انعکاس عملکرد نماینده در نگاه مردم

سرویس کردستان- انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار می شود که مردم از نماینده منتخب می خواهند طبق وظایف قانونی خود کار کرده و به دنبال مسایل شخصی و مصلحتی نباشد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، یازده دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی می گذرد و فردا جمعه 11 اسفنند ماه انتخابات دوازدهمین دوره از مجلس برگزار می شود. در این یازده دوره شهرستان قروه ۱۱ نماینده در ادوار مختلف را به خود دیده که هرکدام از این نمایندگان یک یا دو دوره بر کرسی مجلس نشسته اند. نمایندگانی با طیف های مختلف سیاسی که هر کدام رویکردهایی داشته و دوران نمایندگی خود را به هر نحوی که شده پشت سر گذاشته اند.

با بررسی کارنامه این یازده نماینده به وضوح مشخص می شود که بیشتر نمایندگان ادوار آن طور که باید نسبت به انجام وظایف نمایندگی عملکرد قابل قبولی نداشته اند و بنا به اظهارات تعدادی از فعالان سیاسی و همچنین نظرات شهروندان به جز یکی دو نماینده مابقی در  افکارعمومی عملکرد چندان موفقی ارایه نداده اند. 

نماینده مردم یا دولت!؟

«طاهره» که از این خودنمایی سرمای زمستان در این اواخر فصل به ستوه آمده از رویکرد نمایندگان مجلس در دوره های قبل به شدت انتقاد می کند. «ما هر نماینده ای که داشتیم بیشترشان برای دولت کار کرده اند تا مردم. وقتی ما رأی می دهیم و یک نماینده را به مجلس می فرستیم انتظار داریم به رأی مردم احترام بگذارد و دنبال رفع مشکلات مردم منطقه باشد نه اینکه نفع خود را ترجیح دهد و به صلاح دولت کار کند و مردم را نادیده بگیرد».

برگه کاغذی که دستش گرفته را نشان می دهد و با اشاره به ارقام داخل برگه از گرانی و نبود یک نظارت درست در قیمت گذاری ها و نقش نماینده مجلس در این زمینه می گوید. «ببین چهار قلم دارو شده ۷۸۷ هزار تومان؛ دو تکه لباس شده ۵۶۰ هزار تومان! به کجا داریم می رویم که با این همه گرانی داریم سر می کنیم!؟ کدام نماینده آمد و از این وضعیت گرانی بیش از حد در قروه سخنی گفت یا نطقی کرد!؟ نماینده مجلس می تواند نظارت کند بر قانون قیمت گذاری و اصناف و جلوی این هرج و مرج ها را بگیرد اما دریغ که آنان درد مردم را درک نمی کنند!».

این شهروند ۳۲ ساله اعتقاد دارد که نماینده مجلس باید به دنبال تصویب قوانینی برود که رفاه مردم را شامل شود و از مشکلات مردم بکاهد نه اینکه دنبال صرفه و صلاح خود و عده ای از اطرافیان خود باشد.

نماینده باید وظایف خود را بداند

یکی از عابران که مرد میانسالی است، می گوید «زمانی نمایندگی احترام داشت ولی الآن انگار شده دکان سیاسی و بازی برای عده ای... زمانی مردم حرف اول در مجلس شورای اسلامی را می زدند اما حالا مردم به چشم نمایندگان نمی آیند! چرا چنین شده!؟ غیر از این است که افرادی که نماینده شده اند نتوانستند درست کار کنند!؟ ما باید در انتخابات نمایندگانی را انتخاب کنیم که از مردم و برای مردم باشند».

شهروند دیگری ضمن تأیید حرف های دو شهروند دیگر با لحنی انتقادی کاندیداها را خطاب قرار می دهد و از آنان می خواهد براساس واقعیت ها پیش روند. «کاندیداها همه وعده های ایده آل می دهند و انگار اصلاً از وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور خبر ندارند! از کاندیدایی که فردا رأی آورد می خواهم فقط وظایف خود را انجام دهد و دست از دخالت در عزل و نصب و خودنمایی و کارهای غیر از نمایندگی بردارد. اگر نماینده می دانست چه قدرتی در امور مملکت دارد نمی آمد خود را با آسفالت جاده و کوچه و خیابان سرگرم کند!».

مرد جوان اولی با همان لحن فریاد گونه اش با گفتن اینکه «تقصر خودمان است که مطالبه گری درست نداریم و هرکی شد نماینده، پیگیر عملکردش نبودیم... خدا عاقبتمان را به خیر کند» سواد ماشین اش می شود و می رود.

نگاهت به دیگر عابران است که هرکدام به مسیر خود می روند و زیر لب با خود حرف می زنند.

ستادها خلوت شده اند و دیگر از تبلیغات پر سر و صدا و سخنرانی های شعاری خبری نیست. شهر در سودای کرسی مجلس در سکوت مانده و تنها بنرهای تبلیغاتی کاندیداها مانده اند. «طوری ژست گرفته اند که انگار برای مسابقات مدل و زیبایی می خواهند شرکت کنند!». این را زنی میانسال در حین عبور از میان بنرها می گوید.

نماینده باید سیاسی باشد

تمامی مناظره های کاندیداها حول محور این بود که «تو چه کردی!؟» و هیچکدام دنبال این نبودند که «من چه خواهم کرد». از طرفی بیشتر دغدغه های کاندیداها به مسایل اقتصادی می خورد و چندان مباحث سیاسی در کارشان نبود. در این میان به گفته یکی از فعالان سیاسی شهرستان «نماینده ابتدا باید سیاسی بوده و راه سیاست را بلند باشد. اینکه کاندیداها فکر می کنند مسایل اقتصادی اولویت بر مسایل سیاسی دارند اشتباه است؛ مگر نه اینکه سیاست درست اقتصاد را درمان می کند! پس نماینده باید اهل سیاست باشد».

منظور «حسین الماسی» بر این است که یک نماینده باید بلد باشد در مسیر سیاست درست حرکت کند نه اینکه با سیاسی کاری خود را بالا بکشد!

طبق سخنان او از میان یازده نماینده مجلس سه نماینده به نسبت عملکرد خوبی داشتند. «در این یازده دوره «حامد قادرمرزی، سید عماد حسینی و عزت الله نوری» براساس شواهد به نسبت مابقی عملکرد بهتری داشتند و می توان گفت این سه تا حدودی در راستای صرفه و صلاح و حق مردم کار کردند».

آن طور که «الماسی» می گوید «نماینده باید بتواند در هر شرایطی به ویژه در شرایط حساس کنار مردم باشد و در راستای حق مردم پیش رود نه اینکه مثقابل مردم بایستد و طوری وانمود کند که انگار علیه مردم است، بنابراین باید به کسی رأی داد که حداقل این ویژگی ها را داشته باشد و بتواند حق مردم را به رسمیت بشناسد».

ضعف احزاب در انتخابات

این فعال سیاسی با تأکید بر اینکه «یک نماینده در درجه اول باید سیاسی باشد» از ضعف نقش احزاب در تمامی انتخابات گذشته و انتخابات این دوره گفت. «از دوره اول تا یازدهم را اگر بررسی کنیم به نقش ضعیف احزاب درباره انتخابات بر می خوریم. چه آن زمانی که «نصرت الله هاتفی» از جناح خط امامی ها پیرز میدان شد و چه حالا که حتی قادر به حمایت از یک گزینه مناسب نیستند؛ در هر صورت نقش درست و کارآمدی را ایفا نکردند.

«حسین الماسی» مسایل دو قطبی در جامعه، رهبری و عملکرد اشتباه جناح های مختلف در کنار انحصارطلبی بعضی از جناح ها را از جمله دلایل ضعف انتخابات در شهرستان های قروه و دهگلان دانست.

بنا به اظهارات او عملکرد اجرایی بر عملکرد سیاسی برای هر نماینده ای اولویت دارد اما در این یازده دوره چنین چیزی را شاهد نبودیم.

کد خبر 2767587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha