عبور افزایش بهره‌وری هنرستان‌ها از مسیر درآمدزایی / حمزه کاظمی

سرویس ایلام - مخترع و معلم ایلامی در یادداشتی که آن را در اختیار کردپرس گذاشت به افزایش بهره‌وری در هنرستان ها پرداخته و معتقد است که درآمدزایی هنرستان‌ها می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری آنها شود.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، حمزه کاظمی در این یادداشت نوشت:

هنرستان به عنوان یک واحد آموزشی وظیفه دارد هنرجویان را از لحاظ علمی، مهارتی و پرورشی به درجه بالایی برساند به گونه‌ای که اگر چرخ‌دنده های سیستم آموزشی آن به درستی در کنار یکدیگر کار کنند نتیجه آن تربیت استادانی ماهر در زمینه‌های مختلف است که پس از سه سال آموزش در رشته خود حرفی برای گفتن خواهند داشت و می‌توانند به راحتی جذب بازار کار شوند و یا حتی خود کارآفرین شوند.

برای انجام این وظیفه، شرایط مختلفی باید وجود داشته باشد و یکی از مهم‌ترین آنها تامین هزینه مالی هنرستان است. اهمیت این شرط برای هنرستان بسیار بیشتر از سایر مدارس است و علت آن نیز مربوط به هزینه‌های تامین مواد اولیه، ابزار، تجهیزات، وسایل آزمایشگاهی، ساخت ایده و برگزاری مسابقات علمی، فنی و مهارتی است.

اما طبق تجربه مشخص شده که بودجه هنرستان محدود بوده و در حد مدارس دیگر می‌باشد که حتی کفاف تهیه ملزومات اداری را نیز نمی‌دهد. و این فقر مالی دست مدیران برای انجام وظایف ذاتی هنرستان را بسته نگه می‌دارد. 

با توجه به این شرایط یکی از پیشنهاداتی که کارگشا به نظر می‌رسد، درآمدزا کردن هنرستان‌ها می‌باشد که علاوه بر بی‌نیاز شدن مالی هنرستان‌ها، بر تجربه و مهارت هنرجویان نیز تاثیر مثبتی خواهد داشت.

در جواب این سوال که چگونه درآمدزایی را به هنرستان بیاوریم باید گفت که در ابتدای اجرای هر برنامه‌ای نیاز به سرمایه گذاری اولیه وجود دارد و پس از آن فرایند درآمدزایی شروع به کار خواهد کرد برای مثال برای هنرجویان رشته مکانیک خودرو، مرکز معاینه فنی احداث شود یا یک واحد تعمیراتی که وظیفه آن تعمیر خودروهای ادارات می‌باشد احداث شود. برای هنرجویان رشته ساخت و تولید سفارش ساخت قطعه از کارخانه‌های تولیدی گرفته شود. برای هنرجویان رشته برق قرارداد تعمیر سیستم برق ساختمان‌های اداری و... اخذ شود. هنرجویان رشته خیاطی لباس‌هایی بدوزند که در فروشگاه‌ فرهنگیان و سایر فروشگاه‌ها اداری و غیر اداری به فروش برسد، و به همین منوال برای تمامی رشته‌ها سفارش کار گرفته شود.

همانطور که قبلا گفته شد این فرایند نه تنها به غنای مالی هنرستان منجر می‌شود بلکه در توسعه آموزشی آن نیز تاثیر شگرفی خواهد گذاشت. لذا نیاز است که مسئولین امر از این جهت نیز به موضوع هنرستان‌ها نگاه ویژه کنند که بتوان خروجی بهتری را از هنرستان گرفت.

کد خبر 2763103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha