محیط زیست نیازمند حفاظت همگانی است

سرویس کردستان- رئیس محیط زیست قروه از افزایش جمعیت حیات وحش در مناطق حفاظت شده بدر و پریشان خبر داد و بر حفاظت همگانی در این زمینه و توجه به زیستگاه منطقه تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، محیط زیست شهرستان قروه باتوجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی با منطقه حفاظت شده بدر و پریشان از پوشش گیاهی و جانوری مهمی برخوردار بوده که باعث قرار گرفتن این شهرستان در لیست گردشگری طبیعت شده است.

در همین زمینه به گفته رئیس محیط زیست شهرستان قروه منطقه حفاظت شده بدر و پریشان که ۱.۳ درصد مساحت استان را شامل و در ضلع جنوبی شهر قروه و با فاصله ۱۲ کیلومتر از آن واقع شده؛ منطقه ای کوهستانی بوده و شامل کوه های صخره ای، دره های کم عمق، تپه ماهورها و ارتفاعات به هم پیوسته بوده و دارای چشمه های فراوان است.

«توفیق زارعی» چشمه شاه پسند، چشمه های شمالی کوه بدر، چشمه کبود و چشمه پناهگاه پریشان را از جمله چشمه های این منطقه دانست و به زیستگاه جانوری در مناطق حفاظت شده اشاره کرد. «این منطقه با پوشش گیاهی مناسب، زیستگاه گونه های جانوری مهمی همچون کل و بز است و تا کنون ۱۳ گونه پستاندار، ۸ گونه خزنده، ۴۲ گونه پرنده، ۳ گونه ماهی و همین طور ۱۴۹ گونه گیاهی متعلق به ۳۰ خانواده در این منطقه شناسایی شده اند».

محیط زیست نیازمند حفاظت همگانی است

مطابق سخنان «زارعی» منطقه بدر و پریشان بین دو استان کرمانشاه و کردستان قرار دارد که ۳۰ درصد از نظر جغرافیایی در کرمانشاه و ۷۰ درصد آن در کردستان بوده اما از نظر مدیریتی به طور کامل دست استان کردستان است.

او تأکید کرد که مناطق حفاظت شده تحت هیچ شرایطی قابلیت واگذاری به صنایع و معادن را ندارند و اجازه فعالیت های معدنی و صنعتی در این مناطق به هیچ وجه داده نمی شود.  

براساس سخنان رئیس محیط زیست شهرستان «طبق مصوبه ۲۷۶ سازمان محیط زیست، از سال ۸۵ مناطق بدر و پریشان به عنوان مناطق حفاظت شده معرفی و به مدت ده سال شکار ممنوع بودند و از سال ۸۵ اقدامات ویژه ای در این مناطق صورت گرفت».

«توفیق زارعی» از فعالیت دو پاسگاه محیط بانی در مناطق حفاظت شده با سیستم پایش تصویری آنلاین به صورت شبانه روز توسط محیط بانان خبر داد.

مناطق پوششی مرتبط به نظارت سازمان محیط زیست بنابه اظهارات «زارعی» شامل منطقه حفاطت شده بدر و پریشان و منطقه شکار و تیر اندازی ممنوع داشکسن است و در منطقه داشکسن هم زیستگاه گونه شاخص قوچ و میش وجود دارد که متأسفانه این منطقه در فصل تابستان با کم آبی شدید همراه شده و حیات وحش آن تا حدود زیادی از نظر دسترسی به آب در تنگنا قرار دارند.

محیط زیست نیازمند حفاظت همگانی است

حفاظتی عمومی

رئیس محیط زیست قروه در ادامه به هفته محیط زیست اشاره کرد و از اهداف نامگذاری چنین روزی گفت. «روز پنجم ژوئن به عنوان روز جهانی محیط زیست توسط سازمان ملل متحد انتخاب شده که این روز همه ساله با هدف ارزش نهادن کل جهان به محیط زیست و افزایش آگاهی مردم برای نگهداری محیط زیست گرامی داشته می شود».

«زارعی» سپس با بیان اینکه امسال شعار روز جهانی محیط زیست «سهم من در تداوم حیات» انتخاب شده، نقش سازمان محیط زیست در این زمینه را مهم خواند. «طبق اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی بوده و هرگونه کاری که منجر به تخریب محیط زیست شود باید مورد برخورد قانونی قرار گیرد و در این حوزه سازمان محیط زیست می تواند به عنوان شاکی خصوصی نسبت به برخورد قضایی برای هر نوع تخلف زیست محیطی اقدام نماید».

محیط زیست نیازمند حفاظت همگانی است

دایر کردن آبشخور در ارتفاعات

حفظ ذخایر ژنتیکی هم از دیگر مواردی است که در زمره وظایف سازمان محیط زیست قرار دارد که آن طور «زارعی» می گوید به خاطر این مسئله و تنوع گونه ای که هست عنوان حفاظتی به خود گرفته است.  

دیگر موردی که این مقام مسئول از آن سخن گفت مربوط به برقرار کردن آبشخور در مناطق حفاظت شده برای گونه های جانوری بود. «در راستای احیای زیستگاه و زیست منطقه سال گذشته با جذب اعتبار نسبت به احداث ۱۲ نقطه کانون آبشخور در ارتفاعات منطقه اقدام شد که در ارتفاع ۲ هزار متری به این دلیل که نقاط ارتفاعی دسترسی به آب برای حیات وحش سخت است به صورت فنی و مهندسی صورت گرفت».

محیط زیست نیازمند حفاظت همگانی است

اطفای حریق به موقع

«توفیق زارعی» سپس گریزی هم داشت به اطفای حریق در مناطق بدر و پریشان. «در مورد اطفای حریق که در مناطق حفاظت شده پیش می آید به دلیل حضور پاسگاه محیط بانی و دقت محیط بانان در نطفه خاموش می شود که در سال گذشته ۶ فقره آتش سوزی رخ داد که مهار شد و گسترش پیدا نکردند».

او از بودجه محیط زیست هم گفت و اینکه میزان بودجه در سال جاری بهتر شده و از کمیته برنامه ریزی و اعتبارات ملی بودجه خوبی دریافت شده تا بتوان زیرساخت ها و تجهیزات را تکمیل کرد. اما در کنار این از نظر «زارعی» باز هم بودجه بیشتری نیاز است و باید میزان اعتبارات افزایش یابد و توجه بیشتری به مقوله محیط زیست شود.

محیط زیست نیازمند حفاظت همگانی است

یاری همیاران

دعوت از داوطلبان محیط زیست مورد دیگری بود که به آن پرداخته شد. «زارعی» در این زمینه ضمن دعوت از داوطلبان دغدغه مند و دلسوز محیط زیست عنوان کرد که «این افراد می توانند به عنوان همیار به محیط زیست ثبت نام کرده و کمک کار باشند و برای آنان کارت همیار محیط زیست صادر و وارد طبیعت می شوند و با این کار می توانند تخلفات را گزارش و سازمان را یاری برسانند».

او تعداد همیاران محیط زیست در قروه را ۳۰ تن دانست و بر شرکت بیشتر علاقه مندان به حفاظت از محیط زیست تأکید کرد.

افزایش جمعیت حیات وحش

«زارعی» در ادامه از سرشماری گونه های جانوری و حیات وحش در بدر و پریشان خبر داد. «در مورد بررسی وضعیت زیستگاه از نظر افزایش جمعیت پستانداران هر ساله سرشماری زمستانه و تابستانه انجام می شود که در سرشماری اخیری که انجام شده جمعیت حیات وحش افزایش داشته و این نشان می دهد که زیستگاه بدر و پریشان از نظر حفاظتی امن و مناسب بوده است».

محیط زیست نیازمند حفاظت همگانی است

جذب نیروی جدید در محیط بانی

او همچنین خبر داد که در سال گذشته مشکل کمبود نیروی محیط بان تا حدودی رفع شد به طوری که ۴ نیروی جدید محیط بان در سال قبل و ۲ نیروی جدید هم در سال جاری جذب شده و فعالیت کاری خود را آغاز کرده اند.   

همین طور احداث پاسگاه دوم محیط بانی در تکیه علیا و تلاش برای تکمیل و تجهیز دستگاه های تکنولوژی در پاسگاه های محیط بانی از جمله اقدامات دیگری بودند که «زارعی» به آن ها اشاره داشت.  

رئیس محیط زیست قروه سپس خواستار توقف کشتار سگ های بی سرپناه شد و تصریح کرد که این سگ ها باید ساماندهی و عقیم شوند نه اینکه مورد کشتار قرار بگیرند. /

* مصاحبه و عکس: زیبا امیدی فر

کد خبر 2771349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha