انتقاد شاعر ایلامی به تشکیل چراغ خاموش دبیرخانه زبان و ادبیات کردی در استان

سرویس ایلام - نعمت الله داودیان شاعر و ویراستار کردی سرای ایلامی در یادداشتی انتقادی که آن را در اختیار کردپرس قرار داد، به نحوه راه اندازی، افتتاحیه و اعلام موجودیت دبیرخانه زبان و ادبیات کردی ایلامی واکنش نشان داد و گفت: اگر فعالیت این هیئت منحصر به شهر، گویش و لهجه خاصی نیست، آیا لااقل لازم نبود که شهرستان‌های استان در جریان امر باشند؟ این نوع خط‌کشی و انتصاب‌ها دامنه تفرقه را گسترش می دهد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، در این یادداشت آمده است:

همواره یکی از بزرگ‌ترین آرزوهایم تقویت، گسترش، نظام‌مند شدن و... زبان کُردی جنوبی بوده است. سعی بلیغ داشته‌ام که در هر جا و با هر کسی، ولو مخالف خود بنشینم و برای اعتلای این زبان تلاش کنم. سابقه حقیر از صفر تا صد «کانون هانا» مؤید آن است و تعطیل شدن آن مثل زخم ناسور بر جانم نشسته است. هر وقت جمعی به هر بهانه گرد هم جمع شده‌اند، این دردمندی را فریاد کرده‌ام.

اخیراً باخبر شدیم که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام با پشت سر گذاشتن چند خان اداری و حمایت فرو و فرادستی، با دعوت از پنج نفر از بزرگان ادبی استان «هیئت امنای دبیرخانه زبان و ادبیات کُردی» را دایر کردند. این خبر هم مسرت‌بخش بود و هم دردآلود. حرجی متوجه دعوت‌شدگان نیست؛ گرچه به واسطه دوستی دیرینه و جلوگیری از هر کدورتی می توانستند ما و دیگران را مطلع کنند. چون ما معتقدیم که خوش آن ساعت نشیند دوست با دوست و ما از این خوشی محروم شدیم.

اما و اما انتظار نداشته و نداریم که اداره ارشاد برای تک‌تک ادیبان و نام‌آشنایان استان دعوت‌نامه ارسال کنند؛ ولی می شد با یک دعوت عمومی از دیگر بزرگان استان، به جلسه خود عیار بالاتر و تمام‌شمولی می دادند. اگر فعالیت این هیئت منحصر به شهر، گویش و لهجه خاصی نیست، آیا لااقل لازم نبود که شهرستان‌های استان در جریان امر باشند؟ این نوع خط‌کشی و انتصاب‌ها دامنه تفرقه را گسترش می دهد. کسانی که عضو این هیئت شده‌اند برای ما محترم هستند و چه بسا با وجود تمام خوبان استان، باز همینان یا لااقل اکثر آن‌ها انتخاب می شدند؛ اما نفس کار و نوع برخورد در شأن اداره ارشاد و مدیریت محترم آن نبود.

یکی از بازخوردهای آینده این عمل، عدم حضور کسانی در جلسات آینده این دبیرخانه است که می توانند در پیشرفت و غنا بخشیدن به ادبیات کُردی مؤثر باشند. دیگر این‌که تصور شود عمدی در کار بوده است تا عده‌ای مخالف عده دیگری شوند. جوان‌ها در این خیال غوطه‌ور باشند که اندیشه‌های نوگرایانه‌شان جایی برای بروز در بین سالمندان ندارد. زیرا حتی لایق مستمع بودن هم نشدند.

جالب اینجاست که اساسنامه‌ای نیز مدون شده تا همه به بندهای آن مقید باشند. اساسنامه‌ای که فعلا فقط چند نفر از چند و چونش آگاهند. اگر قرار است مسئولیت این هیئت ادبیات کردی، زبان‌شناسی، کتابخانه و چاپ کتاب و نظارت بر چاپ باشد، باز تصور نمی کنید که به زیرمجموعه‌های بیشتری نیاز است؟ لطفا نفرمایند که برای هر زاویه مشاورین و طرح و هکذا وجود خواهد داشت و در نظر گرفته شده است. زیرا با نحوه برگزاری این جلسه و آهن سرد کوفتن، مشخص است که حتما دیگران آب دریا را پیمانه خواهند کرد.

در پایان باید صادقانه عرض کنم که هیچ‌وقت توهم پروانه شدن نداشته‌ام و به جایگاهم آگاه و راضی ام؛ اما نمی شود پرندگان بلند پرواز استانم را در پیله چون منی بگذارید. با قطعیت عرض می کنم که وجود آن‌ها صددرصد به نفع زبان کُردی و مادری ماست. امیدوارم این هیئت ضمن دعوت و دلجویی از اندیشمندان و پژوهش‌گران این عرصه، فرصت به دست آمده را غنیمت بشمارند و دست در دست یکدیگر به اعتلای زبان کردی همت بگماریم.

ای بسا هندو و ترک هم‌زبان
پس زبان محرمی خود دیگر است

ای بسا دو ترک چون بیگانگان
همدلی از هم‌زبانی بهتر است

کد خبر 2768231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha