کشاورزان ایلامی چگونه از کشت قراردادی استفاده کنند؟

سرویس ایلام - مدیر کل تعاون روستائی استان در نشست کارگروه کشت قراردادی تاکید کرد: با ساماندهی و استفاده از ظرفیت کلیه اتحادیه تعاونی های روستایی و تولید در قالب کار گروههای شهرستانی و مراکز خرید تعاون روستایی ضمن اطلاع رسانی به کشاورزان، نسبت به ثبت کشت محصولات گندم آبی و دیم و دانه های روغنی پاییزه آنها در قالب کشت قراردادی با تعاون روستائی هر چه زودتر اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، حمیدرضا شکری افزود: از مزایای کشت قراردادی سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲، بر اساس بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی رایگان شدن ۲۰ درصد هزینه های بیمه کشت قراردادی است و مابقی آن نیز دولت به صورت وام برای کشاورزان پرداخت می کند و در پایان محصول نیز از کشاورزان مسترد می شود.

او گفت: همچنین به ازای هر تن محصول تولیدی به مراکز خرید تعاون روستایی، مبلغ ۱۵۰ هزارتومان کرایه حمل، به کشاورز بصورت تشویقی اختصاص یافته و به ازای هر هکتار کشت قراردادی، یک کیسه کود بعنوان تشویقی از طریق تعاون روستایی و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان در اختیار کشاورز طرف قرارداد قرار می‌گیرد.

مدیرکل تعاون روستایی استان ایلام خاطرنشان کرد: کشت قراردادی امسال کشور ۷ میلیون و ۵۳۷ هزار هکتار است که سهم استان ایلام از این مقدار 2.7 دهم درصد است.

شکری گفت: با گذشت حدود یک سوم از زمان کشت قراردادی تا کنون به میزان ۵ درصد معادل حدود ۱۰ هزار هکتار کشت قراردادی در استان انجام شده است و به دلایلی از جمله عدم اطلاع رسانی فراگیر و همگانی، آهنگ ثبت نام کشت قراردادی کند بوده که باید با شتاب بیشتری این مهم به انجام برسد.

وی افزود:  تعاون روستایی و تشکلهای تحت پوشش آن، دارای بیش از ۵۰ سیلو و انبار تحویل و خرید کشت قراردادی با ظرفیت بیش از ۱۵۰ هزار تن در استان است و مکان آنها نیز با پراکنش مناسب، تا دورترین نقاط استان را پوشش می دهد و در پایان کشت قراردادی آماده خرید محصولات، از کشاورزان به نحو مطلوب است.

کد خبر 2764773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha