سفر اردوغان به بغداد و اربیل، بر موضوع تقسیم پستهای استانداری کرکوک تأثیر گذاشت

سرویس عراق و اقلیم کردستان- روند ملا محمود، در گفتگو با کردپرس به آخرین وضعیت گفتگوها دربارۀ تقسیم مناصب شورای استانی کرکوک و روابط اتحادیۀ میهنی کردستان با حزب دمکرات کردستان در این استان پرداخت و گفت: روابط خوبی با حزب دمکرات کردستان نداریم؛ آنها با جبهۀ ترکمانی، اعراب سنی و کشور ترکیه روابط بهتری دارند و سفر اردوغان به بغداد و اربیل، بر موضوع تقسیم پستهای استانداری کرکوک تأثیر گذاشت.

کردپرس

بیش از شش ماه است که انتخابات شورای استانهای عراق برگزار شده است. مناصب مدیریتی شورای استانی کرکوک به دلیل اختلاف جریانهای سیاسی این استان بر سر تقسیم مناصب هنوز در ابهام و بلاتکلیفی باقی مانده است. عدم سازش میان کردها (اتحادیۀ میهنی و حزب دمکرات کردستان) سبب شده است تا این موضوع به شکل لاینحل باقی بماند. اکنون مهم ترین پیشنهادی که در این خصوص مطرح شده، پیشنهاد دورەای اداره کردن منصب استانداری کرکوک است کە علیرغم دخالت نخست وزیر عراق در موضوع مذکور، جریانهای سیاسی بر سر این پیشنهاد نیز هنوز بە توافق نرسیدەاند.

روند ملا محمود مسئول تشکیلات اتحادیۀ میهنی کردستان در کرکوک بە پرسش کردپرس دربارۀ موضع این حزب درخصوص تقسیم مناصب شورای استانی کرکوک پاسخ داد و گفت: ما بە عنوان اتحادیۀ میهنی کردستان بلافاصلە پس از اعلام نتایج انتخابات شورای استانی و پیروزی ما در این انتخابات اعلام کردیم کە مایل هستیم تمامی جریانهای سیاسی کرکوک در قدرت مشارکت داشتە باشند و تأکید کردیم کە آمادۀ هر نوع مذاکرەای در این خصوص هستیم. ما بە مشارکت تمامی جریانهای سیاسی در شورای استانی کرکوک اعتقاد داریم و همچنین معتقدیم کە پستهای اداری و سیاسی این شورا باید بر اساس استحقاق انتخاباتی در میان بخشهای جمعیتی کرکوک تقسیم شود.

مسئول تشکیلات اتحادیۀ میهنی کردستان در کرکوک افزود: بندە بە محض این کە نتایج انتخابات اعلام شد، با شاخۀ کرکوک حزب دمکرات کردستان دیدار کردم. برادران حزب دمکرات در این دیدار، آشکارا و در مقابل رسانەها اذعان داشتند کە پست استانداری کرکوک سهم اتحادیۀ میهنی کردستان است و حق این حزب است کە نام کاندید خود را اعلام کند زیرا پیروز نخستِ انتخابات بودە است. اما پس از مدتی، با جبهۀ ترکمانی دیدار کردند و پس از دیدارشان، جبهۀ ترکمانی اعلام کرد: ما از حزب دمکرات کردستان تشکر می کنیم کە پیشنهاد ما را پذیرفتە است. شما مطلع هستید پیشنهاد جبهۀ ترکمانی این بود که پست استانداری کرکوک 7 ماه برای کردها و مشخصاً در اختیار حزب دمکرات کردستان باشد، یک سال در اختیار ترکمانها و دو سال نیز در اختیار اعراب سنی باشد. این پیشنهاد با سهم و استحقاق کردها در کرکوک فاصلۀ بسیار زیادی دارد.

روند ملا محمود دربارۀ روابط میان اتحادیۀ میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان به کردپرس گفت: نمی توان گفت که ما با حزب دمکرات کردستان مشکلی نداریم. باید اذعان داشت که مشکلاتی وجود دارد. آنها با جبهۀ ترکمانی، اعراب سنی و کشور ترکیه روابط بهتری دارند. متأسفانه سفر اردوغان به بغداد و اربیل، بر موضوع تقسیم پستهای استانداری کرکوک تأثیر گذاشت. ما از این موضوع متأسف هستیم. شایسته نبود که کردها تحت تأثیر این سفر قرار بگیرند. ما اکنون نیز به عنوان اتحادیۀ میهنی کردستان معتقدیم که کردها در کرکوک باید متحد و یک صدا باشند و حقوق دیگر بخشهای جمعیتی این استان نیز محفوظ باشد. نگرش ما این است که همۀ ما باید بر اساس نتایج انتخابات، استحقاق انتخاباتی خود را کسب کنیم. بر این اساس باید در پاسخ پرسش شما دربارۀ روابط ما با حزب دمکرات کردستان باید گفت که روابط خوبی با هم نداریم. ما نگرش متفاوتی داریم. ما معتقدیم که کردها در هر جا که باشند باید مورد احترام باشند و نباید اجازه داد که هیچ کردی در هیچ جایی مورد ستم واقع شود. اما گویا طرز نگرش حزب دمکرات کردستان متفاوت است. شما پیشتر هم دیدید که ما در موضوع برگزاری انتخابات پارلمان کردستان با یکدیگر مشکل داشتیم. تا در نهایت این مشکل از طریق بغداد حل و فصل شد. در مورد شورای استانی کرکوک نیز ما هنوز منتظر هستیم تا با یکدیگر بر روی میز گفتگو حاضر شویم و با همکاری یکدیگر مشکلاتمان را حل کنیم. اما متأسفانه بخشی از اعراب سنی نیز هنوز متقاعد نشده اند که مشکلات استان کرکوک باید در درون خود این استان حل شود.

کد خبر 2772559

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha