دیدار مسعود بارزانی از بغداد برای حل کامل بحران ها انجام شده است

سرویس عراق و اقلیم کردستان-مهدی عبدالکریم، عضو حزب دمکرات کردستان، گفت: دیدار مسعود بارزانی از بغداد به منظور حل کامل بحران ها انجام شده است.

به گزارش کردپرس، مهدی عبدالکریم، عضو حزب دمکرات کردستان، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی«الفرات» عراق، افزود:سفر مسعود بارزانی، رهبر حزب دمکرات کردستان با توجه به چالش هایی که عراق با آنها روبرو است، بسیار مهم است .

دیگر محورهای مهم مصاحبه مهدی عبدالکریم به طور تیتر وار به شرح زیر است:

- «در گذشته شاهد انتقال مشکلات بین دولت های های فدرال و اقلیم کردستان بودیم. اما بغداد و اربیل در مرحله کنونی برای برطرف کردن این مشکلات تلاش می کنند».

-محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، با حمایت نیروهای سیاسی، برای اجرای مفاد برنامه دولت خود تلاش می کند، لذا «ماامروز برخلاف دوره های گذشته شاهد اعتماد متقابل بین بغداد و اربیل هستیم».

- اقلیم کردستان و دولت مرکزی دارای اختیارات مشترکی هستند، بنابراین لغو هرگونه اختیاراتی  به نفع روابط دو طرف نخواهد بود. از موضوع  پرداخت حقوق در گذشته نیز برای تضعیف دولت اقلیم کردستان سوء استفاده شده است.

-اربیل به این باور رسیده است که راه حلی برای مشکلات، جز از طریق گفتگو وجود ندارد، زیرا به نفع کسی نیست که  بر سر راه حل مشکلات بین دو طرف مانع تراشی کند.

-فشارهای بین‌المللی تأثیر زیادی بر بغداد و اربیل دارد، اما این فشارها اکنون با اتخاذ یک تصمیم واحد در برابر هرگونه مداخله بین‌المللی یا منطقه‌ای در کشور، به عنصری کمک‌کننده برای بلوغ سیاسی تبدیل شده است.

-نزدیکی کنونی روابط  و افزایش اعتماد بین دو طرف، پیامی برای اطمینان خاطر همگان است و بغداد امروز به اولین و آخرین مرجع برای اربیل تبدیل شده است.

-حضور نیروهای دولت فدرال عراق در مرزهای اقلیم کردستان، موید عمق همکاری امنیتی بین بغداد و اربیل است.

-عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق با توافق با دولت عراق انجام شده است، لذا نیروهای امنیتی عراق اکنون در مرحله سازندگی هستند و برای توانمندی خود به وقت نیاز دارند که دولت فدرال نیز در همین راستا تلاش می کند.

کد خبر 2772417

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha