جمیل احمدی و سیاوچمانه‌ای که مختص خودش بود / مهدی صمدی

سرویس کرمانشاه _ مهدی صمدی از فعالان فرهنگی، به مناسبت درگذشت ماموستا جمیل احمدی نوسودی هنرمند بزرگ منطقه هورامان مطلبی به نگارش درآورده است که در ادامه می‌خوانید:

خبرگزاری کردپرس _ هنرمند فقید جمیل احمدی ملقب به جمیل نوسودی از زمره هنرمندان سیاوچمانه و ورده بزم در مناطق کردنشین از عراق گرفته تا ایران بود. هنرمندی که در لهون چشم به دنیا گشود. این سرمایه هنری و فرهنگی با خواندن سیاوچمانه های خود از کوی و برزنی صدای خود را برای علاقمندان به دیار اورامانات و سایر مناطق می خواند در کنار استاد عثمان هورامی دو حنجره در یک صدا همواره و در همه حال سرزمین اهورایی را با نوازش کوهها و ابیات شاعران کردنشین مفرح بخش هر محافل خانواده ها و دلهای این دیار بودند.

در واقع عصای سیاوچمانه عثمان هورامی مرحوم جمیل احمدی بود، جمیل نوسودی با سبک خاص خود در سیاوچمانه همیشه در دلهای مردم نوعی تسکین دهنده بود به نوعی این تسکین درمان روح همه مردم بود.

با خواندن آواز سیاوچمانه و نام کوهها و مناطق و اسامی بوته های گیاهی و چشمه ها و سایر مناطق در واقع یک نوع اطلس کامل اسامی را بصورت شفاهی جمع آوری و امروزه این اسامی هیچوقت در ذهن مردم به فراموشی سپرده نشده است.

این هنرمند فقید با خدمات شایان هنری در حوزه سیاوچمانه همیشه نام نیک را در درون دلهای مردم اورامانات جای داد و برگ زرینی از تلاش شش دهه خدمت سیاوچمانه در شناسنامه خود تکمیل کرد.متاسفانه این سال‌های اخیر بعلت بیماری اجل اجازه نداد ادامه زندگی خود را در جوار مردم بماند و با هزاران خاطرات سیاوچمانه در ذهن مردم به دیار باقی رفت و یادش همیشه ماندگار و روحش در جوار صالحان محشور گردد.

منبع: سلام پاوه

کد خبر 2767944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha