جایگاه انتخاباتی احزاب سیاسی در حوزه‌های انتخاباتی اقلیم کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ رسانه خبری دراومیدیا در گزارش مفصلی با در نظر گرفتن نتایج آخرین آرای انتخابات شوراهای استانی عراق در سال ۲۰۲۱ و میزان آراء و تعداد کرسی‌های به دست آمده برای احزاب سیاسی کردستان در این انتخابات و تعداد آرا و کرسیهای اختصاص یافته به این احزاب در انتخابات ششمین دوره پارلمان کردستان  و جایگاه انتخاباتی آنها در حوزه‌های انتخاباتی و تعداد کرسی‌های آنها در انتخابات مجلس عراق در سال ۲۰۲۱ پرداخته است.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری دراو میدیا، با در نظر گرفتن نتایج آخرین انتخابات شورای استانی عراق مربوط به سال ۲۰۲۱ در سطح حوزه‌های انتخاباتی استانهای اربیل، سلیمانیه، دهوک، و حلبچه نتایج آرای احزاب و کرسی‌های اختصاص یافته پارلمانی عبارتند از:

  • حزب دمکرات کردستان با قرار گرفتن در ردیف اول ۵۹۷ هزار و ۲۳۴ رای معادل ۴۷ درصد آرای ماخوذه را از آن خود کرده است که بنابراین بر اساس نظام انتخاباتی ۴۰ کرسی از کرسی‌های پارلمانی را به شامل می‌شود.
    •  اتحادیه میهنی کردستان در ردیف دوم با اخذ ۲۱۴ هزار و ۷۱۶ رای معادل ۱۷ درصد از  آرای مأخوذه را به دست آورد بنابراین ۲۰ کرسی از کرسی‌های پارلمانی را شامل می‌شود.
    •  جنبش نسل نو با قرار گرفتن در ردیف سوم و کسب آرای ۲۰۴ هزار و ۸۸۵ رای معادل ۱۶ درصد از ارای مأخوذه، ۱۷ کرسی از کرسی‌های پارلمانی را شامل می‌شود.
    •  حزب اتحاد اسلامی بدون دارای بودن نامزد انتخاباتی در برخی حوزه‌های انتخاباتی استانها در رتبه چهارم و کسب آری ۱۰۸ هزار و ۱۰ رای معادل حدود ۹ درصد از آرای مأخوذه، ۸ کرسی از کرسی‌های پارلمان را شامل می‌شود.
    •  حزب جماعت عدالت کردستان نیز بدون دارا بودن هیچ نامزدی در برخی از حوزه‌های انتخاباتی استانها و کل استان دهوک در ردیف پنجم نتایج انتخاباتی قرار گرفت و با کسب 64 هزار و 156 رای معادل بیش از 5 درصد از آرای مأخوذه 6 کرسی از کرسی‌های پارلمان را شامل می‌شود.
    •  جنبش تغییر بدون آن که در دو حوزه انتخاباتی اربیل و استان دهوک و حلبچه کاندیدی داشته باشد در ردیف ششم قرار گرفت و 22 هزار و 91 رای معادل حدود 2 درصد از آرای مأخوذه را به دست آورد در نتیجه 2 کرسی از کرسی‌های پارلمان برای این جنبش در نظر گرفته خواهد شد.
    •  نامزدها مستقل و احزاب دیگر با کسب ۳۹ هزار و ۸۴۵ رای معادل بیش از 3 درصد از آرای مأخوذه  را کسب کرد بنابراین ۲ کرسی از کرسی‌های پارلمان کردستان شامل خواهد شد. ۵ کرسی از کرسی اقلیتهای به اقلیتهای مسیحی و ترکمانی اختصاص داده می‌شود.

۱-حوزه‌های انتخاباتی در چارچوب انتخابات ششمین دوره پارلمان کردستان

انتظار می‌رود قبل از پایان سال میلادی جاری انتخابات پارلمانی کردستان برگزار شود. پس از انحلال پارلمان و برخی از بندهای قانون انتخابات پارلمان کردستان به بهانه‌ مغایر خواندن آنها با قانون اساسی از سوی دادگاه عالی فدرال در اواخر ماه ژوئن سال گذشته، کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق از آن زمان تا کنون با هماهنگی احزاب مرتبط در تلاش برای اجرای تصمیمات دادگاه فدرال به منظور سازماندهی روند برگزاری انتخابات پارلمانی کردستان اقدام می‌کند.

در همین راستا دبیر کل شورای کمیساریای نیز در چارچوب کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق در تاریخ ۴ ماه ژوئن سال ۲۰۲۴ قانون توزیع کرسی‌های پارلمان کردستان که اقلیم کردستان را به ۴ حوزه انتخاباتی تقسیم می‌کند را تصویب کرد.

در متن تصمیم شورای کمیساریای آمده است اقلیم کردستان به چهار حوزه انتخاباتی که عبارتند از حوزه‌های اربیل، دهوک، سلیمانیه و حلبچه تقسیم می‌شود.

براساس همین تصمیم، پارلمان کردستان از ۱۰۰ کرسی تشکیل و توزیع می‌شود که تقسیم آنها به این صورت می‌باشد: استان اربیل ۳۴ کرسی که از آنها یک کرسی به مسیحیان و یک کرسی به اقلیتها اختصاص دارد.

استان سلیمانیه ۳۸ کرسی که از این تعداد یک کرسی به اقلیتهای مسیحی و یک کرسی هم به ترکمن‌ها اختصاص دارد.

استان دهوک ۲۵ کرسی که از این تعداد یک کرسی به مسیحیان اختصاص دارد.

حوزه انتخاباتی حلبچه ۳ کرسی که هیچکدام از این کرسی‌ها به هیچ اقلیتی تعلق ندارد.

آنچه در این گزارش حائز اهمیت است این است که باتوجه به نتایج آخرین انتخابات مجلس عراق در سال ۲۰۲۱ در سطح حوزه‌های انتخاباتی اربیل و دهوک و سلیمانیه و حلبچه نتایج آرای احزاب و تعداد کرسی‌های پارلمانی اختصاص یافته به آنها می‌باشد که به شرح زیر است:
حوزه انتخاباتی استان اربیل که شامل ۳۲ کرسی عمومی و ۲ کرسی اقلیتها(مسیحیان و ترکمن‌ها) است. محدود اداره استان اربیل شامل شهرستان مرکزی اربیل، دشت اربیل، شقلاوه، کویه، خبات، چومان، رواندز و مرگه سور و نواحی مرزی و شهرستانهای این استان است.

استان سلیمانیه که ۳۶ کرسی عمومی و ۲ کرسی متعلق به اقلیتها (ترکمان و مسیحیان) به آن اختصاص یافته است. محدوده اداره این استان شامل شهرستان مرکزی سلیمانیه و شارباؤیز، ماوت، قره داغ، سید صادق، شاره زور، پنجوین، پشده‌ر، رانیه، دوکان، کلار، دربندیخان، کفری و چمچمال و نواحی مرزی و شهرستانهای این  استان است.

حوزه انتخاباتی دهوک که ۲۴ کرسی عمومی و یک کرسی اقلیتها (مسیحیان) به آن اختصاص داده شده است. محدوده اداره این استان شامل شهرستانهای مرکزی دهوک، آمیدی، آکره، برده ره‌ش، زاخو، سیمیل و شیخان و نواحی مرزی و شهرستانهای این استان است.

حوزه انتخاباتی استان حلبچه ۳ کرسی عمومی به آن اختصاص داده شده است. محدوده اداره این استان شامل شهرستان مرکزی حلبچه، و نواحی سیروان، هورمان(خورمالو، بیاره) است.

به گفته جومانه غلای سخنگوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق که در تاریخ ۲۱ ماه آوریل سال ۲۰۲۴ اظهار کرد:

مجموع کل تعداد پایگاههای رای گیری عمومی شامل ۱۲۶۶ پایگاه و این پایگاهها در کل اقلیم کردستان شامل ۶ هزار و ۲۹۸ پایگاه می‌باشند. تعداد شعب اخذ رای در کل اقلیم کردستان ۶۲۹۸ شعبه می‌باشد.

در استان اربیل ۴۹۸ پایگاه انتخاباتی مستقر خواهند بود و تعداد شعب اخذ رای در آن ۲۲۰۳ شعبه می‌باشد. در استان سلیمانیه تعداد ۴۷۷ پایگاه انتخاباتی و ۲۳۴۶ شعب اخذ رای وجود خواهد داشت، در استان دهوک دارای ۲۶۴ پایگاه انتخاباتی و ۱۵۹۵ شعبه اخذ رای و استان حلبچه دارای ۲۷ پایگاه انتخاباتی و ۱۳۶ شعب اخذ رای خواهند بود.

بنا به به گزارش آمارهای کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق ۲ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۱۶۲ نفر در اقلیم کردستان واجد شرایط رای گیری هستند که از این مجموع کل رای دهندگان استان اربیل یک میلیون و ۱۱ هزار و ۳۴۸ نفر هستند به طوری که از این تعداد ۹۲۸ هزار و ۸۲۳ نفر جز رای دهندگان عمومی و ۸۲ هزار و ۵۲۵ نفر جز رای دهندگان ویژه (خصوصی) می‌باشند. واجدین شرایط رای دادن در استان سلیمانیه یک میلیون و ۷۸ هزار و ۶۸۷ نفر هستند به طوری که از این تعداد یک میلیون و ۳ هزار و ۷۷۲ نفر جز رای دهندگان عمومی و  ۷۴ هزار و ۹۱۵ نفر جز رای دهندگان خصوصی هستند. واجدین شرایط رای دادن در استان دهوک ۷۳۵ هزار و ۵۴۳ نفر می‌باشند که از این تعداد ۶۸۰ هزار و ۴۴۳ نفر از آنها جز رای دهندگان عمومی و ۵۵ هزار و ۱۰۰ نفر نیز جز رای دهندگان خصوصی هستند.

تعداد واجدین شرایط رای دادن در استان حلبچه ۶۲ هزار و ۵۸۴ نفر هستند که از این تعداد ۵۹ هزار و ۵ نفر جز رای دهندگان عمومی و ۳ هزار و ۵۷۹ نفر جز رای دهندگان خصوصی هستند.

۲-جایگاه انتخاباتی احزاب سیاسی کردستان در حوزه‌های انتخاباتی استانها پس از برگزاری انتخابات مجلس عراق و تعداد کرسی‌های اختصاص یافته پارلمانی به آنها

به گزارش نتایج انتخابات مجلس عراق که در تاریخ ۲۰۲۱/۱۰/۱۰ برگزار شد در سطح استانهای اربیل، سلیمانیه، دهوک و حلبچه و همه شهرستانهای تابعه این استانها که به ۱۲ حوزه انتخاباتی تقسیم شده بودند نتایج آرای احزاب سیاسی به شرح زیر می‌باشند(جداول شماره ۱ و ۲ و تصویر های ضمیمه) :

  1. حزب دمکرات کردستان در سطح اقلیم کردستان حزب در ردیف اول قرار گرفت و ۵۹۷ هزار و ۲۳۴ رای معادل ۴۷ درصد از آرای مأخوذه این منطقه را به دست آورد بنابراین طبق نظام انتخاباتی جدید ۴۰ کرسی از کرسی‌ها پارلمان را شامل می‌شود. به طوری که این حزب:
  • در استان اربیل که به ۴ حوزه انتخاباتی تقسیم شده بود ۲۶۲ هزار و ۸۰۰ رای کسب کرد معادل ۵۹ درصد از آرای مأخوذه، بنابراین ۱۹ کرسی پارلمانی به آن اختصاص می‌یابد.
  • در سطح استان سلیمانیه که به ۵ حوزه انتخاباتی تقسیم شده بود ۵۱ هزار و ۴۱۴ رای معادل حدود ۲۸ درصد از آرای مأخوذه را کسب کرد بنابراین ۵ کرسی پارلمانی را شامل می‌شود.
  • در سطح استان دهوک که به ۳ حوزه انتخاباتی تقسیم شده بود ۲۶۱ هزار و ۵۴ رای و معادل حدود ۶۶ درصد از آرای مأخوذه را کسب کردو در نتیجه ۵ کرسی پارلمان را شامل می‌شود.
  • در سطح حوزه انتخاباتی حلبچه نواحی سیروان و هورامان که بخشی از حوزه انتخاباتی سلیمانیه بود در حوزه انتخاباتی سلیمانیه ۵ هزار و ۲۱۴ رای به دست آورد در نتیجه هیچ کرسی پارلمانی به این حزب اختصاص داده نمی‌شود.

۲-اتحادیه میهنی کردستان با قرار گرفتن در ردیف دوم نتایج انتخاباتی ۲۱۴ رای و ۷۱۶ رای ومعادل بیش از ۱۷ درصد آرای مأخوذه را از آن خود کرد که در نتیجه آن ۲۰ کرسی پارلمانی را شامل می‌شود به طوری که این حزب:
در سطح استان اربیل ۶۵ هزار و ۸۶۲ رای معادل حدود ۱۵ درصد از آرای مأخوذه و در نتیجه ۵ کرسی پارلمانی را از آن خود کرد.

  1. این حزب در سطح استان سلیمانیه ۱۱۸ هزار و ۵۸۶ رای معادل ۳۲ درصد آرای مأخوذ را کسب کرد در نتیجه ۱۲ کرسی پارلمانی را شامل می‌شود
  2. در سطح استان دهوک ۲۵ هزار و ۴۰ رای معادل بیش از ۶ درصد از آرای مأخوذه را کسب کرد در نتیجه یک کرسی پارلمانی را شامل می‌شود.
  3. در سطح استان حلبچه نواحی سیروان و هورامان که بخشی از حوزه انتخاباتی سلیمانیه بود ۸ هزار و ۸۳۹ رای به دست آورد که در نتیجه یک کرسی کرسی پارلمانی را شامل می‌شود.

۳-جنبش نسل نو در سطح اقلیم کردستان با قرار گرفتن در ردیف سوم انتخاباتی ۲۰۴ هزار رای ۸۸۵ رای معادل بالای ۱۶ درصد آرای مأخوذه را از آن خود کرد در نتیجه تعداد ۱۷ کرسی پارلمانی را شامل می‌شود به طوری‌که:
- در سطح استان اربیل ۷۹ هزار و ۲۴۵ رای معادل حدود ۱۸ درصد از آرای مأخوذه و در نتیجه ۶ پارلمانی را شامل می‌شود.

-این حزب در سطح استان سلیمانیه ۱۰۲ هزار و ۹۲۲ رای معادل ۲۸ درصد آرای مأخوذ را کسب کرد در نتیجه ۱۰ کرسی پارلمانی را شامل می‌شود.

در سطح استان دهوک ۱۹ هزار و ۲۹۲ رای معادل بیش از ۵ درصد از آرای مأخوذه این استان را کسب کرد در نتیجه یک کرسی پارلمانی را شامل می‌شود.

- در سطح استان حلبچه نواحی سیروان و هورامان که بخشی از حوزه انتخاباتی سلیمانیه بود ۳ هزار و ۳۶ رای به دست آورد که در نتیجه هیچ کرسی پارلمانی را کسب نمی‌کند.

۴- حزب اتحاد اسلامی بدون آنکه در برخی از حوزه‌های انتخاباتی نامزدی داشته باشد در ردیف چهارم قرار گرفت و ۱۰۸ هزار و ۱۰ رای معادل حدود  از ۹ درصد آرای مأخوذه را از آن خود کرد که در نتیجه آن ۸ کرسی پارلمانی را شامل می‌شود به طوری که:
در سطح استان اربیل تنها در دو حوزه انتخاباتی نامزد داشت و ۳ هزار و ۹۹۰ رای معادل کمتر از یک درصد از آرای مأخوذه را به دست اورد و در نتیجه هیچ کرسی پارلمانی از حوزه‌های انتخاباتی این استان را شامل نمی‌شود.

- این حزب در سطح استان سلیمانیه بدون آن که در سه حوزه انتخاباتی نامزدی داشته باشد  ۱۵ هزار  و ۸۵۲ رای معادل بیش از  ۴ درصد آرای مأخوذ استان سلیمانیه را کسب کرد در نتیجه یک تا دو کرسی پارلمانی را شامل می‌شود

- در سطح استان دهوک تنها در دو حوزه انتخاباتی کاندید داشت و ۸۱ هزار و ۱۱۴ رای معادل از ۲۰.۵ درصد از آرای مأخوذه را کسب کرد در نتیجه ۵ کرسی پارلمانی را شامل می‌شود.

- در سطح استان حلبچه نواحی سیروان و هورامان که بخشی از حوزه انتخاباتی سلیمانیه بود ۷ هزار و ۵۴۵ رای به دست آورد که در نتیجه یک کرسی کرسی پارلمانی را شامل می‌شود.

۵- حزب جماعت عدالت کردستان بدون آنکه در برخی از حوزه‌های انتخاباتی و کل استان دهوک نامزدی داشته باشد در ردیف پنجم قرار گرفت و ۶۴ هزار و ۱۵۶ رای و معادل بیش از ۵ درصد آرای مأخوذه را از آن خود کرد که در نتیجه آن ۶ کرسی پارلمانی را شامل می‌شود به طوری که:
- این حزب در سطح استان اربیل بدون آن که در دو حوزه انتخاباتی این استان نامزدی داشته در ردیف چهارم قرار گرفت و ۱۹ هزار و ۵۱۷ رای معادل ۴/۴ درصد آرای مأخوذه این استان را به دست آورد و در نتیجه یک کرسی از کرسی‌های پارلمانی را به خود اختصاص خواهد داد.

- در سطح استان سلیمانیه بدون آن که در دو حوزه انتخاباتی کاندیدی داشته باشد در ردیف چهارم قرار گرفت و ۳۹ هزار و ۷۸۱ رای معادل حدود ۱۱ درصد از آرای مأخوذه استان سلیمانیه را به دست آورد در نتیجه ۴ کرسی پارلمانی را شامل می‌شود.

- در سطح استان دهوک هیچ کاندیدی نداشت.

- در سطح استان حلبچه نواحی سسیروان و هورامان که بخشی از حوزه انتخاباتی استان سلیمانی بود ۶ هزار و ۴۲۲ رای به دست آورد که در حوزه انتخاباتی نامبرده یک کرسی پارلمانی را شامل می‌شود.

۶- جنبش تغییر بدون آن که در دو حوزه انتخاباتی اربیل و دهوک و حلبچه کاندیدی داشته باشد در ردیف ششم قرار گرفت و ۲۲ هزار و ۹۱ رای  معادل حدود ۲ درصد از آرای مأخوذه را به دست آورد درنتیجه ۲ کرسی پارلمانی را شامل می‌شود به طوری که این حزب:

در سطح استان اربیل با کسر آرای اتحادیه میهنی کردستان که متحد این حزب بود و در دوحوزه انتخاباتی نامزد داشت ۴ هزار و ۲۴۵ رای معادل ۱ درصد از آرای مأخوذه را به دست آورد در نتیجه هیچ کرسی پارلمانی را در حوزه انتخاباتی اربیل کسب نخواهد کرد.

در سطح استان سلیمانیه ۱۷ هزار و ۸۴۶ رای معادل حدود ۵ درصد از آرای مأخوذه این استان را به دست آورددر نتیجه یک تا دو کرسی برای این جزب در نظر گرفته خواهد شد.

در سطح استان دهوک و حوزه انتخاباتی حلبچه نواحی سیروان و هورامان که بخشی از حوزه انتخاباتی سلیمانیه است فاقد نامزد بوده است.

۷-نامزدهای مستقل و احزاب دیگر در سطح اقلیم کردستان در کل ۳۹ هزار و ۸۳۵ رای معادل بیش از ۳ درصد از آرای مأخوذه را به دست آوردند که ۲ کرسی پارلمانی را شامل خواهند شد که ۵ کرسی از آنها به اقلیتهای مسیحی و ترکمن اختصاص داده خواهد شد به طوری که برای این دسته از نامزدهای انتخاباتی:

در سطح استان اربیل ۸ هزار و ۵۹۴ رای معادل بیش از ۲ درصد از آرای مأخوذه این استان را به دست آوردند در نتیجه صاحب هیچ کرسی پارلمانی در حوزه انتخاباتی استان اربیل نخواهند شد.

در سطح استان سلیمانیه ۲۲ هزار و ۲۸۳ رای معادل ۶ درصد از آرای أخوذه این استان را به دست آوردند در نتیجه ۲ کرسی پارلمانی را به خود اختصاص خواهند داد.

در سطح استان دهوک ۸ هزار و ۹۵۸ رای به دست آوردند در نتیجه صاحب هیچ کرسی پارلمانی نخواهند شد.

جایگاه انتخاباتی احزاب سیاسی در حوزه‌های انتخاباتی اقلیم کردستان

جایگاه انتخاباتی احزاب سیاسی در حوزه‌های انتخاباتی اقلیم کردستانجایگاه انتخاباتی احزاب سیاسی در حوزه‌های انتخاباتی اقلیم کردستانجایگاه انتخاباتی احزاب سیاسی در حوزه‌های انتخاباتی اقلیم کردستان

جایگاه انتخاباتی احزاب سیاسی در حوزه‌های انتخاباتی اقلیم کردستان

جایگاه انتخاباتی احزاب سیاسی در حوزه‌های انتخاباتی اقلیم کردستان

کد خبر 2772534

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha