۱۶ توصیه فعال زیست محیطی ایلام به گردشگران طبیعت استان

سرویس ایلام - دبیر سازمان مردم نهاد یاوران محیط زیست و منابع طبیعی سیمره در یادداشتی که در اختیار کردپرس قرار داد، به گردشگران طبیعت ایلام توصیه هایی کرد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، محمد فیضی نوشت: طبیعت زیستگاه دیگر موجودات است و جهت حفاظت از همه زیباییهای آن، بویژه موجودات زنده‌ای که فصل بهار فصل زادآوری، تکثیر و تولیدمثل آنهاست و برای تأمین امنیت موجودات زنده در زیستگاهشان، و همچنین سالم و پاک نگه داشتن محیط زیست که وظیفه ای اخلاقی، انسانی و همگانی است، رعایت نکاتی را باید در هنگام طبیعت گردی نوروزی مدنظر داشته باشیم. 

١) هیچ زباله ای، حتی اضافه سفره غذای خود رابه بهانه تجزیه پذیر بودن، یا تغذیه برای دیگر موجودات در طبیعت بر جای نگذاریم، حتی اضافه های سبزی و میوه؛ چون چهره زیبای طبیعت را زشت می کند و موجب افزایش جمعیت جوندگان، بویژه سگ های بی صاحب و گرفته شدن خوی طبیعی بدست آوردن غذا از حیات وحش (پستانداران، پرندگان و...) می شود. بدانیم که موجودات زنده طبیعت در هر شرایطی قادر به تهیه طعمه خود از نظر آب و غذا هستند.

٢) در صورت اتراق در طبیعت تا جایی که مقدور است زباله تولید نکنیم، زباله های خود را در طبیعت رها نکرده و پاکبان طبیعت باشیم.

٣) از پرتاب زباله از داخل خودرو بر سطح جاده ها و طبیعت خودداری کنیم.

۴) زباله هایی که دیگران در طبیعت بر جای گذاشته اند خود را مسئول جمع آوری آنها بدانیم و از طبیعت خارجشان کنیم.

۵) اگر در جنگل، بیشه و طبیعت مجبور به روشن کردن آتش شدیم، زیر درختان و بوته ها و درختچه ها و در جایی که پوشش گیاهی هست آتش روشن نکنیم و بعد از اتمام کار حتماً آتش را خاموش کرده و از خاموشی آن مطمئن شویم و با این کار از گونه های گیاهی و جانوری مراقبت کنیم.

۶) به کودکان، نوجوانان و جوانان تذکر دهیم که شاخه و برگ و پوست درختان را نشکنند، نَکَنند و روی آنها یادگاری ننویسند و از ریشه کنی و قلع و قمع گیاهان داروئی و خوراکی خوداری کنیم.

۷) از گِل آلود کردن و تخریب چشمه ها، برکه ها، رودها، قنات و تغییر مسیر آنها خودداری کنیم.

۸) سعی کنیم بیشتر در طبیعت پیاده طی مسیر کنید و اگر ناچار شدید با خودرو تردد کنید. مراقب گیاهان مسیر باشید و در طبیعت اتومبیل را روشن نگذاشته و صدای موسیقی را بلند نکنید چون موجب ناامنی در زیستگاه حیات وحش می شود.

۹) از صدای روح نواز طبیعت، باد، آب، باران، چشمه، آبشار، رود، برکه، امواج دریا، برگ درختان و از سکوت طبیعت و صدای پرندگان بجای دیگر اصوات لذت ببرید چون دارای اثرات درمانی مفید است.

۱۰) ازشستشوی ظروف، البسه و خودرو با مواد شوینده شیمیائی درکنار چشمه ها، تالابها، برکه ها، رودخانه ها و جوی های آب خودداری کنید چون باعث آلودگی آب و خاک و نابودی حیات آبزیان و دیگر جانداران می شود.

۱۱) به کودکان گوشزد کنیم که از تخریب لانه جانوران، پرندگان و حشرات خودداری کرده و از غلطاندن سنگ از ارتفاعات خودداری کنند.

۱۲) به جای حمل سلاح سرد و گرم با خودمان دوربین عکاسی و فیلمبرداری به طبیعت ببریم و از مناظر زیبای طبیعت تصاویر بیادماندنی تهیه کنیم و تصاویر روشن کردن آتش، تخریب طبیعت و مکانهای زیبا را در شبکه ها اجتماعی حتی‌المقدور به اشتراک نگذاریم.  

۱۳) ساعاتی که در آغوش طبیعت هستیم، حتی الامکان سعی کنیم از تغذیه طبیعی و گیاهی با طبع طبیعت استفاده کنیم.

۱۴) از انواع تخریب ها خوداری کنیم و طوری به طبیعت وارد و خارج شویم که افراد بعد از ما فکر کنند کسی قبلاً آنجا نبوده است ردپایی از خود بر جای نگذاریم.

۱۵) از شکار و آزار حیوانات حیات وحش خودداری کرده و در زیستگاه و قلمرو آنها وارد نشویم. موجودات زنده جزء اساسی سیستم طبیعت و احیاء کننده آن هستند.

۱۶) تا جایی که مقدور است از هر گونه تغییر و دستکاری در زیستگاه های طبیعی حیات وحش بر اساس ظن خویش، خودداری کنیم چرا که در طبیعت، موجودات زنده از طریق زنجیره های غذایی برای تأمین نیازهای خود با یکدیگر در ارتباط هستند. آنها با هم تشکیل شبکه های غذایی داده اند و شبکه های غذایی با یکدیگر تشکیل شبکه غذایی بزرگ‌تری به نام شبکه حیات در عالم هستی داده اند. لذا با توجه به پیچیدگی و راز و رمزهای هر اکوسیستم، سعی کنیم از دخالت های خودسرانه در طبیعت خودداری کنیم و امنیت زیستی را از اکوسیستم ها نگیریم. این حداقل کاری است که از دست هر طبیعت دوست بر می آید و باید هر نوع تخریب، تهدید و کارهای ناسازگار با محیط زیست و منابع طبیعی را با زبان مهربانی به دیگر کسانی که رعایت نمی کنند یادآوری کنیم.

کد خبر 2768450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha