خطر قطع کمک نظامی آمریکا به اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- موسسه امریکن اینترپرایز آمریکا با اشاره به طرح دعوی علیه مقامات برجسته اقلیم کردستان و حزب دموکرات کردستان عراق در خاک آمریکا، از احتمال قطع کمک‌های نظامی ایالات متحده به اقلیم کردستان خبر داد.

به گزارش کردپرس، اندیشکده امریکن اینترپرایز آمریکا با اشاره به دستورالعمل اجرایی جدید جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درباره ارسال کمک‌های نظامی آمریکا با در نظر گرفتن مسائل انسانی، هشار داد این مسئله می‌تواند در نهایت به قطع کمک‌های نظامی آمریکا به اقلیم کردستان منجر شود.

 مایکل روبین از مقامات سابق دولت آمریکا و کارشناس مسائل کردها در اندیشکده امریکن اینترپرایز، به انتقادهای روز افزون از اقدامات غیر مسئولانه حکومت اقلیم کردستان در برابر معترضان، روزنامه نگاران و منتقدان آن اشاره کرده و هشدار داده است این مسئله از نگاه دولت آمریکا پنهان نمانده و می‌تواند روی کمک‌های آمریکا به اقلیم کردستان تاثیر منفی بگذارد.

 نویسنده این گزارش با اشاره به اینکه یکی از پرونده‌های شکایت از مقامات دولت اقلیم کردستان در آمریکا به دلیل اعمال مصونیت سیاسی و شهروندی موثر واقع نشده، تاکید کرده است شکایت جدیدی که علیه برخی مقامات ارشد حکومت اقلیم کردستان از حزب دموکرات کردستان عراق دارای ادله و شواهد کافی برای محکومیت آنهاست، تاکید کرده است احتمال محکوم شدن این افراد در پرونده جدید بالاست. مایکل روبین با اشاره به اینکه در این پرونده اتهامات زیادی و با شواهد کافی علیه این افراد به ویژه نخست وزیر اقلیم کردستان عراق مطرح شده و بیشتر حول محور اقدامات ضد انسانی متمرکز شده، هشدار داده است مقامات آمریکایی روی این مسئله حساسیت داشته که می‌تواند روی همکاری آمریکا با اقلیم کردستان تاثیر منفی داشته باشد.

این مقام سابق آمریکا ادعا کرده است که دستورالعمل جدید جو بایدن می‌تواند در مورد ترکیه نیز که از سلاح‌های آمریکایی علیه کردها در عراق و سوریه استفاده کرده و خواهان دریافت جنگنده‌های اف ۱۶ جدید است، اعمال شود.

 در گزارش امریکن اینترپرایز اشاره شده که ممکن است برخی از شکات در پرونده طرح دعوی علیه خاندان بارزانی در ویرجینیای آمریکا، ادعا کنند که مقامات امنیتی وابسته به بارزانی‌ها از ابزار و آلات نظامی و غیرنظامی آمریکا برای سرکوب آنها استفاده کرده‌اند که این مسئله می‌تواند تحقیق برخی نهادها مانند کنگره آمریکا را در مورد این موضوع به دنبال داشته باشد.

 مایکل روبین ادعا کرده است که وجهه اقلیم کردستان عراق، برخلاف گذشته در آمریکا زیاد خوب نیست و مسائل مطروحه میتواند این مسئله را تشدید کند که در نهایت به کاهش و یا قطع کمک‌های واشنگتن به اربیل ختم می‌شود.

کد خبر 2767028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha