۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۵
در کردستان ترکیه چه خبر است؟

سرویس ترکیه - پس از این که دادگستری ترکیه عبدالله زیدان شهردار منتخب کلان شهر وان را رد صلاحیت کرده و نامزد AKP را به عنوان شهردار معرفی کرد، خیابان های کردستان ترکیه صحنه درگیری میان نیروهای پلیس و مردم شد.

به گزارش کردپرس، دو روز پس از برگزاری انتخابات شهرداری‌ها و مدیریت های محلی در ترکیه، دادگاهی در این کشور با صدور حکمی عبداللە زیدان شهردار منتخب کلان شهر وان را رد صلاحیت و کاندید حزب عدالت و توسعه (AKP) را بە عنوان شهردار این شهر معرفی کرد. در پی این تصمیم، فضای این شهر بە صحنە اعتراض و درگیری خیابانی تبدیل شد.

پیشتر زیدان از سوی حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها (دم پارتی) به عنوان نامزد به هیات عالی انتخابات معرفی شد بود و هیات عالی انتخابات نیز صلاحیت او را تایید کرده بود. همچنین دادگستری نیز اعلام کرده بود که نامزدی زیدان برای انتخابات شهرداری ها بلامانع است.

بنا بر گزارش مسئولان دم پارتی، روز جمعه یعنی آخرین روز کاری در ترکیه و دو روز پیش از برگزاری انتخابات، دقیقا در ساعت 16:55 دقیقا حکم دادگاه به دفتر این حزب در وان ابلاغ شده است که در آن اعلام شده دادگاه صلاحیت زیدان را رد کرده است.

این در حالی است که در 5 دقیقا نمی توان هیچ واکنش قانونی به این ابلاغ داشت و انتخابات به روال عادی خود رخ داد. 

انتخابات 31 مارس برگزار شد و وان به عنوان یکی از استان هایی که همه شهرها و بخش های آن یک رنگ تنها به یک حزب رای داده بودند، بدل شد. دم پارتی موفق شد نه تنها شهرداری کلان شهر مهم وان را به دست آورد، بلکه هر 13 بخش استان وان را نیز از آن خود کرد.

در کردستان ترکیه چه خبر است؟

دو روز پس از انتخابات دادگاهی که پیشتر حکم صلاحیت زیدان برای شرکت در انتخابات را صادر کرده بود، به بهانه محکومیت های پیشین این سیاستمدار کُرد حکم عدم صلاحیت او را صادر کرد.

در حالی که نتایج از پیروزی قاطع عبدالله زیدان در انتخابات خبر می داد، هیات عالی انتخابات شعبه وان در نامه ای حکم شهرداری کلان شهر وان را به عبدالاحد اوراس نامزد حزب عدالت و توسعه (AKP) ابلاغ کرد. 

در کردستان ترکیه چه خبر است؟

این رای دادگاه علیه عبداللە زیندان در حالی صادر شد کە اردوغان پس از شکست در انتخابات گفتە بود کە بە ارادە مردم احترام می‌گذارد و نتیجە انتخاب را می‌پذیرد. این گفتەهای اردوغان کردها و مخالفان را امیدوار کردە بود کە دولت یک‌بار دیگر اقدام بە برکناری شهردارهای منتخب آنها در کردستان ترکیه نکند.

عبدالله زیدان در واکنش به این سخنان از مردم خواست تا برای حراست از حقوق خود اعراض کنند. پس از این بود که درگیری های خیابانی در جای جای کلان شهر وان رخ داد و خیابان ها به عرصه درگیری میان نیروهای پلیس و مردم بدل شد.

پس از انتشار تصاویر گسترده از اعتراضات خیابانی در وان و خشونت پلیس علیه برخی معترضان خیابانی، خیابان های برخی دیگر از شهرهای کردستان ترکیه از جمله حکاری، شرناخ و ایغدیر نیز عرصه تظاهرات خیابانی مردم شد.

در کردستان ترکیه چه خبر است؟

واکنش‌ها بە رد صلاحیت عبدالله زیدان

اکرم امام اوغلو شهردار منتخب کلان شهر استانبول از حزب جمهوری خواه خلق (CHP) یکی از اولین افرادی بود که به این حکم واکنش نشان داد و آن را سلب حق انتخاب و اراده مردم دانست. 

اوزگور اوزل رهبر CHP، نیز از اردوغان خواست تا به خواست و اراده مردم در کردستان ترکیه احترام بگذارد.

کمال قلیچداراوغلو رهبر پیشین CHP  تصمیم دادگاه ترکیه را «بازی با آتش» خواند و همزمان با ادبیاتی تند از عبدالاحد اوراس نامزد AKP خواست تا از پذیرش پست شهرداری وان امتناع بورزد. 

این خواستی بود که بسیاری از شهروندان و فعالان سیاسی دیگر نیز با انتشار پست هایی در فضای مجازی از اوراس مطرح کردند. با این حال خبرها حاکی از این هستند که اوراس این حکم را پذیرفته است. 

این در حالی است که اوراس مدتی پیش از انتخابات اعلام کرده بود که نمی خواهد شهردار انتصابی (قیم) وان باشد.

ممنوعیت تجمعات و برقراری حکومت نظامی 

استانداری وان و بیتلیس در بخشنامه هایی برگزاری هر گونه تجمع و مراسم را تا 15 روز آتی در وان و بیتلیس ممنوع اعلام کردند.

استانداری سیرت نیز در بخش پرواری این استان که صحنه درگیری های شدید بود منع آمد و شد (کومت نظامی) اعلام کرد. بنا بر گزارش ها در درگیری های رخ داده در شهرستان پرواری استان بیتلیس دست کم 4 تن زخمی شده اند.

در کردستان ترکیه چه خبر است؟

کد خبر 2768936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha