موضع احزاب ترکیه در درگیری های اسرائیل و حماس؛ ترکیه به دنبال میانجیگری است

سرویس ترکیه - در پی اعلام وضعیت جنگی از سوی رهبران اسرائیل مقامات ترکیه برای میانجیگری بین طرفین برای برقراری صلح تلاش می کنند.

به گزارش کردپرس، در پی آغاز عملیات موسوم به طوفان اقصی توسط نظامیان حماس در غزه، تقریبا همه احزاب ترکیه به این حملات واکنش نشان دادند. با این حال واکنش حزب حاکم ترکیه در نوع خود قابل توجه بود. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و رئیس حزب عدالت و توسعه (AKP) که در کنگره این هفته یک بار دیگر به ریاست این حزب برگزیده شد، در سخنرانی خود در چهارمین کنگره بزرگ AKP، در جملاتی بسیار میانه روانه، از طرفین مخاصمه خواست تا راه خویشتن داری را پی گرفته و از تنش بیشتر جلوگیری کنند. اردوغان بر تاسیس یک دولت فلسطینی مستقل همراه با تمامیت ارضی به پایتختی قدس به عنوان یک راه حل فوری تکید کرد.

اردوغان همچنین در مراسم گشایش کلیسای ارتدکس «مور افرم سوریانی» نخستین کلیسای ساخته شده در دوران صد ساله تاسیس جمهوری ترکیه در ارتباط با اتقاقات اخیر در منطقه گفت: «صلح دائمی در خاورمیانه تنها دستیابی به یک راه حل نهایی برای مشکل فلسطین و اسرائیل میسر خواهد بود.»

موضع احزاب ترکیه در درگیری های اسرائیل و حماس؛ ترکیه به دنبال میانجیگری است

او که پیشتر نیز در درگیری های روسیه و اوکراین با توجه به نزدیکی به هر دو طرف درگیری نقش میانجی گرفته بود، این بار نیز خواستار میانجی گری در ایجاد صلح شد. اردوغان گفت: «ما مصمم هستیم که تلاش‌های دیپلماتیکی را که برای بازگرداندن آرامش آغاز کرده ایم تشدید و ادامه دهیم. ترکیه آماده است تمام تلاش خود را برای توقف هر چه سریعتر درگیری‌ها و کاهش تنش که با حوادث اخیر تشدید شده است انجام دهد.»

رئیس جمهور ترکیه افزود: «مسئله فلسطین ریشه اصلی مشکلات منطقه ماست، تا زمانی که این مسئله به طور عادلانه حل نشود، آرزوی صلح در منطقه ما همچنان ادامه خواهد داشت.»

اردوغان با لحنی میانه دارانه ا طرفین درگیری خواست تا از هر اقدامی که باعث تشدید تنش در منطقه، خونریزی بیشتر و عمیق‌تر شدن مشکلات می‌شود، اجتناب کنند.

این در حالی است که موضوع اردوغان پیش از عادی سازی روابط با اسرائیل و اعزام سفیر بین دو طرف، بسیار تند تر بود. با این حال اردوغان تلاش می کند تا در این درگیری نیز طرف میانه را انتخاب کند.

وزارت خارجه ترکیه روز گذشته دربیانیه ای در واکنش به تنش های اخیر در غزه از خشونت به وقوع پیوسته در منطقه ابراز ننگرانی عمیق کرد. 

موضع احزاب ترکیه در درگیری های اسرائیل و حماس؛ ترکیه به دنبال میانجیگری است

وزارت خارجه ترکیه بدون اشاره خاصی به غیر نظامیان کشته شده در یکی از طرفین مخاصمه، اعلام کرد که «آنکارا برای بازگرداندن هر چه سریع‌تر آرامش به منطقه اهمیت زیادی قائل است و کشته شدن غیرنظامیان را به شدت محکوم می‌کند.»

وزارت خارجه آنکارا در بیانیه خود از طرفین خواست تا میانجی گری این کشور برای برقراری صلح را بپذیرند و برای پیدا کردن راه حلی دائمی برای صلح تلاش کنند.

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، روز گذشته با  آنتونی بلینکن همتای آمریکایی‌ خود گفتگو کرد. 

آنتونی بلینکن ویر خارجه آمریکا پس از این تماس تلفنی در سخنانی گفت: «من و هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه درباره حملات حماس علیه اسرائیل گفتگو کردیم. اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند، گروگان ها را نجات دهد و از شهروندانش محافظت کند.»

با این حال موضع سفارت آمریکا در ترکیه کمی میانه رو تر بود. در اطلاعیه منتشر شده از سوی این سفارت در پاسخ به درخواست آنکارا برای میانجی گری و به پایان رسیدن تنش در غزه آمده است: «ما شاهد رنج های عظیم انسانی در فلسطین و اسرائیل هستیم. ما به دولت ترکیه و بسیاری از رهبران جهان در خواست آنها برای کاهش خشونت می پیوندیم.»

موضع احزاب ترکیه در درگیری های اسرائیل و حماس؛ ترکیه به دنبال میانجیگری است

کمال قلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوری خواه خلق (CHP) ضمن همدردی با فلسطینی ها مخالفت خود را با جنگ و خشونت ابراز کرد. قلیچدار اوغلو ه این روزها درگیر برگزاری کنگره های ریاست استانی حزب خود است، در سخنانی در پاسخ به یک خبرنگار از لزوم تحقق صلح در منطقه همچنین دست یابی فلسطینی ها به حقوق خودشان حمایت کرد.

مرال آکشنر رهبر حزب خوب با انتشار بیانیه ای کتبی ضمن حمایت از حقوق مردم فلسطین از تنش منجر به خونریزی و خشونت انتقاد کرد و اعلام کرد که آغشته شدن مطالبات مشروع و موجه مردم فلسطین به اقدامات خشونت آمیز را غیر قابل قبول می داند و نتیجه چنین اقداماتی هیچ چیزی جز افزایش درد و رنج مردم فلسطین به همره نخواهد داشت. او از مقامات اسرائیل خواست تا با عقل سلیم رفتار کنند.

موضع احزاب ترکیه در درگیری های اسرائیل و حماس؛ ترکیه به دنبال میانجیگری است

احمد داوود اغلو رئیس حزب اسلام گرای آینده نیز در پستی در شبکه های مجازی از فلسطینی ها حمایت کرد و نوشت: «از مقاومت مشروع برادران فلسطینی ام که از سوی جهان اسلام رها شده‌اند، حمایت می‌کنم.»

او با اشاره به اعلام وضعیتی جنگی از سوی دولت صهیونیستی از دولت ترکیه خواست تا هر چه سریعتر سازمان همکاری اسلامی را برای یک نشست اضطراری فرا خوانده و یک برنامه اقدام دیپلماتیک برای اطمینان از آتش‌بس فوری بین طرف‌های درگیر ارائه دهد.

موضع احزاب ترکیه در درگیری های اسرائیل و حماس؛ ترکیه به دنبال میانجیگری است

حزب سبزها و آینده چپ (حزب چپ سبز) حزب آلترناتیو HDP، با انتشار دو بیانیه جداگانه کشتار غیر نظامیان و گروگان گیری آنها، همچنین بمباران مناطق مسکونی را به شدت محکوم کرد و نتیجه کشتار غیر نظامیان از دو طرف را عمیق تر شدن خضومت بین مردم توصیف کرد. 

در این بیانیه آمده است: «ما به عنوان حزب چپ سبز، اشغال فلسطین توسط اسرائیل را رد می کنیم. ما از مبارزات مردم فلسطین برای آزادی دفاع خواهیم کرد و به دفاع از آن ادامه خواهیم داد. ما از همه قدرت‌ها، به‌ویژه کشورهای منطقه می‌خواهیم تا تمام تلاش‌های لازم را به کار گیرند تا هر دو طرف در یک راه‌حل مسالمت‌آمیز گرد هم آیند.»

حزب چپ سب همچنین از مسئله فلسطین و مسئله کرد به عنوان دو مسئله اصلی خاورمیانه نام برد و اعلام کرد که تا حل نشدن دائمی این دو مسئله صلح به خاورمیانه باز نخواهد گشت.

موضع احزاب ترکیه در درگیری های اسرائیل و حماس؛ ترکیه به دنبال میانجیگری است

حزب کارگر ترکیه  که رهبران آن این روزها درگیر راهپیمایی برای آزادی نماینده در بندشان جان آتالای هستند، با انتشار بیانیه ای از مبارزات مردم فلسطین حمایت و کشتار غیر نظامیان را محکوم کرد.

موضع احزاب ترکیه در درگیری های اسرائیل و حماس؛ ترکیه به دنبال میانجیگری است

از سوی دیگر برخی از مردم در شهرهای مختلف ترکیه از جمله قونیه، سیرت، استانبول، آدانا، نوشهر، افیون، دیاربکر و باتمان، با تشکیل اجتماعات خودجوش از حمله اخیر حماس علیه اسرائیل حمایت کردند. شماری از شهروندان کرد در شهرهای باتمان، دیاربکر و سیرت در حمایت از فلسطین شعار «هر بژی حماس» سر دادند.

موضع احزاب ترکیه در درگیری های اسرائیل و حماس؛ ترکیه به دنبال میانجیگری است

لازم به ذکر است که در درگیری‌هایی که پس از حملات حماس در 7 اکتبر آغاز شد، شمار کشته‌ها از هزار و صد تن گذشت. 

وزارت بهداشت غزه از کشته شدن 413 نفر از جمله 78 کودک و زخمی شدن 2 هزار و 300 نفر در حملات رژیم صهیونیستی خبر داد. همچنین رسانه های اسرائیل اعلام کردند که در این حملات دست کم 700 اسرائیلی کشته و 2 هزار 150 نفر زخمی شده اند.

دبیر کل جهاد اسلامی نیز از گروگان گرفته شدن 30 اسرائیلی خبر داد و اعلام کرد تا زمانی که اسرای فلسطینی آزاد نشوند این 30 نفر نیز به خانه خود باز نخواهند گشت.

کد خبر 2761748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha