سخنگوی دولت اقلیم کردستان: اگر طرح «حساب من» پذیرفته نشود این موضوع دردسرآفرین خواهد شد

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ سخنگوی دولت اقلیم کردستان به صدای آمریکا اعلام کرد طرح «حساب من» در موضوع حقوق جز اولویتهای دولت اقلیم کردستان است و آنها هر راه حلی را  میان اربیل و بغداد را که به قیمت طرح «حساب من» تمام شود رد می‌کنند.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری صدای آمریکا، پیشوا هورامانی سخنگوی دولت اقلیم کردستان به صدای آمریکا اعلام کرد طرح «حساب من» یکی از اولویتهای دولت اقلیم کردستان است و در نزد این دولت حائز اهمیت است، در صورت عدم پذیرش این طرح به نوعی بهانه‌گیری و دردسر درست کردن است زیرا مزایای طرح حساب من بسیار بیشتر از آنچه هست که در طرح ملی کردن حقوق عراق آمده است.

انتظار می‌رود در آینده نزدیک هیإتی از اقلیم کردستان برای گفتگو با مقامات وزارت اقتصاد و دارایی عراق به بغداد سفر کند. حل مشکلات میان اربیل و بغداد در خصوص طرح حساب من و موضوع الکترونیکی کردن روند پرداخت حقوق کارمندان اقلیم کردستان یکی از محورهای مورد بحث در این سفر خواهد بود.

پیشوا هورامانی اعلام کرد طرح ملی کردن حقوق تنها شامل دریافت یک کارت حقوق می‌شود و نه شماره حساب بانکی و برخی از بانکهای مذکور در این طرح خود زیر سوال هستند از این رو به دنبال راه حلی هستیم، این راه حلی به عنوان منصرف شدن از طرح «حساب من» نمی‌شود یک فرد کارمند عراقی مجاز شده است که در یکی از بانکها دولتی یا خصوصی (محلی) به طرح ملی شدن حقوق بپیوندند چرا برای کارمند اقلیم کردستان این موضوع محدودیت دارد؟.

طرح حساب من که دولت اقلیم کردستان می‌خواهد از طریق آن حقوق کارمندان اقلیم کردستان را پرداخت کند تا کنون ۶ بانک به آن ورود کرده‌اند که شامل بانکهای آر تی، جیهان، بیلبوس، بانک اسلامی عراق بانک خصوصی (محلی) عراقی و بانک بغداد می‌شود.

به گفتۀ یکی از نمایندگان کُرد در بغداد دولت عراق هنوز هم بر پرداخت حقوق کارمندان اقلیم کردستان از طریق بانکهای فدرالی اصرار دارد.

سوران عمر عضو مجلس عراق به صدای آمریکا اعلام کرد عراق قصد دارد از طریق بانکها تی بی آی و رشید و رافدین حقوق کارمندان اقلیم کردستان را ملی کند اگر دولت اقلیم کردستان نیز با این طرح مخالف باشد راه حل دیگری وجود ندارد.

وی افزود دولت اقلیم کردستان این جدالهای برای این راه می‌اندازد که خود پول حقوق را دریافت کند و بانکها مشمول طرح حساب من را تامین مالی کند بنابراین می‌خواهد که این طرح با طرح ملی کردن حقوق ادغام شود.

سوران عمر تاکید کرد اگر پرداخت حقوق ملی گردد موضوع تهیه لیست کارمندان و ارتقای رتبه بندی و انجام برخی اقدامات دیگر نزد اقلیم کردستان باقی خواهد ماند، در غیر این صورت عراق از طریق بانکهای رشید و رافیدین پول حقوق را پرداخت می‌کند، در حالی که اقلیم کردستان اصرار دارد این پولی را از عراق برای وزارت دارایی دریافت می‌کند و از طریق طرح حساب من پرداخت گردد.

در حالی که مشکل میان اقلیم کردستان و بغداد در خصوص طرح ملی کردن حقوق و طرح حساب من همچنان حل نشده باقی مانده است دولت اقلیم کردستان لیست حقوق مربوط به ماه چهارم سال جاری میلادی (آوریل) را به وزارت اقتصاد و دارایی عراق ارسال کرده و در انتظار پرداخت حقوق این ماه است.

یک منبع مسئول از دولت اقلیم کردستان که نخواست نامش فاش گردد به صدای آمریکا اعلام کرد به نظر می‌رسد در آینده نزدیک مقامات اقلیم و بغداد در خصوص طرح حساب من با هم گفتگو کنند، آنچه که باعث بروز معضل شده است بند حکم دادگاه فدرال است که به پرداخت حقوق از طریق بانکهای فدرالی اشاره دارد، وگرنه از نظر فنی هر دو طرح حساب من و ملی کردن حقوق یک روند را دنبال می‌کنند.

وی افزود اگر دادگاه عالی فدرال بیانیه صادر کند و مسئله را به بانک فدرال عراق که در حوزه تخصصی آن است ارجاع دهد این مشکل برطرف خواهد شد فکر نمی‌کنم که دولت اقلیم کردستان از اجرای طرح حساب من منصرف شود.

کد خبر 2769790

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha