خطای استراتژیک دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- موسسه مدرن دیپلماسی هشدار داد تداوم رفتار کنونی دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان و منفعت طلبی حزبی به فروپاشی کامل اقلیم کردستان منجر خواهد شد.

به گزارش کردپرس، موسسه مدرن دیپلماسی در گزارشی پیرامون وضعیت کنونی اقلیم کردستان عراق، هشدار داد اقلیم کردستان عراق دشوار ترین دوران خود از زمان تاسیس آن پس از فروپاشی کامل رژیم بعث عراق را می گذراند.

در این گزارش وضعیت کنونی اقلیم کردستان عراق که با بدترین بحران سیاسی و اقتصادی روبروست، در آستانه فروپاشی توصیف شده است. دو حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی به عنوان مقصران اصلی وضعیت بحرانی اقلیم کردستان عراق معرفی شده اند.

این موسسه سیاسی با اشاره به این که اقلیم کردستان تحت شدیدترین فشارهای سیاسی، بویژه از سوی دولت مرکزی عراق قرار داشته و به دلیل مسدود شدن خط لوله نفتی ترکیه قادر به صادرات نفت خود نیز نیست، نسبت به از بین رفتن کامل موجودیتی به نام اقلیم کردستان عراق در آینده ای نزدیک هشدار داده است.

در این گزارش دو حزب حاکم اقلیم کردستان عراق به ریاست دو خانواده طالبانی و بارزانی به منفعت طلبی حزبی متهم شده اند که در صورت فروپاشی این منطقه، آنها مسئول آن خواهند بود.

مدرن دیپلماسی آمریکا را مهم ترین متحد کردهای عراق دانسته است اما با اشاره به ورود جدی واشنگتن به جنگ در اکراین، درگیر شدن با چین در اقیانوسیه و حمله اسرائیل به فلسطین، به دولت اقلیم کردستان هشدار داده است دیگر این منطقه در اولویت های اصلی واشنگتن قرار دارد و اگر کردها موضع واحدی برای گذر از بحران کنونی در این منطقه در پیش نگیرند، فروپاشی این منطقه حتمی خواهد بود.

این موسسه قدرت طلبی بیشتر و تلاش برای تسلط کامل بر اقلیم کردستان از سوی دو حزب حاکم بر این منطقه، تقابلات و تفرقه داخلی میان کردهای عراق و وارد شدن منطقه خاورمیانه به تنش بیشتر را از جمله عوامل تاثیرگذار بر وضعیت فعلی اقلیم کردستان دانسته است.

 مدرن دیپلماسی تنها راه گذار از بحران کنونی اقلیم کردستان را دست برداشتن دو حزب حاکم در اقلیم کردستان از اختلافات خود دانسته است چرا که به نوشته این موسسه، از دیگر نقاط جهان، بویژه آمریکا و اروپا برای نجات این منطقه از سقوط کاری بر نمی آید.

این موسسه هشدار داده است سقوط احتمالی اقلیم کردستان پیامدهای جدی برای منطقه خاورمیانه نیز دارد و ممکن است باعث به هم خوردن توازن قوا میان برخی کشورهای منطقه و بازیگران خارجی در منطقه بویژه آمریکا شود.

این موسسه هشدار داده است اقلیم کردستان و ساکنان آن با سرنوشت مبهمی روبرو هستند و این نخبگان سیاسی این منطقه هستند که سرنوشت این منطقه را تعیین می کنند.

کد خبر 2762507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha