باز شدن دوباره پرونده قضائی ییلماز گونی؛ وکلا خواستار نبش قبر قاضی موتلو شدند

سرویس ترکیه - خانواده و وکلای ییلماز گونی خواستار رسیدگی مجدد به پرونده قضائی گونی شده و نبش قبر قاضی ای شدند که توسط او کشته شده بود.

به گزارش کردپرس، ییلماز گونی فیلمساز شهیر کُرد سال ها پیش در زمانی که برای فیلمبرداری فیلم «نگرانی» (Endişe) به شهرستان یومورتالیک آدانا رفته بود، به اتهام کشتن یک قاضی به نام صفا موتلو دستگیر و به 19 سال زندان محکوم شد. حالا پس از سال ها وکلا و اعضای خانواده گونی خواستار رسیدگی مجدد به این پرونده و رفع اتهام قتل عمد از او شده اند. آنها از دادگاه ترکیه درخواست کرده اند تا قبر صفا موتلو را برای بررسی مجدد نبش کنند.

گونی در حادثه ای در 13 سپتامبر 1974 در یومورتالیک آدانا که منجر به کشته شدن صفا موتلو قاضی ترکیه ای شد، به جرم قتل عمد به تحمل 19 سال زندان محکوم شد.

او سپس به زندان اسپارتا منتقل شد و در 9 اکتبر 1981 برای دوره مرخصی از زندان بیرون آمد. گونی از این فرصت استفاده کرد و به فرانسه رفت و دیگر هیچگاه به ترکیه باز نگشت. او در سال 1982 حق شهروندی ترکیه را از دست داد و در سال 1984 بر اثر سرطان درگذشت.

بنا بر گزارش اوریم کپنک خبرنگار بیانت، با وجود گذشت سال ها از مرگ فیلمساز کُرد، همچنان اتهام قتل عمد روی شانه های او باقی مانده است.

خانواده گونی اخیرا گفته اند که گونی به دلیل داشتن دیدگاه های سوسیالیستی و چپ از سوی حکومت ترکیه به اتهامی که مرتکب نشده است، مجرم شناخته شده و در دادگاهی فرمایشی با سرعت برای او حکم زندان بریده شده است.

وکلای خانواده گونی گفته اند که پس از 49 سال حالا به اسنادی دست یافته اند که نشان می دهد که «حکم زندان صادر شده برای گونی یک تراژدی حقوقی و انسانی است.» آنها مدعی شده اند که پس از 49 سال به پرونده اصلی ییلماز گونی دست یافته اند. 

بیشار عبدی آلیناک وکیل (خانواده گونی) با استناد به این اسناد گفت که این اسناد نشان می دهند که این حادثه یک قتل غیر عمد و در محدوده دفاع مشروع از خود بوده است.

آلتیناک دادخواستی 14 صفحه ای مشتمل بر 17 ماده حاوی جزئیات مربوط به حادثه را با درخواست بازکردن قبر قاضی صفا موتلو به دادگاه کیفری اول آنکارا ارسال کرده است. این دادخواست همچنین شامل بخش های تهیه شده پرونده توسط پلیس جنایی ارطغرل کورهان در آن زمان، است. 

وکلای گونی در این دادخواست مدعی شده اند که این پرونده در نتیجه مداخلات سیاسی در دادگاه به وجود آمده است و شواهدی که حقایق را آشکار می کنند، تنها با گشودن قبر صفا موتلو به دست می آیند.

کد خبر 2763709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha