اما و اگرهای طرح توسعه معدن طلای قروه/استاندار: بررسی می شود

سرویس کردستان- طرح توسعه معدن طلای قروه در حالی تبدیل به چالش شده که بعد از دستور نظارت توسط مدیرکل دادگستری کردستان؛ بررسی موضوع توسط استاندار هم رقم خورد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، متولیان معدن طلای ساریگونی شهرستان قروه مدتی است به دنبال اجرای طرح توسعه معدن هستند. طرح توسعه ای که مدیرکل دادگستری کردستان در سومین نشست شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی کردستان خواستار بررسی و نظارت بر آن شده و دستور توقف آن را داده است.

«حجت الاسلام سیدحسین حسینی» در این نشست که دی ماه سال جاری برگزار شد با بیان اینکه نظر به تقاضای شرکت سرمایه گذار مبنی بر توسعه معدن لازم است این موضوع در دو بخش مورد بررسی دقیق قرار گیرد، گفته بود که «بخش اول شامل بررسی عملکرد سرمایه گذار در طول سال های گذشته و احراز صلاحیت این شرکت برای اقدامات جدید در قالب طرح توسعه و بخش دوم بررسی کارشناسی طرح توسعه از این جهت که ضمن داشتن توجیه فنی و کارشناسی، تبعات منفی برای منطقه و استان از حیث مسائل زیست محیطی منابع آب و سایر مسائل فنی به همراه نداشته باشد».

حال در جریان تأکید مدیرکل دادگستری کردستان در این زمینه، روز پنجشنبه استاندار کردستان در راستای بررسی این موضوع و دیگر موارد مرتبط به بازدید از معدن طلای قروه و روستاهای همجوار معدن پرداخت.

ماجرای طرح توسعه چیست؟

این طرح توسعه به گفته یکی از اعضای هیئت مدیره معدن در حال حاضر در 146 هکتار پیت طراحی شده و اجرا می شود و در صورتی که بعداً استخراج و بهره برداری از ذخایر سولفیدی در دست کار باشد نیاز به توسعه دارد.

«امان عادل خان اُف» با بیان اینکه اگر میزان باطله برداری در فاز اکسیدی افزایش یابد برای استخراج در فاز سولفیدی با مشکل باطله برداری و باز کردن سینه کار مشکل ایجاد خواهد شد.

او از نتایج خوب نمونه های قدیمی سولفیدی فرستاده شده به استرالیا و روسیه خبر داد و گفت که آزمایشگاه مختص به سولفید در راستای مطالعات سولفید راه اندای گشته است.

این عضو قزاقی هیت مدیره معدن طلای قروه در ادامه با تأکید بر اینکه تنها شرکتی که 8 درصد حقوق دولتی یعنی 3 درصد بیشتر از عرف رایج را پرداخت کرده، شرکت زرکوه است، خواستار رفع موانع برای پروانه بهره برداری طرح توسعه شد. «بیشتر از یک سال و اندی کار می کنیم و هنوز نتونسته ایم پروانه بهره برداری برای همین زمین ها و طرح توسعه بگیریم اگر این مسئله حل نشود و منجر به کاهش ظرفیت گردد معلوم نیست تکلیف این همه کارگر که مشغول به کار هستند چه خواهد شد؟».

در واقع این طرح توسعه آن طور که رئیس صنعت، معدن و تجارت کردستان می گوید برای گسترش زمین جهت فضای استخراج معدن در فاز سولفیدی است. «محمد دره وزمی» با بیان اینکه دو فاز اکسیدی و سولفیدی در معدن طلا روی کار است، گفت که «فاز سولفیدی از عمق 200 متر به پایین شروع می شود و اگر لازم باشد این پیت به 200 متر برسد به صورت مستقیم نمی شود و باید پله پله باشد که بتوان برداشت کرد و اگر قصد اضافه کردن زمین را دارند برای این است که این پله بندی طوری باشد که اگر به سطح منفی 200 رسید بتوان برای فاز سولفیدی اجازه برداشت داشت و اگر این طرح توسعه صورت نگیرد امکان بهره برداری در این فاز غیرممکن خواهد بود».

به گفته او حتی برای این طرح توسط وزارت صمت از متولیان معدن تعهد محضری گرفته شده است. «برای این طرح توسعه تعهد محضری گرفته شده که در هنگام بهره برداری از فاز اکسیدی همزمان اکتشافات سولفیدی انجام شود و برنامه استخراج و استحصال و احداث کارخانه سولفیدی را جلو ببرند تا زمانی فاز اکسیدی تمام شد توقفی در کار نباشد».

مطابق اظهارات «دره وزمی» این شرکت در سال 5 میلیون تن در سال کانسنگ باید استخراج کند حالا از این میزان هر چقدر طلا باشد همان حساب می شود، در معادن دیگر می توان 25 درصد افزایش و کاهش داشت اما در این معدن فقط 25 درصد کاهش مجوز داده شده است.

ابهاماتی که گفته نشد!

تمامی آنچه که درباره طرح توسعه معدن طلای قروه گفته شد به اندازه وجود ابهاماتی که مدیرکل دادگستری و سازمان بازرسی به آن ها ورود کرده اند مهم نیست. مسئله ای که مدیرکل صمت کردستان حاضر نشد به طور شفاف توضیح دهد که این ابهامات چه مواردی بوده است!

«محمد دره وزمی» در پاسخ به این سؤال خبرنگار کردپرس که چه نوع ابهاماتی مطرح شده؟ تنها به این گفته بسنده کرد که «پاسخ ابهامات متولیان دادگستری و بازرسی داده شده و در واقع 58 هکتار از اراضی منابع طبیعی در حال واگذاری برای طرح توسعه بود که دادستانی کردستان دستور توقف داد تا مسایل مرتبط بررسی شود».

او سخن مدیرکل دادگستری کردستان را تکرار کرد و با بیان اینکه این کارخانه هیچ گونه مشکل قانونی ندارد و براساس قانون معدن واگذار شده و طرح توسعه هم از وزارت صمت مجوز دارد؛ حاضر نشد شفاف درباره مسایل مبهم پاسخ دهد!

همین طور مشاور سرمایه گذار معدن طلای ساریگونی هم پاسخ ابهامات را ارجاع داد به متولیان دادگستری و بازرسی و بیان کرد که «برای طرح توسعه باید اداره صمت کردستان جهت واگذاری زمین تصمیم گیری کند تا عملیات حفاری برای فاز سولفیدی انجام شود».

به گفته «مسعود قائمی» طرح توسعه آماده مطالعه است و به حفاری نیاز دارد و البته این حفاری بسیار عمیق بوده و تا عمق 700 متری می رسد.

او از رعایت استانداردهای زیست محیطی در اجرای طرح توسعه خبر داد.

استاندار: موارد طرح توسعه بررسی می شود

در ادامه این استاندار کردستان بود که پس از شنیدن اظهارات تخصصی متولیان معدن از بررسی موضوع طرح توسعه گفت. «اسماعیل زارعی کوشا» با بیان اینکه معدن طلای ساریگونی از واحدهای تولیدی، صنعتی و از مهمترین واحدهای اکتشاف طلا در کشور است به مزیت های اشتغالزایی و تولید این معدن در کردستان و کشور اشاره کرد.

او طرح توسعه جهت استخراج کامل در بازه 20 ساله برای آینده را مهم دانست و بر پیگیری و بررسی این موضوع تأکید کرد.

در هر صورت نیاز است ابهاماتی که مدیرکل دادگستری کردستان همانند عملکرد سرمایه گذار از ابتدا تا کنون، بررسی کارشناسی طرح توسعه از جهت مسایل فنی و تبعات زیست محیطی و... به آن اشاره داشته، مدنظر قرار گرفته و به طور شفاف به اطلاع مردم رسانده شود./

* گزارش و عکس: زیبا امیدی فر

کد خبر 27643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha