مدیریت مرز باشماق باید تعیین تکلیف شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: مدیریت مرز باشماق باید تعیین تکلیف شود، راهداری متولی مدیریت مرز بوده و همه ظرفیت ها برای انجام یک مدیریت مناسب در مرز پای کار بیاید.

به گزارش کرد پرس، مهدی رمضانی در چهارمین جلسه کمیسیون قاچاق کالا و ارز کردستان، گفت: تملک اراضی در مرز باشماق یکی از گره های کور بیست وچند ساله ای بود که خوشبختانه باز شد و این مهم زمینه را برای سرعت بخشی به اجرای طرح ساماندهی مرز فراهم کرده است.

وی اظهار کرد: مدیریت مرز باشماق باید تعیین تکلیف شود، راهداری متولی مدیریت مرز بوده و همه ظرفیت ها برای انجام یک مدیریت مناسب در مرز پای کار بیاید.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان افزود: مرز باشماق مجرای تنفس اقتصادی استان است که ظرفیت سالانه  ۲۰ میلیارد دلار مبادلات خارجی را دارد.

رمضانی ادامه داد: مرز محل ایستایی نیست هرچیزی که باعث توقف تاجر و کامیون و نارضایتی بازرگان شود آفت است و این آفات باید شناسایی و زمینه رفع آن فراهم شود.

طرح فول باک آذرماه در استان های همجوار مرز با عراق اجرا می شود

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان نیز در این جلسه بیان کرد: اجرای همزمان طرح فول باک در همه استان ها خواسته استان کردستان بود که آذرماه به صورت همزمان در استان های هم مرز با عراق آغاز می شود.

علی خداویسی یادآور شد: موضوع فول باک باید به صورت همزمان در استان های هم مرز با عراق اجرا شود که بارها به سمت استان های دیگر شیب پیدا نکنند.

وی با بیان اینکه اجرای همزمان این طرح در تمام استان های مرزی مانع از فرار بارها به سایر مرزها خواهد شد، گفت: اجرای همزمان و به صورت یک دست همه استان ها خواسته استان کردستان بود که آذرماه به صورت همزمان در استان های هم مرز با عراق آغاز می شود.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان به ایجاد سامانه ها برای علمی تر کردن طرح مبارزه با قاچاق کالا اشاره کرد و افزود: طرح سامانه انبارها از طرح های خوبی است که در سطح کشور و استان اجرا شده و تاثیرات مهمی در دستیابی به اهداف و چشم اندازهای تعریف شده در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز دارد.

خداویسی با بیان اینکه دستگاه های کاشف در مرز باشماق فاقد امکانات اولیه و مقابله هستند، اظهار کرد: با وجود  کمبود نیرو به صورت شبانه روزی در مرز باشماق تلاش می شود و آمار پرونده های قاچاق در استان کردستان در عرضه بیشتر از کالا است و در این راستا مقابله با دانه درشت ها در اولویت قرار دارد.

وی نبود مدیریت واحد را از مشکلات و چالش های جدی مرز باشماق عنوان کرد و ادامه داد: نبود مدیریت واحد در مرز باشماق موجب شده که هر دستگاه تنها به ملاحظات سازمانی خود توجه کند.

سازمان حمل و نقل جاده ای اراده ای برای ساماندهی مرز باشماق ندارد

ناظر گمرک استان کردستان نیز در این جلسه بیان کرد: با گذشت بیش از ۳۵ ماه، هنوز اقداماتی در خصوص ساماندهی و اجرای طرح جامع مرز باشماق صورت نگرفته است.

امیدی با بیان اینکه سازمان حمل و نقل جاده ای کشور اراده ای برای ساماندهی مرز باشماق ندارد، یادآور شد: با شروع بارش برف و باران تردد ماشین های صادراتی و ترانزیتی سوخت با مشکل مواجه خواهید شد.

وی گفت: براساس قانون کارهای زیرساختی و آماده سازی در مرز باشماق باید کاملا اجرا شود تا گمرک بتواند در آنجا مستقر شود.

کد خبر 2763402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha