بی اعتمادی کردهای سوریه به آمریکا و نگرانی از آینده

سرویس جهان- مقامات کرد سوریه می گویند آمریکا اقدامی در جهت مقابله با حملات ترکیه علیه کردهای سوریه انجام نمی دهد و ممکن است با خروج نیروهای آمریکا از سوریه، سرنوشت نامعلومی در انتظار کردها باشد.

به گزارش کردپرس، ژنرال اریک کوریلا، فرمانده ستاد مرکزی نیروهای آمریکا هفته گذشته وارد مناطق تحت کنترل کردهای سوریه شد و با مقامات نظامی و سیاسی اداره خودگردان کردی در سوریه دیدار و گفتگو کرد. این دیدار همزمان با نگرانی مقامات کرد سوریه از احتمال خروج نیروهای این کشور از سوریه صورت گرفته است.

وبسایت خبری-تحلیلی میدل ایست آی درباره پیامد این سفر مقام ارشد نظامی آمریکا به سوریه نوشت: این سفر نتوانست نگرانی های کردهای سوریه را رفع کند.

محمود المسلط، رئیس مشترک شورای دموکراتیک سوریه، شاخه سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه ضمن ابراز نگرانی از سکوت آمریکا در برابر تشدید حملات هوایی ترکیه به این نشریه الکترونیکی گفته است وقتی از آمریکا خواستیم اقدامات ترکیه در برابر کردهای سوریه را محدود کند آنها علاقه چندانی نسبت به این موضوع نشان ندادند. او با اشاره به ادامه جنگ در غزه و تاثیر آن بر سایر تحولات منطقه افزود: با توجه به این که تمام منطقه در آتش است و همه سرگرم موضوع غزه هستند هیچ کس به درخواست های ما برای توقف حملات ترکیه پاسخ نخواهد داد.

ژندا محمود، از دیگر مقامات شورای دموکراتیک سوریه نیز با اشاره به آشفتگی کنونی در خاورمیانه، نگرانی کردها از تکرار  پروژه خروج آمریکا در افغانستان، در سوریه را بیان کرد و هشدار داد خروج 900 سرباز آمریکا از سوریه، بویژه منطقه تحت کنترل کردهای سوریه پپیامدهای بی ثبات کننده برای منطقه خواهد داشت.

کردهای سوریه همچنین از تایید توافق آمریکا با آنکارا برای فروش نسل جدید جنگنده های اف 16 به ترکیه و استفاده احتمالی آنکارا از این جنگنده ها علیه آنها نگران هستند. محمود المسلط در این باره به میدل ایست آی گفت که آمریکایی ها گفته اند ترکیه از این جنگنده ها علیه متحدان کرد آمریکا در سویه استفاده نخواهد کرد اما ترکیه هر آنچه بخواهد، انجام خواهد داد.

برخی تحلیلگران نیز معتقدند ترکیه از فرصت خرید جنگنده های جدید از آمریکا و بهتر شدن روابط با این کشور برای از بین بردن نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها و ایجاد اختلاف میان کردهای سوریه و واشنگتن استفاده خواهد کرد.

دارین خلیفه، تحلیلگر سوریه در گروه بحران بین المللی معتقد است ترکیه از زمان بروز جنگ در غزه، از این فرصت برای تضعیف موقعیت سیاسی و نظامی اداره خودگردان کردی در سوریه سود برده است. آرون لوند، پژوهشگر موسسه سنچری آمریکا نیز معتقد است ترکیه روی ایجاد بی اعتمادی و بدبینی میان کردهای سوریه و دولت آمریکا حساب باز کرده و با آغاز کمپین نظامی علیه منطقه تحت کنترل کردهای سوریه و باتمرکز بر نابودی زیرساختها، در سایه سکوت آمریکا و اعتراض کردها به واشنگتن به این هدف نزدیک می شود.

دارین خلیفه درباره پیامدهای خروج نیروهای آمریکا از منطقه تحت کنترل کردهای سوریه گفت: این اتفاق برای همه مخالفان حضور آمریکا در این منطقه، بویژه ترکیه و دولت مرکزی خوشایند خواهد بود و حملات چند جانبه به این منطقه آغاز خواهد شد و داعش نیز از این فرصت استفاده خواهد کرد.

فابریس بالانش، تحلیلگر مسائل سوریه تنها راه برای حفظ بقای کردها در سوریه، بعد از خروج احتمالی آمریکا از این کشور را همراه شدن آنها با دولت مرکزی دانست. او به میل آی گفت باور ندارد نیروهای دموکراتیک سوریه، بعد از خرج آمریکا بتوانند حتی یک الی دو سال دوام بیاورند.

دکتر فابریس بالانش در مصاحبه ماه گذشته خود با خبرگزاری کردپرس نیز پیرامون احتمال خروج آمریکا از سوریه و سرنوشت کردها پس از آن گفت: جو بایدن از سال 2020 و از زمان انتخابات ریاست جمهوری به دنبال خروج نیروهای این کشور از عراق و سوریه بوده است. از طرفی او باید مانع از پیامدهای خروج پردردسر آمریکا از افغانستان در سال 2021 در عراق و سوریه می شد. این مسئله خروج از سوریه و عراق را به تاخیر انداخت. 

او درباره مطرح شدن دوباره این مسئله پس از حمله اسرائیل به غزه و تشدید حملات به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه افزود: خروج آمریکا از این دو کشور، آنهم با وجود بحران در غزه و اکراین می توانست به معنای عقب نشینی در مقابل روسیه و ایران باشد. آمریکا به دلیل ترس از کشیده شدن به داخل یک تقابل منطقه ای، حتی به صورتی قدرتمند به حملات اخیر به نیروهایش در عراق و سوریه پاسخ نمی دهد. آمریکا از ترس بدتر شدن وضعیت نیروهایش در عراق و سوریه که هم اکنون هم آماج حملات شدید قرار گرفته اند، نمی خواهد علیه عاملان حملات اقدامات تهاجمی شدید انجام دهد. اگر به ایران حمله کند هزاران موشک به سمت اسرائیل روانه خواهد شد و حوثی ها تنگه باب المندب را خواهند بست. از طرفی آمریکا امسال انتخابات ریاست جمهوری برگزار می کند و بوجود آمدن چنین تنشی پیروزی را به جمهوریخواهان در انزوا واگذار خواهد کرد.

دکتر بالانش درباره وضعیت نیروهای آمریکایی در عراق گفت: حملات به آمریکایی ها ابزاری غیرمستقیم برای تحت فشار قرار دادن دولت عراق به منظور اخراج نیروهای آمریکا از این کشور است. فشارها بر آمریکا تا زمانی که واشنگتن نیروهای خود را، چه داوطلبانه و یا از طریق فشار از عراق خارج کند، ادامه خواهد داشت. جو بایدن در بن بست قرار گرفته است؛ او نه می خواهد درگیر تنش در خاورمیانه باشد و نه می خواهد خود را ترسو نشان دهد. اما مسئله این است که سربازان آمریکایی، برای اولین بار کشته شده اند و آمریکایی ها این را نمی پذیرند. بنابراین، انتظار می رود تنشها تشدید شود که خطر آن در کوتاه مدت، می تواند به خروج نیروهای آمریکا از عراق منجر شود.

استاد دانشگاه لیون فرانسه درباره تبعات خروج آمریکا از عراق برای کردهای سوریه  به کردپرس گفت: خروج احتمالی آمریکا از عراق منجر به بررسی خروج نیروهای این کشور از سوریه نیز خواهد شد. این مسئله بهترین فرصت را برای ترکیه به منظور حمله زمینی به نیروهای دموکراتیک سوریه، به رهبری کردها فراهم خواهد کرد، همچنانکه در فوریه 2019 از فرصت خروج آمریکا برای حمله به سری کانی و گری سپی استفاده کرد. دولت سوریه نیز فرصت مناسبی برای کنترل میدان های نفتی دیرالزور پیدا خواهد کرد. بنابراین می توان انتظار داشت تهاجمی همه جانبه علیه اداره خودگردان کردی در سوریه آغاز شود.

دکتر بالانش درباره وضعیت کردهای سوریه و گزینه‌های آنها پس از خروج احتمالی آمریکا از منطقه تحت کنترل کردهای سوریه  گفت: کردهای سوریه، به منظور حفظ اداره خودگردان، در حال تلاش برای مذاکره با دمشق هستند اما بشار اسد این را رد می کند. او می خواهد شرایط را به قبل از سال 2011 باز گرداند و تنها حق استفاده از زبان کردی محفظ باشد. دمشق متقاعد شده است که کردها انتخابی ندارند. همانطور که بثینه شعبان، مشاور رئیس جمهور سوریه اخیرا اشاره کرد، نیروهای آمریکایی، دیر یا زود سوریه را ترک می کنند. کردهای سوریه نیاز دارند حمایت هوایی را از آمریکا دریافت کنند و آمریکا از آنها محافظت کنند. با این حال، اگر ترکیه به کردهای سوریه حمله کند آمریکا هواپیماهای ترکیه را ساقط نخواهد کرد. 

دکتر بالانش هشدار داد شرایط برای کردهای سوریه بسیار دشوار است. ترکیه و دمشق آنها را نمی خواهند اما روسیه مایل است از آنها به عنوان ابزاری علیه ترکیه استفاده کند. نباید فراموش کرد که در آگوست 2016 و بعد از این که کردها از حمایت آمریکا برخوردار شدند ترکیه نیز با روسیه همپیمان شد. اما روسیه می تواند در  قبال حلب و یا اکراین، کردها را به ترکیه بفروشد. تنها راه برای کردها ادامه حضور آمریکا در سوریه و ادامه حمایت این کشور از آنهاست.

کد خبر 2767926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha