تحقیق قضائی علیه دادگاهی که حق شهرداری زیدان را بازگرداند

سرویس ترکیه - هیأت عالی قضات و دادستان های ترکیه تحقیقات قضائی را علیه دادگاهی آغاز کرد که حق شهرداری عبدالله زیدان شهردار منتخب وان، را به او استرداد کرده بود.

به گزارش کردپرس، هیأت عالی قضات و دادستان های ترکیه (HSK) تحقیقاتی را علیه دادگاه عالی کیفری پنجم دیاربکر به دلیل بازگرداندن حق شهرداری عبدالله زیدان شهردار منتخب مردم در وان، آغاز کرد. 

دو روز پس از برگزاری انتخابات شهرداری‌ها و مدیریت های محلی در ترکیه، دادگاهی در این کشور با صدور حکمی عبداللە زیدان شهردار منتخب کلان شهر وان را رد صلاحیت و بر این اساس هیات عالی انتخابات ترکیه نیز عبدالاحد اوراس نامزد حزب عدالت و توسعه (AKP) را بە عنوان شهردار این شهر معرفی کرد. در پی این تصمیم، فضای این شهر بە صحنە اعتراض و درگیری خیابانی تبدیل شد.

بنا بر گزارش مسئولان دم پارتی، روز جمعه یعنی آخرین روز کاری در ترکیه و دو روز پیش از برگزاری انتخابات، دقیقا در ساعت 16:55 یعنی 5 دقیقه مانده به پایان ساعت اداری، حکم دادگاه به دفتر این حزب در وان ابلاغ شد که در آن اعلام شده بود دادگاه صلاحیت زیدان را برای نامزدی در انتخابات رد کرده است.

در حالی که وقتی برای واکنش و اعتراض به این تصمیم وجود نداشت، دم پارتی به روال عادی به مصاف انتخابات رفت و عبدالله زیدان با کسب 55.5 درصد آرا پیروز این انتخابات شد. با این حال یک روز پس از این پیروزی هیات عالی انتخابات بر اساس دستور دادگاه حق شهرداری وان را از او سلب کرده و حکم تنفیذ شهرداری وان به اوراس داده شد.

تحقیق قضائی علیه دادگاهی که حق شهرداری زیدان را بازگرداند

عبدالله زیدان در واکنش به این سخنان از مردم خواست تا برای حراست از حقوق خود اعراض کنند. پس از این بود که درگیری های خیابانی در جای جای کلان شهر وان رخ داد و خیابان ها به عرصه درگیری میان نیروهای پلیس و مردم بدل شد. این درگیری با سرعت به شهرهای دیگر کردستان ترکیه نیز سرایت کرد و بسیاری از سیاستمداران اپوزیسیون ترکیه نیز با این اعتراضات اعلام همراهی کردند. 

تحقیق قضائی علیه دادگاهی که حق شهرداری زیدان را بازگرداند

پس از این بود که شب گذشته  اعتراضات در کردستان ترکیه نتیجه داد و هیات عالی انتخابات به دستور دادگاه عالی کیفری پنجم دیاربکر از تصمیم خود درباره دادن حکم شهرداری به نامزد AKP منصرف شد. هیات عالی انتخابات حکم شهرداری عبدالله زیدان شهردار منتخب مردم وان را به او داد.

حالا پس از یک روز، هیأت عالی قضات و دادستان های ترکیه تحقیقات قضایی را علیه دادگاه عالی کیفری پنجم دیاربکر آغاز کرده است.

کد خبر 2768995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha