نماینده سابق پارلمان کردستان: توافقات ترکیه و عراق اقلیم کردستان را در وضعیت تاریکی قرار خواهد داد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- علی حمه صالح، نماینده سابق پارلمان کردستان گفت: «سفر و توافقات اردوغان با دولت عراق تسلط بر گذرگاه مرزی ابراهیم خلیل را کاهش خواهد داد و احتمال دارد انتقال نفت اقلیم از طریق خط لوله‌ای که تحت کنترل عراق است انجام گیرد، علاوه بر اینها عملیات نظامی برنامه ریزی شده ترکیه در کوه گاره، اربیل و دهوک را در معرض یک جنگ خطرناک قرار خواهد داد».

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری خندان، علی حمه صالح در یک پیام ویدیویی بیان کرد: «سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه سه امر مهم در رابطه با آینده و منابع مالی اقلیم کردستان را در برداشت».

وی اشاره کرد که در طول سالهای گذشته، بزرگترین منبع درآمد، گذرگاه مرزی ابراهیم خلیل بوده است، توافقات امضا شده میان عراق و ترکیه و دو کشور دیگر، به فعالیتهای گذرگاه مرزی ابراهیم خلیل پایان خواهد داد.

علی حمه صالح تصریح کرد: «یک خط توسعه استراتژیک ساخته خواهد شد که بصره را به ترکیه متصل می‌کند و از 11 استان عبور خواهد کرد، هزینه آن 17 میلیارد دلار و سود سالانه آن به 4 میلیارد دلار می‌رسد».

وی همچنین گفت: «این بدان معنا است که از این به بعد کالاهای ترکیه ازطریق این خط وارد عراق خواهد شد و دولت بغداد نیز بر آنها کنترل خواهد داشت، خط لوله نفت کرکوک، موصل و ترکیه در ماه مارس تکمیل می‌شود و صنعت نفت نیز تحت کنترل دولت عراق قرار خواهد گرفت».

علی حمه صالح اضافه کرد: «نفت کرکوک قبلاً از اقلیم کردستان عبور می‌کرد، قصد دارند در آینده نفت خورمله و نفت میادین اقلیم را نیز از این خطوط لوله عبور دهند، نفت خورمله بخش زیادی از نفت اقلیم را تشکیل می‌دهد، این بدان معناست که سفر اردوغان و توافقنامه‌هایی که امضا کرده است، خدمت به اوضاع سیاسی عراق به شمار می‌رود».

وی اظهار کرد: «دستور کار اصلی سفر اردوغان عملیات نظامی ترکیه درکوه گاره بود که به طول 39 کیلومتر استان های دهوک و اربیل را در بر می گیرد و اقلیم کردستان را وارد وضعیتی تاریک و جنگ خواهد کرد».

کد خبر 2769732

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha