اقلیم کردستان همواره عامل امنیت و ثبات منطقه خواهد بود

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ رئیس اقلیم کردستان در دیدار با اردوغان اعلام کرد اقلیم کردستان همچنان عامل آرامش و ثبات خواهد بود و رئیس جمهور ترکیه نیز به نوبه خود بر حمایت کشورش از عراق و اقلیم کردستان تاکید کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری روداو، ریاست اقلیم کردستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس جمهور ترکیه بر لزوم و اهمیت حفظ آرامش و ثبات در منطقه و رفع مشکلات و تضمین حقوق اقلیتها تاکید کرد.

عصر روز دوشنبه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با هیئت همراهش  طی یک سفر رسمی وارد بغداد شد.

وی به محض ورود به فرودگاه اربیل از سوی نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان، مسرور بارازنی نخست وزیر و قباد طالبانی معاون نخست وزیر و شماری از وزرا و مقامات ارشد کردستان مورد استقبال قرار گرفت.

دفتر ریاست اقلیم کردستان اعلام کرد توافقنامه‌ها و یادداشت تفاهمات فی مابین، حفظ امنیت مرزها، مبارزه با تروریسم، آخرین تحولات کلی منطقه و چندین موضوع با اهمیت  میان دو طرف محور دیگر این دیدار بود.

اقلیم کردستان همواره عامل امنیت و ثبات منطقه خواهد بود

سفر اردوغان به عراق پس از گذشت ۱۳ سال اتفاق افتاد. او آخرین باری که به عراق و اقلیم کردستان سفر کرد سال ۲۰۱۱ بود، اردوغان در آن زمان نخست وزیر ترکیه بود.

وی سحرگاه روز دوشنبه وارد بغداد شد و با محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق و لطیف رشید رئیس جمهور دیدار کرد.

با سرپرستی اردوغان و سودانی ۲۶ یادداشت تفاهم و توافقنامه میان عراق و ترکیه به امضاء رسیدند که در زمینه‌های امنیتی، بازرگانی، آب و راههای توسعه و موضوعاتی دیگر بودند.

به گزارش بیانیه ریاست اقلیم کردستان اردوغان بر تداوم حمایت کشورش از عراق و اقلیم کردستان تاکید کرد و امادگی کشورش را برای انجام همکاریهای مشترک و توسعه بیشتر روابط دو طرف در همه زمینه‌ها با عراق و اقلیم کردستان ابراز داشت.

رئیس جمهور ترکیه همچنین بر لزوم و اهمیت حفظ ارامش و ثبات در منطقه و حل و فصل مشکلات و تضمین حقوق اقلیتها تاکید کرد.

متن بیانیه ریاست اقلیم کردستان

شامگاه روز دوشنبه تاریخ ۲۰۲۴/۴/۲۲ طی یک سفر رسمی جناب آقای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و هیئت همراه وی وارد اقلیم کردستان شد و در فرودگاه بین‌المللی اربیل از سوی نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان و مسرور بارزانی نخست وزیر و قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم و شماری از وزرا و مقامات ارشد اقلیم کردستان مورد استقبال قرار گرفت.

در جریان دیدار رئیس جمهور ترکیه با مقامات ارشد عراق فدرال، روابط ترکیه با بغداد و اقلیم کردستان به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و همکاریهای امنیتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این دیدار  نچیروان بارزانی خواست اقلیم کردستان را به منظور توسعه روابط با جمهوری ترکیه در همه زمینه‌ها را ابراز داشت و تاکید کرد که اقلیم کردستان در منطقه همواره عامل آرامش و امنیت خواهد بود همچنین وی از حمایتها و انجام همکاریهای ترکیه در زمانهای سخت با قلیم کردستان تقدیر و تشکر کرد.

در این دیدار مسرور بارازنی نخست وزیر اقلیم کردستان بر آمادگی دولت اقلیم کردستان به منظور  پیشرفت روابط و همکاریهای مشترک اقتصادی و بازرگانی با ترکیه تاکید کرد، همچنین در خصوص تامین فرصتهای شغلی و سرمایه‌گذاری برای شرکتهای ترکی در همه زمینه‌ها سخنانی ارائه داد و از دولت ترکیه برای تداوم فعالیتها و احداث پروژه‌ها در شرایط سخت اقتصادی تشکر کرد.

اردوغان نیز به نوبه خود بر تداوم  حمایت کشورش از عراق و اقلیم کردستان تاکید کرد و آمادگی این کشور را برای انجام همکاریهای مشترک و توسعه بیشتر روابط در همه زمنیه‌ها ابراز داشت. همچنین بر لزوم و اهمیت حفظ امنیت  ثبات منطقه و حل و فصل مشکلات و تضمین حقوق اقلیتها تاکید کرد.

موضوع توافقات و یادداشت تفاهمهای میان ترکیه و عراق، حفظ امنیت مرزها، مبارزه با تروریسم، آخرین تحولات کلی منطقه و موضوعات باارزش دیگر میان دو طرف، محور دیگر این دیدار بود.

کد خبر 2769687

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha