حزب دمکرات کردستان در میان بازیهای شاه دیروز ایران و اردوغان امروز

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ «امیر مام والی» فعال و ناظر سیاسی کرد در اقلیم کردستان طی یادداشت انتقادی به نحوه عملکرد حزب دمکرات کردستان در دوران ملاصطفی بارزانی و روابطش با شاه وقت ایران و مقایسه آن با عملکرد فعلی رهبران این حزب و روابطشان با دولت ترکیه پرداخته است.

به گزارش کردپرس، در تاریخ ۱۱ ماه مارس سال ۱۹۷۴ چهار سال از انعقاد قرار داد میان دولت عراق و حزب دمکرات کردستان می‌گذشت که دولت عراق قانون خودمختاری برای کردستان  را مطرح کرد. اما این اولین بار بود که ملت کُرد به صورت قانونی حقوق قومیتی خود را به دست می‌آورد، در آن دوران حزب دمکرات کردستان حکمرانی را در اختیار داشت دولت عراق بدون مشارکت کُردها قادر به انجام هیچ کاری نبود، حزب دمکرات کردستان می‌توانست از راههای مدنی و تحت فشارهای اجتماعی دستاوردهای ملت کُرد را تحکیم بخشد تا دستاوردهایی که ملت کُرد با مبارزه و خون به دست آورد به راحتی به هدر نروند، در ابتدای سال ۱۹۷۴ قبل از شروع شروع جنگ چندین هیئت خارجی نمایندگان اتحاد جماهیر شوروی سابق(روسیه امروز) کشورهای سوسیالیستی و احزاب کمونیستی و جنبشهای آزادیخواه کشورهای مختلف به بغداد رفتند اکثر آنها به نزد رئیس وقت حزب دمکرات کردستان ملا مصطفی بارزانی رفتند و از او خواستند از طریق انجام گفتگوها مشکلات را با دولت عراق حل و فصل نماید.

اما رهبری وقت حزب دمکرات کردستان بدون آنکه با بغداد به گفتگوها ادامه دهد یا برای حل مشکلات تلاش کند وزاری کُرد و نمانیدگان خود در دولت و در بغداد و شهرهای کردستان را فراخواند و اعلام شورش کرد.

رئیس حزب دمکرات کردستان نه تنها اعتنایی به خواسته‌های میانجیگرانه نکرد بلکه بسیار واضح طرف شاه ایران بر علیه دولت عراق را گرفت.

شاه وقت ایران قبلا در دیدارهای متعددی به سران وقت عراق پیام داد بود که جنبش مسلحانه شمال عراق مانند شیر آبی در دست من است که هر وقت بخواهم آن را می بندم و هر وقت هم اراده کنم آن را باز می‌کنم.

پس از گذشت حدود یکسال از کناره گیری حزب دمکرات کردستان از دولت عراق، شاه ایران به ملا مصطفی و گروههایش در توافقنامه الجزایر خیانت کرد و کُردها را دچار فروپاشی تاریخی موسوم به (ئاشبەتاڵ) کرد و آن همه ویرانیهای بزرگ را به بار آورد.

رویدادهای امروز بسیار شبیه به اتفاقات گذشته هستند، اما در این میان برخی چیزها تغییر یافته‌اند رئیس کنونی حزب دمکرات کردستان به جای شاه قدیم ایران به عامل اردوغان و ترکیه امروزی بدل شده است، سخنان چند روز قبل اردغان نیز نشان دهنده این واقعیت هستند که در مقابل طرفداران خود گفت: «نخست وزیر شمال عراق به من اعلام کرد هر آنچه شما بگویید به آن عمل خواهم کرد».

آنچه که برای همه مسلم است این است که حزب دمکرات کردستان از ابتدای تاسیس، همه چیز را قربانی بقای خود کرده‌ است امروز هم بعد از این همه امتیازاتی که از سوی عراق دریافت می‌کند باز هم طبق اظهارات ترکیه مشکل ایجاد می‌کنند.

حزب دمکرات کردستان از گذشته درس عبرت نگرفته است مقامات این حزب می‌بایست به خوبی می‌دانستند که کوچکترین دستاورد در عراق بسیار بهتر از دستاوردهایی است که از ترکیه به دست می‌آورند اگر مقامات حزب دمکرات کردستان هوشیار و مراقب نباشند بعید نیست که در آینده ترکیه نیز مانند شاه ایران به آنها خیانت کند.

کد خبر 2769937

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha