رد شدن شکایت اقلیم کردستان به توزیع کرسی های انتخابات شوراهای استانی در اقلیم  توسط دادگاه فدرال

سرویس عراق و اقلیم کردستان- دادگاه عالی فدرال عراق  شکایت به یک ماده قانون اساسی عراق درخصوص  توزیع کرسی های انتخابات شوراهای استانی در اقلیم کردستان را رد کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری «بغدادالیوم» بخش رسانه‌ ای دادگاه فدرال عراق، در بیانیه‌ای که از سوی این دادگاه منتشرشده، آمده است که دادگاه عالی فدرال  یکشنبه 30اردیبهشت ماه 1403براساس اختیارات خود برای نظارت بر قانون اساسی و دیگر قوانین و دستورالعمل های اجرایی،  به شکایت مربوط به مغایرت متنی با قانون اساسی در خصوص  توزیع کرسی های انتخابات شوراهای استانی  مناطق ساماندهی نشده، به شماره (9) سال 2023 که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات عراق صادرشده است،رسیدگی کرد.

این بیانیه حاکی است که براساس رای صادره ازسوی دادگاه عالی فدرال  که  برای همه مسئولان و نهادها لازم الاجراء است، متن مورد اعتراض با مفاد قانون اساسی عراق مطابقت دارد و ناقض هیچ یک ازمواد قانون اساسی عراق نیست،  و با احکام قانونی دادگاه فدرال معایرت ندارد، لذا شکایت دراین خصوص مردود اعلام می شود.

گفتنی است که مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان در 6 مه 2024 طی یک شکایت رسمی نزد دادگاه فدرال، خواستار رای فوری  این دادگاه برای تعلیق اجرای ماده ویژه سیستم ثبت نام و تایید لیست نامزدهای انتخابات پارلمانی در اقلیم شد. این سیستم توسط کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق برنامەریزی شده و مسرور بارزانی درخواست تجدید نظر درمورد آن را به دادگاه فدرال ارائه کرده بود. پس از طرح این دادخواست، دادگاه فدرال به نفع مسرور بارزانی رای صادر کرد و اجرای این ماده را تا پایان رسیدگی به شکایت به حالت تعلیق درآورده بود.

کد خبر 2770671

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha