اگر احزاب سیاسی کرکوک با هم به توافق نرسند سودانی خود فردی را برای پست استانداری کرکوک تعیین خواهد کرد

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ یکی از رهبران سیاسی ترکمن در کرکوک اعلام کرد نخست وزیر عراق به احزاب سیاسی کرکوک اطلاع داده است اگر در خصوص تشکیل شورای استانداری و استاندار کرکوک با هم به توافق دست نیابند شخصا وارد عمل خواهد شد.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری خلک، نجات حسین یکی از رهبران سیاسی احزاب ترکمانی به صدای آمریکا اعلام کرد احزاب سیاسی کرکوک به استحقاقات (امتیازات) انتخاباتی پایبند نیستند و از سقف خواسته‌های خود کوتاه نمی‌آیند از این رو نخست وزیر عراق به آنها اطلاع داده است شخصا در این مورد دخالت خواهد کرد.

وی افزود اگر نخست وزیر عراق خود استاندار موقت کرکوک را تعیین کند تا زمانی که احزاب سیاسی در این خصوص به توافق برسند، راه حل مناسبی است و این احتمال دور از دسترس نیست.

نجات حسین افزود شرایط فعلی و عدم برقراری توافق میان احزاب سیاسی به نفع اقلیتهای عرب است زیرا پست استانداری را در اختیار دارند اما اگر نخست وزیری خود فردی را برای این پست تعیین کند اقلیتهای به ناچار دست به توافق خواهند زد.

در تاریخ ۲۰۲۴/۱۲/۱۸ انتخابات شورای استانی کرکوک در چارچوب انتخابات شوراهای استانی عراق برگزار شد اما با گذشت بیش از ۵ ماه از انتخابات هنوز شورای استانی این استان تشکیل جلسه نداده است و احزاب سیاسی در خصوص تعیین استاندار به توافق دست نیافته‌اند.

در تاریخ ۲۹ ماه مه نیز محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق با هدف ایجاد همگرایی میان احزاب سیاسی برای سومین بار با نمایندگان احزاب کرد و عرب و ترکمن دیدار کرد اما این دیدار بدون نتیجه پایان یافت.

کد خبر 2771321

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha