کوهنوردان جانباخته نقده ای در جوار مزار «محمد اوراز» آرام گرفتند

سرویس آذربایجان غربی- مراسم خاکسپاری پیکر ٣ کوهنورد جان باخته ای نقده ای با حضور هزاران نفر از مردم منطقه در کوه «سلطان یعقوب» و در جوار مزار فاتح اورست «محمد اوراز» برگزار شد.

به گزارش کردپرس، روز جمعه  ٢٢ دی ماه ٥ کوهنورد در ارتفاعات کوه «رندوله» اشنویه در بهمن گرفتار و مفقود شدند.

در همان روز ۲ نفر از کوهنوردان مفقودشده نجات یافتند اما تلاش ها برای پیدا کردن ٣ کوهنورد مفقود دیگر تا چند روز ادامه داشت.

در همین راستارئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور و مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی با خانواده های مفقودین حادثه بهمن ارتفاعات رندوله شهرستان اشنویه دیدار کردند.

در آن زمان فرماندار اشنویه اعلام کرد: محدوده بستر ریزش بهمنی که باعث مفقود شدن این کوهنوردان شده بیش از یک هزار مترمربع است و ارتفاع برف در برخی نقاط آن به حدود ۱۰ متر رسیده همین امر کار جستجو را تا حدودی مشکل کرده است.

تلاش نیروهای عملیاتی هلال‌احمر با ۴۰ تیم تخصصی در قالب ۱۸۰ نفر، کوهنوردان و مردم منطقه روزها در ارتفاعات رندوله اشنویه ادامه داشت، تا اینکه در نهایت در ششمین روز عملیات جست و جو، پیکر کوهنوردان مفقود شده زیر آوار برف ها پیدا شد.

کوهنوردان (رضا کایشی، محمد رویان و محسن عزیزی) از ساکنان شهرستان نقده بودند که در حادثه بهمن در ارتفاعات اشنویه جان باختند.

امروز ٢٨ دی ماه مراسم خاکسپاری این کوهنوردان با حضور چشمگیر هزاران نفر از مردم منطقه در کوه کوه «سلطان یعقوب» و در جوار مزار فاتح اورست «محمد اوراز» برگزار شد.

گفته می شود بخشی از اصناف و کسبه شهرستان نقده هزینه‌های مراسم ختم را برعهده گرفته‌اند و تالار سهیل  این شهرستان نیز برای پذیرایی از شرکت‌کنندگان در این مراسم اعلام آمادگی کرده است. 

به گزارش کردپرس، زنده‌یاد «محمد اوراز» کوهنورد کُردِ فاتح اورست، در روز ۲۶ شهریور سال ۱۳۴۸ در شهرستان نقده متولد شد و در روز ۲۶ مرداد ۱۳۸۲ به هنگام فتح قله گاشربروم ۱ در کشور پاکستان به همراه زنده‌یاد «مقبل هنرپژوه» در نزدیکی‌های قله و در اثر سقوط بهمن، به شدت مصدوم شده و با تلاش دوستان هم‌نوردش به بیمارستان «شفا» در شهر اسلام‌آباد منتقل شد و پس از ۲۰ روز مبارزه با مرگ؛ در روز ۱۶ شهریور ماه ۱۳۸۲ جان به جان آفرین تسلیم کرد.

کوهستان «سلطان یعقوب» نقده، ١٦ شهریور ماه، کوهستانی را دل خود جای داد و پیکر «محمد اوراز» با حضور از کوهنوردان و هزاران نفر دیگر در نقده به خاک سپرده شد تا کوهی در دل کوهی دیگر آرام بگیرد.

صعود به قله «راکاپوشی» (۷۷۸۸ متر) در پاکستان در سال ۱۳۷۶، صعود به قله اورست ۸۸۴۹ متر) بلندترین قله دنیا، هیمالیای نپال در سال ۱۳۷۷، صعود به قله «چوایو» (۸۲۰۱ متر) ششمین قله بلند دنیا، هیمالیای تبت، بدون استفاده از کپسول اکسیژن در سال ۱۳۷۹، صعود به قله «شیشاپانگما» (۸۰۳۶ متر) سیزدهمین قله بلند دنیا، هیمالیای تبت، بدون استفاده از کپسول اکسیژن در سال ۱۳۷۹، صعود به قله «ماکالو» (۸۴۶۳ متر) پنجمین قله بلند دنیا، هیمالیای نپال، بدون استفاده از کپسول اکسیژن در سال ۱۳۸۰، صعود به قله «آرارات» (۵۱۶۵ متر)، ترکیه در سال ۱۳۸۰، صعود به قله «لوتسه» (۸۵۱۱ متر) چهارمین قله بلند دنیا، هیمالیای نپال، بدون استفاده از کپسول اکسیژن در سال ۱۳۸۱، صعود تا ارتفاع ۷۹۰۰ متری به قله «گاشربروم ۱» (۸۰۶۴ متر) یازدهمین قله بلند دنیا، هیمالیای پاکستان در سال ۱۳۸۲ و ... از جمله افتخارآفرینی های محمد اوراز بود.

کد خبر 2765917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha