۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۱
تهدیدهای پیش روی کردهای سوریه

سرویس جهان- به گفته کارشناسان مسائل سوریه، اختلافات داخلی میان دو طیف کردی در سوریه، احتمال خروج آمریکا از این منطقه در کنار حمله احتمالی ترکیه از جمله تهدیدهای پیش روی کردهای سوریه هستند.

به گزارش کردپرس، کردهای سوریه در سال گذشته با بمباران هوایی بی سابقه ترکیه مواجه شدند که تاسیسات زیربنایی آب، برق و بهداشت را زمین گیر کرد. همچنین در سال گذشته قبایل عرب دیرالزور وارد یک درگیری جدی با نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها شدند که صدها کشته و زخمی بر جای گذاشت. همچنین مذاکرات دو طیف کردی اصلی در سوریه نیز همچنان از بن بست خارج نشده است.

برخی کارشناسان مسائل سوریه پیش بینی کرده اند که این مشکلات و احتمالا مشکلات دیگر باعث ایجاد بی ثباتی بیشتر در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه در شمال و شمال شرق این کشور خواهد شد.

داستان جسیم، کارشناس مسائل سوریه و کردها در اندیشکده مطالعات منطقه ای و جهانی آلمان درباره تهدیدهای پیش روی کردهای سوریه به نشریه نیوعرب گفته است خیزش اعراب دیرالزور علیه کردها یکی از بزرگترین تهدیدها علیه آنها محسوب می شود. او توضیح داد در این منطقه هسته های مخفی، جنگ پارتیزانی و دخالت فرامنطقه ای تهدیدی جدی علیه نیروهای دموکراتیک سوریه و حکمرانی آنها در دیرالزور است. او نسبت به بوجود آمدن یک جنگ داخلی میان کردها و اعراب دیرالزور هشدار داد.

از نظر عمر اوزلیزیجیک، کارشناس مسائل کردها در اندیشکده شورای آتلانتیک، یکی از بزرگترین تهدیدها علیه کردهای سوریه ادامه اختلافات داخلی میان دو طیف کردی است. او با اشاره به این که اداره خودگردان کردی به رهبری حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و نیروهای موسوم به یگانهای مدافع خلق در حال آماده سازی برگزاری انتخابات محلی در این مناطق در ماه آوریل هستند، گفت: طیف کردی حاکم به دنبال تثبیت حاکمیت و قدرت خود در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه است که می تواند به معنای نادیده گرفتن طیف ناراضی کردی و ادامه تنشها میان این دو طیف باشد.

یکی دیگر از مشکلات و تهدیدها برای کردهای سوریه رابطه تنش آۀود میان اداره خودگردان کرد سوریه با هماسایگان آن از جمله اقلیم کردستان عراق عنوان شده است.

محمد شریف، استاد علوم سیاسی دانشگاه اربیل با اشاره به این موضوع به نیوعرب گفته است تنها طرفی که می تواند حاکمیت کردهای سوریه در شمال شرق سوریه را نجات دهد آمریکاست. او توضیح داد آمریکا می تواند مشابه وضعیت اقلیم کردستان عراق در اویال دهه 2000، میان کردهای سوریه و دولت مرکزی سوریه توافق ایجاد کند و با به رسمیت شناخته شدن این توافق موجودیت کردهای سوریه به خطر نخواهد افتاد.

این استاد دانشگاه هشدار داد در صورت خروج نیروهای آمریکا و تنها ماندن کردهای سوریه، آنها تنها دو راه در پیش دارند؛ یا با دمشق توافق کنند و یا به تسلط ترکیه بر مناطق تحت کنترل خود راضی شوند. او اطمینان داد که کردها دمشق را انتخاب خواهند کرد.

کد خبر 2768919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha