استخدام در نیروهای حزبی و روند یکسان سازی نیروهای پیشمرگه

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ اسلام زیباری افسر وزارت پیشمرگه در گزارشی ضمن اشاره به واحدها و نهادهای تشکیل دهنده وزارت پیشمرگه به دلایل عدم تشکیل یک نیروی منسجم و یکپارچه نیروی پیشمرگه پرداخته است

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری دراو میدیا، وزارت پیشمرگه از چندین واحد (تیپ) و نهاد تشکیل می‌شود از جمله:

- وزارت پیشمرگه

-  تیپ ۷۰

- تیپ ۸۰

- زیروانی

- دفاع اضطراری

- نیروهای پشتیبانی یک

- نیروها یپشتیبانی دو

- دستگاه ضد ترور اتحادیه میهنی کردستان

- لشکر ویژه حزب دمکرات کردستان

- لشکر ویژه اتحادیه میهنی  کردستان

- نیروی سوسیالیست

- پیشمرگه روز

از زمان تشکیل اولین کاینه دولت اقلیم کردستان پس از قیام سال ۱۹۹۱ مسئله پیشمرگه، غیر نهادی و غیر سازمانی باقی مانده است، روز به روز نیز تعداد نیروهای پیشمرگه روبه افزایش است، تا کنون تعداد این نیروها به بیش از ۲۰۰ هزار پیشمرگه رسیده است این امر بار سنگینی را بر روی بودجه اقلیم کردستان ایجاد کرده است و به جامعه کردستان ماهیتی نظامی و امنیتی بخشیده است.

مدت چند سال است به خصوص پس از یکسان سازی و ادغام وزارت پیشمرگه در سال ۲۰۱۰ ادعای یکسان سازی نیروهای پیشمرگه مطرح می‌شود اما متاسفانه این روند بسیار کند پیش می‌رود و با مانع تراشی زیادی روبرو است، همچنین این امر باعث نگرانی مقامات نظامی و نیروهای پیشمرگه شده است و نیروهای ائتلاف نیز از این موضوع خسته و نگران هستند.

متاسفانه نیروهای پیشمرگه مانند حشدالشعبی به چند گروه و حزب و اشخاص تقسیم شده است  باید نسبت به این موضوع معترف باشیم که هیچ نیرویی حتی دولت اقلیم کردستان نیز اختیار کامل را بر نیروها یپیشمرگه ندارد حتی احزاب حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی نیز این اختیار را ندارند، و در یک چارچوب اداره نمی‌شوند (زیر یک چتر اداره نمی‌شوند) یعنی دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان نیز تسلط و اختیار کامل را بر نیروهای حزبی خود ندارند.

پس از سال ۲۰۰۵ تعداد اعضای نیروی پیشمرگه به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد، دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان برای جلب رضایت مردم از طریق استخدام آنها در راستای تامین منافع حزبیشان با هم به رقابت پرداختند از جمله هنرمند و روزنامه نگار، به اصطلاح نویسنده و روشنفکر، شیخ و آغا، پسران و دختران و بستگانشان، مزدور و چوپان و راننده و همه را به خدمت گرفت، تعداد آنها آنقدر زیاد بود که  از کنترل و اختیار حزب و دولت خارج شد

و باعث شد که نتوانند یک ارتش منسجم و منظم میهنی را با این تعداد بالای پیشمرگه شکل دهند، وقوع این امر به وجود عدم اعتماد در میان آنها مربوط می‌شود.

با وجود تلاش نیروها یائتلاف برای سامان دهی نیروهای پیشمرگه و تشکیل یک ارتش میهنی برای کردستان، احزاب سیاسی همچنان به استخدام نیروهای پیشمرگه در وزارت پیشمرگه به منظور تضمین آرای مردم در انتخابات ادامه می‌دهند، این امر آینده مردم کردستان را به خطر می‌اندازد و روند یکسان سازی این نیروها را در مسیر نامشخصی قرار می‌دهد.

هدف دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان از جذب مداوم نیروهای پیشمرگه هیچگاه مطابق نیاز و اهداف میهنی نبوده است، بلکه به خاطر منافع مخصوص خود دست به چنین کاری می‌زنند. رقابتی میان که دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان برای افزایش تعداد نیروهای پیشمرگه در طول عمر دولت اقلیم کردستان وجود داشته است، براساس ثبت بایومتریک تا سال ۲۰۲۰ تعداد نیروهای پیشمرگه بیش از ۲۰۰ هزار نفر است، نیروهای ائتلاف می‌خواهند این تعداد ۹۰ هزار پیشمرگه باشد، با وجود تعداد زیاد پیشمرگه‌ها حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی و حزب سوسیالیست به جذب نیرو  به منظور تامین منافع حزبی همچنان ادامه می‌دهند، این در حالی است که وزارت پیشمرگه خود صاحب اداره‌ای است به نام اداره افراد و داوطلبان که به جذب نیرو بر اساس شرایط و دستورالعملهای نظامی اختصاص دارد.

می‌خواهم سوال کنم آیا اگر احزاب سیاسی نیروی پیشمرگه استخدام کنند پس فلسفه وجود این اداره چیست؟

تعداد نیروهای ارشد پیشمرگه بر خلاف استانداردهای جهانی است، «پل برمر» در کتاب خود می‌گوید: «ارتش آمریکا ۵۰۰ تا ۸۰۰ درجه نظامی بین سرهنگ و سرلشکر دارد اما در اقلیم کردستان درجه سرهنگی و سرتیپی و سرلشکری بسیار بیشتر از ارتش آمریکاست. قباد طالبانی در یکی از نشستهای پارلمان کردستان در سالهای گذشته به افزایش درجات نیروهای پیشمرگه اشاره کرد و گفت: درجات سرهنگ و سرتیپ در اقلیم کردستان بسیار بیشتر از ارتش آمریکا و چین است.

 نیروهای پیشمرگه کمترین حقوق نظامی عراق را دریافت می‌کنند متاسفانه کسانی که خود را نماینده پیشمرگه می‌دانند در اربیل و بغداد نتوانسته‌اند حقوق پیشمرگه را با حقوق ارتش عراق و حشدالشعبی یکسان کنند یا این که این حقوق را با حقوق نیروهای امنیتی و پلیس یکسان کنند، دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان این همه هیئت به بغداد می‌فرستند یکبار هم به خاطر منافع نیروهای پیشمرگه هیئت بفرستند! تعداد نیروهای یپیشمرگه خارج از وزارت پیشمرگه بسیار بیشتر از نیروهای وابسته به وزارت پیشمرگه هستند، وجود نیروهای حزبی درخارج از وزارت پیشمرگه باعث شده است دولت اقلیم کردستان قادر نباشد کارهای خود را انجام دهد برای مثال در تاریخ ۲۰۲۱/۱/۷ دولت اقلیم کردستان تصمیم گرفت که یک نیروی ویژه‌ از هر دو وزارتخانه پیشمرگه و داخله برای امر مبارزه با قاچاق و اقدامات غیرقانونی در همه گذرگاههای مرزی اقلیم کردستان تشکیل دهد اما به دلیل حضور نیروهای حزبی خارج از وزارت پیشمرگه این نیرو تشکیل نشد.

نچیروان بارازنی رئیس اقلیم کردستان در مراسم فارغ التحصیلی دوره ۲۷ آکادمی نظامی زاخو سخنانی را ایراد کرد و گفت: دخالتهای حزبی در امورات پیشمرگه مانع پیشرفت این نیرو شده است و باعث خواهد شد که به طور مداوم این خطر وجود داشته باشد که پیشمرگه به بخشی از اختلافات حزبی بدل شود، این یک خطر جدی است که روند دمکراسی و همبستگی و اتحاد اقلیم کردستان را تهدید می‌کند، از همینجا به عنوان یک مطالبه مردم کردستان، به عنوان یک ضرورت میهنی وظیفه قانونی خود می‌دانم که از دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان بخواهم که از دخالت در امور پیشمرگه دست بکشند.

اما متاسفانه این دخالتهای حزبی از سوی حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی تداوم دارند.

نیروهای جهانی روزبه روز در حال پیشرفت و توسعه هستند ما هم روز به روز به دور خود می‌چرخیم. یکی از احزابی که مدام در حال پیشرفت است حزب حشدالشعبی است که بعد از گذشت زمان کمی از تشکیل آن توانست انواع اسلحه را به دست خود تولید کنند که بارزترین آنها پهباد و گلوله خمپاره و موشکهای میان برد است، اما متاسفانه با گذشت زمان زیاد از تشکیل نیروی پیشمرگه و همکارییهای بین‌المللی ما هنوز نتوانسته‌ایم یک گلوله کلاشینکوف تولید کنیم یا کوچکترین تجهیزات نظامی تولید کنیم در حالی افراد آگاه و دلسوز فراوانی در زمینه‌های مختلف نظامی داریم اما نسبت به آنها بی توجهی شده است و از استعدادهای آنها استفاده نمی‌شود زیرا فرماندهان ارشد نیروی پیشمرگه هنوز حول دایره ذهنی دهه ۱۹۶۰ حرکت می‌کند و نیازهای نیروهای پیشمرگه را درک نمی‌کنند و نمی‌دانند که سرزمین ما به سوی چه آینده خطرناکی قدم برمی‌دارد!؟ دیدیم که در جریان جنگ با داعش مسئولان برای نیروهای حزبی خود اسلحه در بازار سیاه می‌خریدند تا کنون پول زیادی از این اسلحه‌های فروخته شده پرداخت نشده است.

همه ما خوب می‌دانیم که چهارطرف کردستان را دشمنان احاطه کرده‌اند گروههای مختلفی ایجاد شده‌اند نباید مدام در انتظار همکاریهای جامعه بین‌المللی باشیم روزی فرا خواهد رسید که این همکاریهای خاتمه می‌یابند قبل از آنکه این اتفاق بیفتد بگذارید خود صاحب یک نیروی منسجم و منظم و مولد شویم نباید ساده انگارانه به تهدیدات بنگریم بلکه باید به چگونگی دستیابی به یک ارتش متحد در مدتی کوتا بیاندیشیم تا قادر به دفاع از خود و سرزمینمان باشیم.

در پایان اگر اصلاح و یکسان سازی نیروهای پیشمرگه از این بیشتر به تاخیر بیفتد و با نیروهای ائتلاف همکاری نشود مطمئن باشید که آمریکا و نیروهای ائتلاف با نیروهای خارج از وزارت پیشمرگه نیز همانند حشد الشعبی برخورد می کند و این نیروها را جزو شبه نظامیان دسته بندی می کند

کد خبر 2772680

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha