بازگشت ترامپ چه خطری برای کردهای سوریه دارد؟

سرویس جهان- دو نشریه یونانی و آمریکایی هشدار داده اند پیروزی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در انتخابات 2024 می تواند به معنی همراهی او با اردوغان برای آغاز حمله زمینی دیگری علیه کردهای سوریه باشد.

به گزارش کردپرس، بیشتر مقامات کرد سوریه و حتی برخی فرماندهان نظامی آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور را عامل سقوط بخشی از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه در جریان عملیات زمینی ترکیه در سال 2019 می دانند. علت این اظهارات عقب نشینی نیروهای آمریکایی از این مناطق پیش از آغاز حمله اکتبر 2019 ترکیه و نیز مجبور کردن نیروهای دموکراتیک سوریه به تخریب استحکامات نظامی آنها در سری کانی و گری سپی، قبل از آغاز حمله ترکیه به این مناطق عنوان شده است.

با این که هنوز احتمال مشارکت دونال ترامپ در انتخابات 2024 آمریکا قطعی نشده است اما محبوبیت او در مقابل جو بایدن، رئیس جمهور مستقر این کشور گمانه زنی ها درباره پیامدهای پیروزی احتمالی ترامپ در این انتخابات، بویژه بر وضعیت کردهای سوریه را بیشتر شده است.

 نشریه رسمی یونانی ایکاثیمرینی و روزنامه یو اس ای تودی آمریکا در مطالبی نسبت به پیامدهای پیروزی احتمالی ترامپ گمانه زنی کرده اند.

این دو نشریه بر این باورند با توجه به این که ترامپ با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بر سر برخی مسائل اتفاق نظر نسبی دارند، ممکن است این مسئله بار دیگر وضعیت کردهای سوریه را به خطر بیاندازد.

نشریه یونانی اشاره کرده است که روزی رجب طیب اردوغان از ترامپ خواست حمایت از کردهای سوریه را متوقف کند که نتیجه آن عملیات زمینی ترکیه علیه کردهای سوریه بود. این در حالی است که کردهای سوریه مهم ترین متحد آمریکا در مبارزه با داعش بودند.

در مطلب امروز نشریه نیوز پرس، وابسته به مجموعه رسانه ای یو اس ای تودی آمریکا نیز اشاره شده است که تنها تماس تلفنی اردوغان با ترامپ برای قطع حمایت او از کردهای سوریه کافی بود.

کد خبر 2765436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha