باستان‌شناسان گورستان ۲۸۰۰ ساله قلایچی بوکان را کاوش می کنند

در پی آسیب­‌های وارده به گورستان قلایچی بوکان کاوش این محوطۀ مربوط به دورۀ ماناها با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و حمایت شهرداری بوکان و اداره کل میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی از حدود یک ماه پیش آغاز شد.

به گزارش کردپرس از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، یوسف حسن‌زاده، سرپرست این کاوش با اعلام این خبر افزود: محوطۀ قلایچی مربوط به پادشاهی ماناها در ۲۸۰۰ سال پیش است و آوازۀ آن با آجرهای لعابداری که از این محل به دست آمده بود بر سر زبان‌ها افتاد.

این باستان‌شناس تصریح ‌کرد: به‌رغم ۹ فصل کاوش باستان‌شناسان در محوطۀ قلایچی (طی سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۸۵ به سرپرستی استاد اسماعیل یغمایی و استاد بهمن کارگر)، گورستان قلایچی فرصت کاوش نیافته بود.

او ادامه داد: کاوش‌های اخیر، به عنوان فصل نخست پژوهش باستان­شناسی در این گورستان، با حمایت گستردۀ شهرداری بوکان و مشارکت اداره کل آذربایجان غربی آغاز شد. طی این پژوهش­ها، ساختار معماری گورها و شیوه‌های تدفین مردمان دورۀ مانا بررسی می­‌شود.

حسن‌زاده اظهار کرد: اینکه هنرمندان سازندۀ بنا و آجرهای لعابدار قلایچی چه کسانی بودند، پرسش مهمی است که باستان‌شناسان امیدوارند با بهره‌گیری از مطالعات آزمایشگاهی بتوانند به آن پاسخ دهند.

او در پایان ابراز امیدواری کرد که محوطۀ قلایچی و گورستان آن به مجموعه‌ای گردشگری تبدیل شود و مدیریت شهری بوکان با نظارت میراث‌فرهنگی بتواند از آن بهره‌برداری و حمایت کنند.

کد خبر 2772006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha