گسترش پیشروی ترکیه در خاک کردستان عراق؛ ترکیه در دهوک ایست بازرسی برقرار کرد + فیلم

سرویس ترکیه - رسانه های مختلف فعال در کردستان عراق از برقراری ایست بازرسی از سوی ارتش ترکیه در خاک اقلیم کردستان خبر دادند.

به گزارش کردپرس، چند روز پیش خبرگزاری روژنیوز از برقراری ایست بازرسی از سوی ارتش ترکیه در خاک اقلیم کردستان عراق خبر داد. خبری که بلافاصله از سوی دولت ترکیه تکذیب شد. با این حال یک روزنامه نگار کرد تصاویری از ایست بازرسی در دهوک منتشر کرد.

کاوه عمر روزنامه نگار از بخش کردی صدای آمریکا (VOA) روز گذشته تصاویری را منتشر کرد که نشان می داد ارتش ترکیه ایست بازرسی و کنترل مدارک شناسایی را در دهوک ایجاد کرده است.

در گزارش کاوه عمر آمده است که دولت ترکیه تا عمق 35 کیلومتری اقلیم کردستان پیشروی کرده و روستاهای منطقه تحت تاثیر این پیشروی نظامی قرار گرفته اند.

بر اساس این خبر، سربازان ترک همچنین اعلامیه‌هایی را به زبان‌های کردی و ترکی در این ایست بازرسی توزیع کرده اند. در این اطلاعیه ها آمده است: «ما به خاطر اتلاف کردن وقت شما با توقف شما در طول سفر عذرخواهی می‌کنیم. ما با حمایت شما امنیت بیشتری را در منطقه برقرار خواهیم کرد...»

گسترش پیشروی ترکیه در خاک کردستان عراق؛ ترکیه در دهوک ایست بازرسی برقرار کرد + فیلم

بنا بر گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری فرات، از ارگان های نزدیک به حزب کارگران کردستان (PKK)، دولت ترکیه که سال هاست در اقلیم کردستان عراق حضور نظامی دارد، اخیرا در حال ایجاد پایگاه ها و ایست های بازرسی جدید در منطقه است. بنا بر این گزارش ترکیه اخیراً بیش از 300 خودروی زرهی و تانک را به همراه شمار زیادی نیروی نظامی به منطقه اعزام کرده است.

به نوشته فرات، با وجود نقض آشکار حقوق حاکمیتی عراق، بغداد، اربیل و نیروهای بین‌المللی همچنان در برابر این مداخله نظامی سکوت کرده‌اند. 

گسترش پیشروی ترکیه در خاک کردستان عراق؛ ترکیه در دهوک ایست بازرسی برقرار کرد + فیلم

مراد قاراییلان فرماندە قرارگاە مرکزی نیروهای مدافع خلق (HPG) شاخه نظامی PKK روز گذشته در سخنانی با انتقاد از این وضعیت گفت: «در حال حاضر اگر نچیروان بارزانی رئیس اقلیم نیز بخواهد از گذرگاه دهوک عبوذ کند باید کارت شناسایی خود را به نیروهای نظامی ترکیه ارائه کند.»

از سوی دیگر برخی رسانه های محلی با انتشار تصاویری از نفوذ ارتش ترکیه در منطقه از تخلیه برخی از مناطق روستایی توسط ارتش ترکیه خبر دادند. ساکنان روستای دارگاله در منطقه برواری بالای دهوک خانه های خود را تحت فشار ارتش ترکیه تخلیه کرده اند.

کد خبر 2772221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha