درگیری لفظی شدید میان اردوغان و نتانیاهو و واکنش ها به آن

سرویس ترکیه - نتانیاهو در واکنش به اردوغان که او را با هیتلر مقایسه کرده بود، گفت تو هم کرُدها را می کشی و نمی توانی ما رو موعظه اخلاقی کنی.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه در سخنانی بار دیگر با حمله به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، او را با هیتلر، رهبر آلمان نازی مقایسه کرد. نتانیاهو نیز در پاسخ با اشاره به حملات ترکیه به کردستان سوریه و عراق گفت که اردوغان هم کردها را می کشد و نمی تواند به اسرائیل درس اخلاق بدهد.

بنا بر گزارش آناتولی، اردوغان در سخنانی در مراسم اهدای جوایز محققین برگزیده سازمان تحقیقات علمی و فن‌آوری ترکیه (توبیتاک) در آنکارا به حملات اسرائیل به نوار غزه پرداخت و گفت: «شورای امنیت، رسانه‌ها، اتحادیه اروپا و اتحادیه‌های روزنامه‌نگاری یعنی تمام نهادهایی که ادعای دموکراسی دارند همه (در مساله حملات اسرائیل به نوار غزه) نمره مردودی گرفته اند.»

او با انتقاد از نهادهای بین المللی و سازمان های حقوق بشری، افزود: «برخی سازمان‌ها گنده‌گویی می‌کنند و بودجه‌های بالایی نیز دارند، اما وقتی سخن از اسرائیل و ظلم‌های اسرائیل است، پوچ بودن این سازمان‌ها نیز مشخص می‌شود.»

اردوغان: نتانیاهو از هیتلر نازی هم بدتر است

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: «چه تفاوتی بین شما (اسرائیل) و هیتلر نازی وجود دارد؟ اینها از هیتلر هم بدتر هستند. اقدامات نتانیاهو دست کمی از اقدامات هیتلر ندارد.»

اردوغان با بیان این که کشورهای غربی حامی اسرائیل در جنایات جنگی آن شریک هستند، گفت: «(نتانیاهو) از هیتلر سرمایه بیشتری دارد، او از سوی غرب حمایت می‌شود؛ از هر نوع حمایتی از سوی ایالات متحده برخوردار است؛ آنها با این همه حمایت چه کردند؟ بیش از 20 هزار نفر را در غزه کشتند.»

اردوغان افزود: «نه تنها سازمان‌های بین‌المللی، بلکه دانشگاه‌های معتبر در کشورهای غربی نیز در خصوص مساله غزه مردود شدند. مانند آنچه 80 سال پیش در آلمان نازی شاهد آن بودیم، امروز نیز دانشمندانی که شجاعت ظلم گفتن به ظلم جاری در غزه را دارند تحت فشار و تهدید قرار می‌گیرند. درهای دانشگاه‌های ترکیه به طور کامل بر روی دانشمندانی که به دلیل دفاع از عزت انسانی (غزه) در معرض فشار قرار می‌گیرند، باز هستند.»

درگیری لفظی شدید میان اردوغان و نتانیاهو و واکنش ها به آن

واکنش نتانیاهو به سخنان اردوغان: تو خودت هم کردها را در کردستان سوریه می کشی!

این سخنان با واکنش نخست وزیر اسرائیل همراه شد؛ به نوشته یورونیوز، بنیامین نتانیاهو در واکنش به سخنان اردوغان گفت که رئیس جمهور ترکیه آخرین فردی است که صلاحیت نصیحت کردن اسرائیل را دارد.

در بیانیه نهاد نخست وزیری اسرائیل به نقل از بنیامین نتانیاهو آمده است: «اردوغان که دست به نسل‌کشی کردها زده و رکورد جهانی زندانی کردن روزنامه‌نگاران مخالف را از آن خود کرده، آخرین کسی است که می‌تواند برای ما موعظه اخلاقی سر دهد.»

واکنش آلتون به نتانیاهو: کُردهای ترکیه خودشان با PKK می جنگند

فخرالدین آلتون، رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه در واکنش به اظهارات نتانیاهو علیه اردوغان، با انتشار بیانیه ای، با استفاده از ادبیات خود نتانیاهو گفت: «بنیامین نتانیاهو آخرین فردی است که صلاحیت اظهار نظر درباره نسل‌کشی را دارد.»

آلتون با بیان اینکه نتانیاهو استاد کشتار غیرنظامیان به عنوان حق دفاع از خود است، افزود: «شاید جهان در متوقف کردن او (نتانیاهو) ناموفق باشد اما مطمئنا تاریخ او را به عنوان یک جنایتکار محاکمه خواهد کرد.»

رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه همچنین با تاکید بر اینکه کُردها در مبارزه ترکیه با PKK پیشرو هستند، اعلام کرد: «نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل آخرین شخصی است که صلاحیت اظهار نظر درباره مبارزه ترکیه با تروریسم را دارد.»

آلتون خواستار همکاری جهانی برای برقراری آتش بس در منطقه شد.

درگیری لفظی شدید میان اردوغان و نتانیاهو و واکنش ها به آن

الی کوهن:‌ از اول گفته بودم که داشتن سفیر در آنکارا بیهوده است

در ادامه تنش لفظی میان مقامات ترکیه و اسرائیل، الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، امروز (پنج‌شنبه) در سخنانی گفت: تا وقتی که رجب طیب اردوغان در رهبری ترکیه باشد، برگرداندن سفیر اسرائیل به آنکارا کاری بیهوده است.

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، کوهن گفت: «معلوم شد که تصمیم من برای بازگرداندن سفیرمان از آنکارا درست بود.» او افزود که اردوغان با حماس روابط نزدیک دارد.

وزیر خارجه اسرائیل با اشاره به اعزام تیم‌های امدادی اسرائیلی به ترکیه پس از زلزله مرگبار سال گذشته در این کشور یادآوری کرد که رجب طیب اردوغان در حالی به تازگی دوباره علیه اسرائیل موضع‌گیری کرده که اسرائیل «کمک زیادی به این کشور کرد و از جمله این که در زمان زمین لرزه اسرائیل در آن‌ جا بیمارستان سیار ایجاد کرد».

گفتنی است، درگیری لفظی میان اردوغان و نتانیاهو مدتی پس از آغاز درگیری ها میان حماس و اسرائیل در نوار غزه آغاز شد. اردوغان تا کنون چندین بار با مقایسه نتانیاهو و هیتلر خواستار محاکمه سران اسرائیل در دادگاه های بین المللی شده است. 

اگرچه رسانه ها از عبارت جنگ رسانه ای میان اسرائیل و ترکیه برای پوشش این اخبار استفاده کرده اند، اما به نظر می رسد این جنگ همچنین چیزی در حد یک بگومگوی تبلیغاتی رسانه ای باشد. ترکیه از دیرباز روابط تجاری عمیقی با اسرائیل دارد که برچیده شدن آنها به نفع هیچ کدام از طرفین نیست. همچنین شهروندان اسرائیل همچنان بدون نیاز به ویزا می توانند به ترکیه سفر کنند. بنابراین به نظر می رسد این درگیری های لفظی نیز در حد یک بگومگوی رسانه ای باقی بماند. زیرا اردوغان همانگونه که در جنگ اوکراین هم ثابت کرد، همیشه جانب احتیاط را درباره منافع اقتصادی و سیاسی دولتش نگه می دارد. 

درگیری لفظی شدید میان اردوغان و نتانیاهو و واکنش ها به آن

نفت همچنان از طریق ترکیه به اسرائیل داده می شود 

واردات نفت اسرائیل با وجود مخدوش شدن روابط بین اسرائیل و ترکیه به دلیل عملیات نظامی اسرائیل به نوار غزه همچنان از طریق ترکیه ادامه دارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، نفتکش سیوایلت (Seaviolet) که در مالت ثبت شده است، اخیراً یک میلیون بشکه نفت خام آذربایجان را از بندر جیهان ترکیه در دریای مدیترانه به بندر ایلات اسرائیل منتقل کرده است. حدود 40 درصد از مصرف سالانه نفت اسرائیل از طریق نفت خامی تامین می شود که برای حمل و نقل بعدی به جیهان ارسال می شود.

همچنین ماه گذشته پس از سخنان انتقادی اردوغان علیه نتانیاهو، رسانه های اسرائیل تصاویری از کشتی های باری ترکیه در یکی از بنادر اسرائیل را منتشر کردند که  بار آنها لباس های زیر گرم زمستانی بودند. رسانه های اسرائیلی مدعی شدند که ترکیه این بار را برای سربازان اسرائیلی فرستاده است. آنها گفتند که روابط تجاری و دیپلماتیک میان دو دولت همچنان برقرار است.

در جریان نشست های بررسی لایحه بودجه سال 2024 در مجلس ترکیه نیز انتقادهای فراوانی علیه رفتار دوگانه دولت ترکیه در قبال مسئله فلسطین ارائه شد. یکی از مشهورترین این انتقادها انتقاد حسن بیتمز بود. حسن بیتمز در آخرین نطق زندگی خود دولت ترکیه را متهم کرد که تنها در سخن دم از همراهی با ملت مظلوم فلسطین می زند و در عمل نه روابط تجاری و نه روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع کرده است. بیتمز دولت ترکیه را متهم کرد که دستانش به خون کودکان غزه ای آغشته است. بیتمز بلافاصله پس از این نطق دچار حمله قلبی شد و یک روز پس از آن درگذشت.

درگیری لفظی شدید میان اردوغان و نتانیاهو و واکنش ها به آن

مرال دانیش بشتاش رئیس فراکسیون حزب دمکراسی و برابری خلق‌ها (دَم‌پارتی) در نطق خود در مجلس ترکیه خطاب به رجب اردوغان گفت: «گفتید کالاهای اسرائیلی تحریم می‌شوند، اما روابط تجاری با اسرائیل ادامه دارد.» 

او افزود: «دسترسی به حساب‌های کاربری روزنامه‌نگاری که روابط ترکیه با اسرائیل را تشریح می‌کرد را مسدود کردید اما دربارهٔ روابط خود با اسرائیل روشنگری نمی‌کنید. اگر این روابط دروغ است توضیح دهید و اگر درست هم هست توضیح دهید! چرا مخفی کاری می‌کنید؟»

کد خبر 2765008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha