تصمیم نهایی برای لغو مصونیت قضائی نماینده HDP به صحن مجلس رسید

سرویس ترکیه - پس از تصمیم کمیسیون مشترک قانون اساسی و عدالت ترکیه برای به رأی گذاشته شدن لغو مصونیت قضائی سمرا گُزل نماینده HDP، تصمیم گیری نهایی درباره این موضوع، به صحن علنی مجلس ترکیه رسید.

به گزارش کردپرس، کمیسیون مشترک قانون اساسی و عدالت مجلس ترکیه تصمیم بر لغو مصونیت قضایی سمرا گُزل نماینده حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) از دیاربکر گرفت. بر این اساس اگر 151 تن از نمایندگان مجلس به لغو مصونیت او رأی مثبت بدهند، او حق نمایندگی خود را از دست خواهد داد.

در پی انتشار تصاویری قدیمی از سمرا گزل با ولکان بورا یکی از اعضای حزب کارگران کردستان (PKK) که در عملیات آدیامان در سال 2017 کشته شد، دو پرونده فضایی از سوی دادستانی عالی آنکارا علیه گزل به نهاد ریاست جمهوری و سپس به مجلس ترکیه ارسال شد. پس از رای کمیته مقدماتی در ماه گذشته، امروز نیز کمیسیون مشترک قانون اساسی و عدالت مجلس با اکثریت آراء تصمیم بر لعو مصونیت قضایی گزل گرفت. تصمیم نهایی در خصوص رفع مصونیت قضائی گزل در مجمع عمومی مجلس ترکیه اتخاذ خواهد شد.

روند لغو مصونیت قضایی گزل چگونه پیش خواهد رفت؟

بر اساس قانون ترکیه، گزارش کمیسیون مشترک در مورد رفع مصونیت قضائی نماینده مجلس، مستقیماً در دستور کار مجمع عمومی قرار دارد.

گزارش کمیسیون مشترک در مجمع عمومی مورد بحث قرار می گیرد. دو نماینده موافق و مخالف در مورد این گزارش سخن می گویند. نماینده‌ای که لغو مصونیت قضایی او به رای گذاشته می شود حق دارد در کمیته مقدماتی یا صحن علنی مجلس از خود دفاع کند یا این حق را به نماینده دیگری واگذار کند که از او دفاع کند.

سپس گزارش کمیسیون مشترک در مورد لغو مصونیت قضایی به رای گذاشته می شود. بر اساس روال عادی در صورتی که این تصمیم حد نصاب آرا یعنی 151 رای را کسب کند، مصونیت قضایی نماینده لغو خواهد شد و او حق نمایندگی خود را نیز از دست خواهد داد.

کد خبر 27636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha