در صورت عدم انتصاب یک فرد کُرد بی طرف برای مقام استانداری کرکوک بگذارید یک عضو "مرغوب" اتحادیه میهنی صاحب این پست شود

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ مسئول شاخه حزب دمکرات کردستان در کرکوک اعلام کرد حزب وی هنوز با انتصاب یک فرد کُرد بی طرف برای منصب استانداری کرکوک موافق است اما در صورت عدم اجرای این خواسته بگذارید یک عضو "مرغوب" اتحادیه میهنی برای کرکوک فعالیت کند نه برای حزبش.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری صدای آمریکا،  پس از گذشت ۵ ماه از برگزاری انتخابات شوراهای استانی عراق هنوز هم موضوع انتصاب استانداری جدید برای کرکوک تعیین تکلیف نشده است مطالبات کُردها برای تعیین فردی با اصالت کُردی برای انتصاب در مقام استانداری به علت وجود اختلاف میان دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان و مخالفت اقلیتهای عرب و ترکمن دچار مشکل شده است.

 محمد کمال مسئول شاخه حزب دمکرات کردستان در کرکوک به صدای آمریکا اعلام کرد ما با انتصاب یک فرد کُرد بی طرف برای انتصاب مقام استانداری کرکوک موافق هستیم که نزد همه اقلیتها قابل قبول باشد این شیوه اعمال سیاست حزب دمکرات کردستان است.

وی افزود در غیر این صورت بگذارید یک عضو "مرغوب" اتحادیه میهنی برای کرکوک فعالیت کند نه این که صرفا برای حزب اتحادیه میهنی فعالیت کند.

در تاریخ ۲۰۲۳/۱۲/۱۸ انتخابات شوراهای استانی کرکوک در چارچوب انتخابات شوراهای استانی عراق برگزار شد اما با وجود گذشت ۵ ماه از برگزاری این انتخابات هنوز هم استانداری کرکوک جلسه خود را در این زمینه برگزار نکرده است و احزاب نیز در خصوص تشکیل شورای استانی و تعیین استانداری کرکوک به توافق نرسیده‌اند.

بر اساس نتایج انتخابات شوراهای استانی کرکوک اتحادیه میهنی کردستان ۵ کرسی، حزب دمکرات کردستان ۲ کرسی، حزب عرب اهل سنت ۶ کرسی، حزب ترکمانی ۲ کرسی و جنبش بابلیون یک کرسی از مجموع ۱۶ کرسی شورای استانی کرکوک را به خود اختصاص داده‌اند.

روز چهارشنبه محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق به منظور ایجاد همگرایی در میان احزاب برای سومین بار با نمایندگان احزاب کُرد و عرب و ترکمن دیدار کرد اما این احزاب در خصوص تعیین فردی برای پست استانداری کرکوک به توافق نرسیدند و این دیدار بدون نتیجه به پایان رسید.

صباح حبیب یکی از نمایندگان شهر کرکوک در مجلس عراق و عضو فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان به صدای آمریکا اعلام کرد در دیدار میان سودانی و احزاب این پیشنهاد مطرح شد که پست استانداری یک سال به حزب دمکرات کردستان، یک سال به احزاب ترکمن و دو سال به احزاب عرب اختصاص یابد، این توافقی بوده که میان این سه حزب بدون اطلاع اتحادیه میهنی کردستان برقرار شده است.

وی در ادامه افزود اتحادیه میهنی با این توافق مخالف بوده است چون بیشترین آرا را در سطح استان کرکوک کسب کرده است و بر همین مبنا بیشترین کرسی را نیز در میان شورای استانی کرکوک به خود اختصاص داده است.

صدای آمریکا مطلع شده است که در دیدار روز چهارشنبه نخست وزیر عراق و نمایندگان اقلیتهای کرکوک میان نمایندگان دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان اختلاف در گرفته است اما هیچکدام از مقامات این دو حزب این اطلاعات را تایید نکردند.

همچنین اسماعیل حدیدی رهبر احزاب عرب اهل سنت در کرکوک به صدای آمریکا اعلام کرد در میان جناح سیاده به رهبری خمیس خنجر که صاحب سه کرسی می‌باشد با جبهه ترکمانی و حزب دمکرات کردستان برای تشکیل شورای استانداری کرکوک توافقی صورت گرفته است اما اتحادیه میهنی کردستان مخالف این توافق بوده است بنابراین این توافق ثمره‌ای در بر نداشته است.

وی اضافه کرد جناح عزم و تقدم که سه کرسی شورای استانی کرکوک را به دست آورده‌اند بخشی از این توافق نبوده‌اند.

در تاریخ ۲۰۲۴/۲/۴ دفاتر سیاسی حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی در شهر سلیمانیه با هم دیدار کردند بر اساس بیانیه این دیدار که در آن زمان منتشر شد دو طرف در خصوص انتصاب یک استاندار کُرد برای کرکوک با هم اتفاق نظر داشته‌اند.

اما پس از گذشت حدود چهار ماه از برگزاری این دیدار این دو حزب هنوز از مرحله نقد از یکدیگر عبور نکرده‌اند و همدیگر را به برگزاری توافقی یک جانبه با اعراب و ترکمن‌ها بدون اطلاع هم متهم می‌کنند.

محمد کمال مسئول شاخه حزب دمکرات کردستان در کرکوک ضمن رد برقراری توافق خود با احزاب عرب و ترکمن افزود حزب دمکرات کردستان هیچ توافقی را صورت نداده است ما موافق تشکیل شورای استانداری کرکوک هستیم تا بر عملکرد استاندار نظار داشته باشد و باب میل خود فعالیتهای مالی و اداری انجام ندهد.

کُردها از تاریخ ۱۶ اکتبر سال ۲۰۱۷ پست استانداری کرکوک را از دست دادند از آن زمان تا کنون این پست از سوی راکان جبوری شخصیت سیاسی عرب اهل سنت اداره می‌شود.

شورای وزیران دولت اقلیم کردستان در دیدار روز چهارشنبه میزبان فهمی برهان رهبر گروه مناطق کردستانی خارج از اداره اقلیم کردستان بود که در بیانیه‌ای خواستار عادی سازی وضعیت این مناطق از کردستان و پایان دادن به شرایط نظامی تحمیل شده بر این مناطق و نقض و تعرضاتی که نسبت به شهروندان این مناطق اعمال می‌شوند، شد و همچنین خواستار آن شد که در چارچوب قانون اساسی به ویژه ماده ۱۴۰ مشکل و اختلافات موجود برطرف شوند.

کد خبر 2771150

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha