وزارت اوقاف اقلیم کردستان: تا کنون ۱۲ شهروند اقلیم کردستان که با ویزای سالیانه به حج رفته‌اند فوت کرده‌اند و بیش از ۲۰ تن دیگر ناپدید شده‌اند

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ سخنگوی رسمی حج و عمره اقلیم کردستان به صدای آمریکا اعلام کرد از مجموع ۱۳ زائری که تا کنون در عربستان سعودی فوت شده‌اند ۱۲ تن از آنها کسانی هستند که با ویزای سالیانه و خارج از وزارت اوقاف به این کشور سفر کرده‌اند و بیش از ۲۰ حاجی نیز ناپدید شده‌اند.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری صدای آمریکا، کاروان ستونی سخنگوی رسمی حج و عمری اقلیم کردستان به این رسانه اعلام کرد در خصوص کسانیکه تا کنون در عربستان سعودی فوت شده‌اند از مجموع ۱۳ زائر کٌرد ۱۲ تن از آنها کسانی هستند که با ویزای سالیانه به حج رفته‌اند هر چند که ما از قبل به کسانی که از این طریق قصد سفر به عربستان سعودی را داشتند و از به خطر افتادن سلامتی و زندگیشان به آنها هشدار داده بودیم اما متاسفانه این هشدارها نادیده گرفته شدند در روز عرفه از زمانی که دمای هوای به ۵۰ درجه سانتیگراد رسید، این افراد به دلیل  عدم وجود محل اسکان شب را در خیابان سر کردند و در معرض گرمای شدیدی قرار گرفتند و جان خود را از دست دادند.

وی افزود بسیاری اوقات افراد از بالا بودن هزینه حج از ما شاکی بودند، اما کسانی که با ویزاهای مختلف به منظور انجام مناسک حج به عربستان سفر کرده‌اند، هزینه عرفه و مزدلفه و منا را پرداخت نمی‌کنند و از امکانات رفاهی و تغذیه‌ای برخوردار نیستند از این رو چنین پیامدهای در انتظار آنها خواهد بود و باعث مرگ آنها خواهد شد.

به گزارش آماری از اداره حج و عمره اقلیم کردستان  در سال جاری ۴۶۸۵ نفر از اقلیم کردستان به عربستان سفر کرده‌اند از این تعداد نیز ۱۷۰۰ شهروند از طریق زمینی و ۲۹۸۵ شهروند از طریق هوایی سفر کرده‌اند.

همچنین گفته می‌شود صدها شهروند دیگر اقلیم کردستان به منظور کاهش هزینه‌های این روند، از طریق ویزای سالیانه و سفر و حج عمره قصد داشته‌اند مراسم حج را به جای بیاورند و از آنجایی که پادشاه سعودی تنها تعدادی مشخصی را برای هر کشور تعیین کرده است بنابراین برخی از شهروندانی که قصد ادای حج را دارند در قرعه کشی وزارت اوقاف اقلیم کردستان برنده نشده‌اند و به راههای دیگر متوسل می‌شوند.

وزارت اوقاف اقلیم کردستان اعلام کرد از طریق اداره کل حج و عمره کردستان با کنسول عراق در عربستان برای یافتن و دنبال کردن این افراد توافق کرده‌اند این وزارتخانه از بستگان افراد گم شده خواسته‌ است که با آنها در تماس باشند.

  یکی از زائران کُرد که مدت ۲ روز است در مزدلیفه سعودی گم شده است و خانواده وی به دنبال یافتن وی می‌باشند نامش قادر رستم است.

کوسار قادر پسر قادر رستم به صدای آمریکا گفت: «پدر و مادرم مانند بسیاری از افراد دیگر با ویزای سالیانه به عربستان سفر کرده‌اند اما مدت ۲ روز است که از مادرم و همسفرانش جدا شده حال در این اطلاع رسانی کرده‌ایم».

کوسار قادر خواست هرکس اطلاع از پدرش دارد با وی تماس بگیرد.

هزینه حج رسمی در سال جاری میلادی از طریق دولت اقلیم کردستان برای هر شهروند کُرد از راه زمینی ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دینار و از راه هوایی نیز ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار دینار بوده است و هزینه کلی مراسم مذهبی بالغ بر ۲۷ میلیارد و ۹۶۴ میلیون دینار بوده است که معادل مبلغی بیش از  ۱۹.۲۸۶ میلیون دلار است.

این مبلغ علاوه بر هزینه زائرینی است که از طریق ویزای سالیانه و گردشگری و عمره، مناسک حج را به جای آورده‌اند.

رسانه صدای آمریکا با مالکان چند شرکت گردشگری در خصوص زائرینی که از طریق این شرکتها سفر کرده‌اند، تماس گرفت اما هیچ یک از آنها حاضر به انجام مصاحبه در این باره نشد.

کاروان ستونی سخنگوی رسمی حج و عمره کردستان به صدای آمریکا اعلام کرد دولت عربستان سعودی آماده سازیهای لازم را برای ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر فراهم کرده بود اما بیش از ۵۰۰ هزار زائر از طریق کسب ویزای سالیانه و عمره و قاچاق به این کشور سفر کرده‌اند و بر اثر اذحام زیاد جمعیت این همه کشته و مفقودی برجای مانده است.

انجام حج به طور غیر رسمی و خارج از چارچوبی که دولت عربستان سعودی تعیین کرده است در میان شهروندان اقلیم کردستان بحت برانگیز شده و با انتقادات فراوانی روبرو شده است.

دکتر محمد پنجوینی رئیس کمیسیون فتوای سلیمانیه در این باره در پایان ماه گذشته میلادی به صدای آمریکا اعلام کرد کسانی که به نام حج عمره به عربستان سفر کرده‌اند و این مناسک را به جای می‌آورند از نظر شرعی هیچ مشکلی ندارند. و حج آنان قابل قبول است اما انتخاب چنین راهی از سوی آنها شایسته نیست.

کد خبر 2771846

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha