توضیح نماینده ویژه سابق آمریکا در سوریه پیرامون وضعیت کردها

سرویس جهان- نماینده ویژه سابق آمریکا در سوریه معتقد است کردهای سوریه نمی توانند با دمشق به توافق برسند و تنها راه کاهش تنش آنها با ترکیه نیز امضای توافق سه جانبه کردها-آمریکا- ترکیه است.

به گزارش کردپرس، جیمز جفری، نماینده ویژه سابق آمریکا در ائتلاف مبارزه با داعش و سوریه، خبرها و تحلیلها پیرامون خروج نیروهای آمریکا از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را نادرست خوانده و معتقد است که نیروهای آمریکایی؛ چه در صورت پیروزی دونالد ترامپ و چه در صورت ماندن جو بایدن در کرسی ریاست جمهوری آمریکا، در جریان انتخابات ریاست جهموری این کشور در سال 2024 همچنان در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه خواهند ماند.

او برخی تحلیلها و اقدامات برای خروج نیروهای آمریکا در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه را غیرواقع گرایانه خوانده و گفته است با توجه به این که علت اصلی حضور آمریکا در سوریه، مبارزه با داعش در کنار نیروهای کرد است و داعش همچنان خطری جدی در سوریه محسوب می شود، صحبت از خروج همه نیروهای آمریکا از سوریه زودهنگام است.

او در مقاله خود که در نشریه سیاسی وار آن د راک منتشر کرده، معتقد است وضعیت کردهای سوریه همچنان پیچیده است زیرا به گفته او، ترکیه آنها را برای امنیت ملی خود خطرناک می داند و دولت مرکزی سوریه نیز حاضر به توافق با آنها نیست.

جیمز جفری راه حل کاهش یا پایان تنش میان کردها و دولت ترکیه را مذاکره و احتمال توافق سه جانبه میان کردها، ترکیه و آمریکا درباره تثبیت توافق آتش بس سال 2019 در شمال شرق سوریه دانسته و معتقد است از این طریق می توان ضمن حفظ منافع امنیتی هر سه طرف، تنش ها در این منطقه را نیز کنترل کرد.

او ادعا کرده است که خروج نیروهای آمریکا از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه خبر خوشی برای ترکیه نخواهد بود زیرا این اتفاق راه برای تلاش گروههای رقیب ترکیه در سوریه مانند روسیه، برای کنترل بر این منطقه هموار می کند و بی ثباتی در آن بیشتر خواهد شد.

کد خبر 2767974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha