تکذیب برگزاری نشست ترکیه و سوریه در حمیمیم توسط رسانه نزدیک به دولت سوریه

سرویس سوریه - روزنامه الوطن ضمن تکذیب برگزاری هرگونه نشست‌ امنیتی و نظامی سوریه-ترکیه در «حمیمیم»، اعلام کرد که موضع دمشق در مورد مسئله ارتباط مجدد دو کشور ثابت است و تا ترکیه از سوریه خارج نشود ارتباطی شکل نخواهد گرفت.    

به گزارش کردپرس، رسانه‌های نزدیک به دولت دمشق برگزاری هرگونه نشست‌ امنیتی و نظامی سوریه-ترکیه در «حمیمیم» را تکذیب کردند و اعلام کردند که موضع دمشق در مورد مسئلع ارتباط مجدد دو کشور مشخص است و تا ترکیه از سوریه خارج نشود ارتباطی شکل نخواهد گرفت.    

به نوشته روزنامه الوطن نزدیک به دولت سوریه، در روزهای اخیر با وجود شفافیت موضع دولت سوریه در رابطه با شرایط عادی‌سازی روابط با ترکیه همانگونه که «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه این کشور در پاسخ به سوالی بیان کرد که شرط اساسی هر گفتگوی سوریه-ترکیه اعلام آمادگی ترکیه برای عقب نشینی از خاک سوریه است، تعدادی از روزنامه‌های ترکیه به نقل از آنچه آنها به عنوان «منابع خود» عنوان کردند، اظهار داشتند که  مقامات نهادهای امنیتی دولت ترکیه و سوریه با هم در پایگاه هوایی حمیمیم با میانجیگری روسیه دیدار کرده‌اند.

به گفته منابع الوطن، اطلاعات منتشر شده توسط روزنامه‌های ترکیه مبنی بر برگزاری نشست‌های امنیتی و نظامی توسط مقامات ترکیه و سوریه در حمیمیم صحت ندارد.

منابع الوطن تاکید کردند که عدم پاسخ رسمی سوریه به آنچه اخیراً در روزنامه‌های ترکیه مطرح شده، در چارچوب سیاست شناخته شده دمشق مبنی بر عدم پاسخگویی به گزارش‌های رسانه‌ای است و منابع اشاره کردند که هیچ تغییری در موضع سوریه در رابطه با شرایط برقراری مجدد ارتباط با آنکارا وجود ندارد.

این منابع تصریح کردند که اقدامات برای فعال‌سازی پرونده روند «ارتباط مجدد» بین دو کشور ادامه دارد و مشخص شده است که بغداد با حمایت عربستان و روسیه، نقش روشنی در این چارچوب ایفا می‌کند.

منابعی که اخبار منتشر شده در رابطه با برگزاری هر گونه نشست امنیتی یا نظامی اخیر بین طرف های سوری و ترکیه در پایگاه حمیمیم را تکذیب کردند، خاطرنشان کردند: «سوریه مواضع خود را در قبال هرگونه گفتگو یا مذاکره با طرف ترکیه‌ای صریح اعلام کرده است.» همانطور که فیصل المقداد وزیر امور خارجه اعلام کرد: « حضور ترکیه در خاک سوریه در تضاد با هرگونه تلاشی است که باید برای عادی سازی روابط بین دو کشور انجام شود.»

«یاشار گولر»وزیر دفاع ترکیه پیشتر در اول ژوئن اعلام کرده بود که کشورش در حال بررسی امکان خروج نیروهایش از سوریه به شرط تضمین امن بودن مرزهای ترکیه است. ادامه بیانیه‌ها و تحرکات ترکیه در مقابل تهدید تشدید تنش نظامی در پاسخ به قصد نیروهای سوریه دموکراتیک(SDF) برای برگزاری به اصطلاح انتخابات محلی، که آنکارا آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود توصیف کرد، صورت گرفت.

کد خبر 2772037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha