اردوغان: دیگر کاری با نتانیاهو ندارم

سرویس ترکیه - اردوغان در سخنانی بنیامبن نتانیاهو را مسئول کشتار غزه دانست و از قطع رابطه خود با او خبر داد.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر اسرائیل را مسئول اصلی حملات به غزه دانست و از قطع رابطه خود با او خبر داد.

اردوغان که از سفر خود به قزاقستان باز می گشت، در مسیر بازگشت به ترکیه، به پرسش های خبرنگاران همراهش پاسخ داد.

اردوغان گفت که «مسئول اصلی حملات به غزه خود نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است. اکنون صحبت‌ها در اسرائیل علیه نتانیاهو آغاز شده است.»

اردوغان با بیان اینکه اقدامات نتانیاهو ربطی به کتاب های مقدس ندارند، گفت: «این اقدامات را نه انجیل، نه تورات و نه زبور تصدیق می‌کنند.»

اردوغان افزود: «نتانیاهو کسی است که با واکنش مردم اسرائیل مواجه شده و حمایت شهروندان خود را از دست داده است. او می‌خواهد با استفاده از اصطلاحات مذهبی کشتارها را توجیه کند.»

او خاطرنشان کرد که «اسرائیل عمدا در تلاش برای فروپاشی سیستم بهداشت و درمان غزه است. جامعه جهانی نیز چشمان خود را بر ظلم می‌بندد و غیر نظامیان، بیماران و نوزادان را رها می‌کنند تا بمیرند.»

اردوغان با بیان اینکه از اقداماتی که موجب برقراری صلح و آرامش شود حمایت خواهد کرد، گفت: «از طرح‌هایی که زندگی فلسطینی‌ها را سیاه می‌کند و آنها را از صحنه تاریخ محو می‌کند، حمایت نخواهیم کرد.»

اردوغان درباره موضوع ضمانت برقراری آتش بس در غزه گفت: «ما به عنوان ترکیه باید نقش رهبری را بر عهده بگیریم و این تحولی خواهد بود که حال و آینده را در طول تاریخ شکل خواهد داد. یونان و انگلستان و همچنین ترکیه در قبرس کشورهای ضامن هستند. می‌توان در نوار غزه نیز چنین مکانیزمی تاسیس کرد. به اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی ریاض (در این ماه) اهمیت می‌دهم. ما هم برای آتش‌بس فشار خواهیم آورد و هم کارهای مقدماتی را از نظر رویه‌ها و اصول انجام خواهیم داد.»

او افزود: «کشورهای غربی که از یادآوری قتل‌عام‌های پیشین خود شرمسار می‌شوند، در آینده در زیر بار رویکرد خود در قبال قتل‌عام فعلی در نوار غزه دفن خواهند شد.»

اردوغان در ادامه سخنان خود نقبی هم به موضوع PKK زد و گفت: «کشورهایی که زیر لوای آزادی بیان در قبال اعضای سازمان تروریستی (PKK) مسامحه کاری می‌کنند، هم اکنون سعی دارند پرچم فلسطین را غیرقانونی اعلام کنند.»

اردوغان درباره حملات اسرائیل به غزه گفت: «رای‌گیری در سازمان ملل بسیار مهم بود. در اصل این رای‌گیری مانند یک کارنامه بود. اسرائیل بر اساس این کارنامه مردود شد. اتحادیه اروپا در این دوره نقش بسیار عجیب و ناسازگاری ایفا کرد. اتحادیه اروپا رویکرد عادلانه‌ای را ارائه نداده و قادر به انجام این امر نشد.»

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه اکنون جهان باید فریاد کودکان فلسطینی را بشنود، افزود: «این وظیفه ماست که دست یاری خود را به سوی آن مردم بی‌گناه و مظلوم دراز کنیم. این یک وظیفه انسانی است.»

گفتنی است، همزمان با سخنان اردوغان، وزارت امور خارجه ترکیه امروز با انتشار اطلاعیه‌ای از فراخواندن سفیر خود از تل آویو خبر داد. وزارت خارجه اعلام کرد که این تصمیم را پس از آن‌ گرفته است که اسرائیل درخواست آتش‌بس را نپذیرفته و به حملات خود به غیر نظامیان غزه ادامه داده است.

کد خبر 2762841

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha