دیدار نچیروان بارزانی با اردوغان در آستانه انتخابات اقلیم کردستان عراق

سرویس ترکیه - نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، در چارچوب سفر رسمی خود به ترکیه، با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور و پشت درهای بسته دیدار کرد.

به گزارش کردپرس، نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، در چارچوب سفر رسمی خود به ترکیه، در کاخ ریاست جمهوری ترکیه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، دیدار کرد. این نشست پشت درهای بسته انجام شد و آنگونه که رسانه ها گفته اند، موضوعات مهم منطقه‌ای، روابط دوجانبه و تهدیدات امنیتی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

نچیروان بارزانی، امروز در بدو ورود به آنکارا با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار که ابراهیم کالین، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه (میت)، نیز در آن حضور داشت، به مباحث مختلف پیرامون همکاری‌های امنیتی و روابط دو جانبه پرداخته شد.

بارزانی همچنین ساعت 14:00 به وقت محلی، در کاخ ریاست جمهوری با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، دیدار کرد. این نشست نیز پشت درهای بسته انجام شد و اطلاعات دقیق آن هنوز در دسترس نیست، اما انتظار می‌رود که موضوعات کلیدی همچون روابط ترکیه و اقلیم کردستان عراق، چالش‌های منطقه‌ای و امنیتی در آن مورد بحث قرار گرفته باشد.

پس از این دیدار، حساب رسمی ریاست جمهوری ترکیه در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد: «رئیس جمهور رجب طیب اردوغان، رئیس اقلیم کردستان عراق، نچیروان بارزانی را در کاخ ریاست جمهوری پذیرفت.»

دیدار نچیروان بارزانی با اردوغان در آستانه انتخابات اقلیم کردستان عراق

هشدار اردوغان درباره خطرات جنگ منطقه‌ای:
پس از این ملاقات، نهاد ریاست جمهوری ترکیه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که در این نشست به موضوعات مختلفی از جمله روابط دوجانبه و همکاری‌های ترکیه و اقلیم کردستان عراق پرداخته شده و تحولات منطقه‌ای و جهانی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. اردوغان همچنین در این نشست نسبت به افزایش حملات اسرائیل و خطر تبدیل شدن منطقه به میدان جنگ هشدار داد و بر اهمیت حفظ ثبات و امنیت در منطقه تأکید کرد.

او همچنین به انتخابات پیش روی اقلیم کردستان عراق که در تاریخ 20 اکتبر برگزار خواهد شد، اشاره کرد و از موفقیت آمیز بودن این انتخابات و مشارکت همه گروه‌ها، از جمله جبهه ترکمان‌های عراق، ابراز امیدواری کرد. اردوغان اظهار داشت که این انتخابات باید در فضایی صلح‌آمیز و با رویکردی فراگیر برگزار شود.

تأکید بر همکاری‌های اقتصادی و امنیتی:
در این نشست، اردوغان به نقش کلیدی پروژه موسوم به «راه توسعه» اشاره کرد و تأکید کرد که این پروژه می‌تواند تأثیرات مهمی در توسعه اقتصادی، ثبات و برادری در کل منطقه داشته باشد و اقلیم کردستان نیز از این پروژه بهره‌مند خواهد شد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین بر ضرورت تداوم همکاری‌ها برای «رفع کامل تهدیدات امنیتی در منطقه» تأکید کرد. او گفت که ترکیه همچنان در کنار عراق و ملت این کشور خواهد ایستاد و به عنوان دوست و همسایه‌ای قابل اعتماد از ثبات و امنیت منطقه حمایت خواهد کرد.

دیدار نچیروان بارزانی با اردوغان در آستانه انتخابات اقلیم کردستان عراق

انتخابات اقلیم کردستان عراق در آستانه برگزاری:
در اطلاعیه ای که روز گذشته از سوی اقلیم کردستان عراق منتشر شد، تأیید شد که این دیدار در راستای تقویت روابط ترکیه و اقلیم کردستان برگزار شده و طرفین در خصوص تحولات منطقه‌ای و مسائل مهم دوجانبه به بحث و گفتگو پرداخته‌اند.

گفتنی است، این دیدار در شرایطی انجام می‌شود که اقلیم کردستان عراق خود را برای انتخابات پارلمانی که در تاریخ 20 اکتبر برگزار خواهد شد، آماده می‌کند. این انتخابات که از اهمیت ویژه‌ای برای آینده سیاسی این منطقه برخوردار است، قرار است با مشارکت گروه‌های مختلف از جمله ترکمان‌ها، که مورد حمایت و توجه دولت ترکیه قرار دارند، برگزار شود.

یکی از موضوعات مورد توجه در این دیدار وجود پرچم ترکیه به جای پرچم اقلیم کردستان عراق در پروتکل تشریفاتی در پشت سر نچیروان بارزانی بود. 

کد خبر 2776497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha