کرکوک در حال شکستن رکورد تولید نفت اقلیم کردستان است

سرویس جهان- مجله اویل پرایس با اشاره به نزدیک شدن تولید نفت خام در کرکوک به حدود 400000 بشکه در روز، اشاره کرده است که اقلیم کردستان عراق در حال حاضر کمی بیش از 400000 بشکه نفت در روز تولید می کند.

به گزارش کردپرس، خبرگزاری شفق نیوز روز گذشته به نقل از منبعی در شرکت نفت شمال در کرکوک اعلام کرد تولید نفت خام این شرکت در کرکوک به 360000 بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که کل تولید نفت خام در اقلیم کردستان کمی بیش از 400000 بشکه نفت در روز است. کرکوک و چاههای آن تا سال 2017 که اقلیم کردستان اقدام به برگزاری رفراندوم کرد تحت کنترل کردهای عراق بود. با این حال، نیروهای عراقی در اکتبر 2017 این منطقه و چاههای نفت خام آن را از کنترل دولت اقلیم کردستان خارج کردند.

مجله اویل پرایس با ارجاع به این گزارش اشاره کرده که تولید نفت خام در کرکوک در حال نزدیک شدن به میزان تولید نفت خم در اقلیم کردستان است. دولت عراق اخیرا اعلام کرده است که با توسعه سرمایه گذاری خارجی و ورود شرکت های نفتی جدید به حوزه تولید  نفت خام در این کشور، امکان افزایش تولدی نفت خام در کرکوک به بالاتر از 400000 بشکه وجود دارد.

به این ترتیب با افزایش تولید نفت خام در کرکوک به حدود 400000 بشکه و پر کردن ظرفیت نفت خام اقلیم کردستان، این مسئله می تواند اهمیت تولید نفت خام در اقلیم کردستان را کاهش دهد.

مجله اویس پرایس با اشاره به این موضوع احتمال داده است ازسرگیری صادرات نفت خام اقلیم کردستان عراق با موانع بیشتری مواجه شود.

شرکت های نفتی خارجی در حال حاضر نفت تولید شده در اقلیم کردستان را به خریداران داخلی می فروشند. هشت شرکت خارجی عضو انجمن صنعت نفت خام اقلیم کردستان موسوم به آپیکور، در نامه هایی به مقامات ارشد دولت آمریکا خواستار مداخله این کشور برای ازسرگیری صادرات نفت خام اقلیم کردستان شده اند. با این حال، بن بست توقف صادرات نفت خام اقلیم کردستان که از مارس 2023 آغاز شده، همچنان رفع نشده است.

کد خبر 2772550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha