدمات کارشناسی، علمی و آموزشی نیز به سرمایه گذاران این حوزه ارائه می شود باید سرمایه گذاران قبل از ایجاد گلخانه مطالعه و دانش کافی در این زمینه داشته باشند تا بتوانند محصولی سالم و پربازده داشته باشند.

به توجه به شرایط کم آبی، کمبود زمین کشاورزی و لزوم استفاده بهینه از منابع موجود یکی از اولویت های جهاد کشاورزی شهرستان بانه توسعه گلخانه های سلامت محور است اکنون این ظرفیت در شهرستان وجود دارد و ضرورت با برنامه ریزی و تامین زیرساخت های موجود در این حوزه مسیر شکوفایی کشاورزی در شهرستان هموار شود.

مساحت گلخانه های کردستان ۴۳ هکتار است و با تولید هشت هزار تن انواع محصولات کشاورزی رتبه ۲۵ کشور را در این زمینه دارد.

کد خبر 2762348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha