بخش خصوصی می‌تواند ارزان‌تر و بهتر از چینی‌ها و دولتی‌ها، مسکن بسازد

سرویس کرمانشاه _ در نشست خبری فعالان بخش خصوصی در حوزه مسکن کرمانشاه بر توانمندی این مجموعه‌ها برای ساخت مسکن ارزان و ایمن در قالب طرح مسکن ملی تاکید شد و خواهان بازنگری در برخی نگاه‌های غیر سازنده نسبت به بهره گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی های بخش خصوصی شدند.

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه در ابتدای این نشست که با حضور خبرنگاران رسانه های استان و به میزبانی خبرگزاری ایسنا برگزار شد؛ عنوان کرد: در دولت نهم و دهم، سازمان برنامه ریزی کشور منحل شد و به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی تنزل پیدا کرد و این سازمان عملا از انجام وظیفه اصلی خویش یعنی کنترل بودجه، ایفای نقش به عنوان مغز اقتصادی کشور و کنترل دولت و دستگاه ها، بازماند.

وی یادآور شد: ما هر جا بدون توجه به آمایش سرزمین، کلنگ عمرانی بر زمین زدیم‌ دچار مشکل شدیم، یعنی در جاهایی بیش از حد نیاز واقعی مسکن ساختیم و در جاهایی هم کمتر از نیاز مردم مسکن ساختیم و اگر توجه بیشتری به آمایش سرزمینی شده بود، دولت‌های بعدی میراث‌دار این طرح نمی‌شدند.

آرش شادفر ادامه داد: مسکن مهر ایده خوبی است که در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا شده، اما در ایران با چالش‌های زیادی مواجه شد. یکی از چالش‌های این طرح مهاجرت مردم از روستا به شهر بود که باعث کمبود نیروی کار در روستاها و اشتغال ناپایدار در شهرها شد. البته در دولت سیزدهم، زمین‌های اطراف روستاها به روستا الحاق شد و زمینه برای مهاجرت معکوس فراهم شد تا اشتباهات گذشته جبران شود.

وی آثار تورمی مسکن مهر بر اقتصاد کشور و افزایش میزان نقدینگی را از آثار این طرح دانست و گفت: متاسفانه این مسکن مهرها زیرساخت‌های فرهنگی، هنری، درمانی، بهداشتی، تفریحی و ... نداشتند و هنوز دولت‌ها با این چالش‌ ها مواجه هستند.

رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه گفت: طرح نهضت ملی مسکن نسبت به مسکن مهر، سنجیده‌تر و با برنامه‌ریزی بیشتر طراحی شده است، اما این طرح نیز با چالش‌هایی مانند تامین تسهیلات بانکی مورد نیاز برای ساخت واحدها روبرو است و بخش عمده‌ای از بانک ها از انجام تعهدات پرداخت وام های مصوب شانه خالی می کنند و دولت قطعا باید به فکر  رفع چالش های آن خصوصا چالش تامین منابع مالی مورد نیاز این طرح‌ باشد.

جایگاه و سهم بخش خصوصی در پروژه‌های مسکن ملی باید مشخص شود

شادفر با انتقاد از بی توجهی نسبت به جایگاه و سهم بخش خصوصی در ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن، عنوان کرد: با تعریف یک جایگاه مناسب برای بخش خصوصی، امکان بهره گیری از سرمایه های این بخش در حوزه مسکن ملی فراهم می شد و این موضوع به کاهش آثار تورمی این طرح کمک می کند.

وی از آمادگی کامل بخش خصوصی برای مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن  یاد کرد و افزود: این بخش نه تنها دانش فنی، تجهیزات و سرمایه مناسبی در اختیار دارد، بلکه تجاربی از ساخت و سازهای انبوه و موفق را نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور دارد.

آرش شادفر افزود: تا قبل از ورود بخش خصوصی به طرح نهضت ملی مسکن، تعداد ۱۸ هزار واحد مسکونی توسط نهادهای وابسته به دولت مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی امام (ره) و بنیاد مسکن در دست اقدام بود که باید مشخص شود پیشرفت فیزیکی این پروژه ها چقدر بوده است.

رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه ادامه داد: پیش از این در مصاحبه ای تاکید کردم، نگذاریم این گردش 60 هزار میلیارد تومانی از دست کرمانشاه برود ولی‌ به دلیل اینکه یک سال و نیم بخش خصوصی را در این پروژه دخالت ندادند، استان نتوانست از این فرصت استفاده لازم را داشته باشد و بخشی از این گردش مالی را از دست دادیم.

وی گفت: پس از ورود بخش خصوصی، یک پروژه ۶۸۰ واحدی در ۳ طبقه دارای محوطه حیاط به صورت پایلوت کشوری در محله دولت آباد کرمانشاه در دست اقدام گرفت که با گذشت ۶ ماه این پروژه به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و این یک رکورد برای نهضت ملی مسکن است. همچنین یک پروژه ۶۰۰ واحدی جنب بیمارستان امام رضا(ع) در مرحله تجهیز کارگاه قرار دارد و به زودی عملیات عمرانی آن آغاز خواهد شد.

شادفر عنوان کرد: یکی از ویژگی های مهم این پروژه که توسط بخش خصوصی انجام می شود؛ تامین تمامی مصالح از استان است و نیروها همه بومی استان هستند و این موجب اشتعال و رونق قتصادی برای استان شده است در حالیکه نهادهای دولتی شاهد این رویکرد نیستیم. 

وی از طرح مباحثی مانند واگذاری ساخت پروژه‌های مسکن به چینی‌ها انتقاد کرد و گفت: بخش خصوصی توان اجرای پروژه‌های مسکن با کیفیت بهتر و قیمت پایین‌تر را دارد و در این شرایط لزومی به سپردن این پروژه‌ها به سازندگان دیگر کشورها نیست و منطقی نیست که ما منابع ارزی کشور را صرف واردات خدمات فنی و مهندسی کنیم در شرایطی که تمام کشورهای دنیا به دنبال صادرات خدمات فنی و مهندسی هستند.

بخش خصوصی می‌تواند ارزان‌تر و بهتر از چینی‌ها و دولتی‌ها، مسکن بسازد

ضرورت عقلانیت و همراهی دستگاه های دولتی در طرح مسکن ملی

محمدرضا دادگر عضو هیات مدیره انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه نیز در ادامه این نشست با تقدیر از حضور پرشور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب دکتر پزشکیان، عنوان کرد: خوشبختانه فرایند تأمین زمین برای ساخت 4 میلیون مسکن در کشور اتفاق افتاده است و قطعا برنامه دولت آینده اجرای این برنامه است زیرا نیاز مردم است.

وی تاکید کرد: متاسفانه هنوز آثار برخی بی قانونی‌ها و بی برنامگی‌های مسکن های مهر در راهروهای ادارات دارایی کشور آشکار است زیرا بدون مبنای قانونی اعلام شد که به این مسکن ها مالیات تعلق نمی گیرد ولی اداره مالیاتی کشور پس از پایان دولت‌های نهم و دهم اعلام کرد این موضوع را نمی پذیرد.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه نادیده گرفتن قانون را یکی از معضلات طرح های ملی دانست و گفت: در برنامه های حوزه مسکن باید از ابتدا به فکر حل معضلات مالیاتی، تامین اجتماعی، پروانه‌ها و مجوزهای شهرداری، تسهیلات بانکی و ... باشیم و در این زمینه تسهیلگری کنیم.

دادگر تاکید کرد: اگر قرار است این واحدهای مسکونی برای اقشار کم درآمد ساخته شود، باید همه بخش‌ها برای کاهش هزینه‌های تمام شده آن، همکاری کنند.

وی ادامه داد:  تسهیلات لازم برای ساخت واحدهای مسکن ملی  در نظر گرفته شده است ولی متاسفانه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات همچنان مقاومت می‌کنند و در سطح کشور باید فکری برای حل این معضل انجام شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه ادامه داد: سال گذشته در دفتر آقای دکتر مصری مصوبه ای برای پرداخت تسهیلاتی افزون بر تسهیلات در نظر گرفته شده برای واحدهای مسکن ملی بخش خصوصی در کرمانشاه در نظر گرفته شد ولی متاسفانه بانک مسکن با وجود امضای این مصوبه، آن را اجرایی نکرد و رسانه ها باید دلایل عدم اجرای این مصوبه توسط این بانک را مطالبه کنند.

وی تاکید کرد: اگر قرار است برای اقشار کم درآمد مسکن ارزان قیمت ساخته شود، باید تمام مجموعه‌های مرتبط برای انجام آن همکاری و تسهیلگری کنند و در قانون گذاری ها منعطف عمل کنیم.

دادگر ادامه داد: در دوران مناظره های نامزدهای ریاست جمهوری در مورد بازگشت عقلانیت به تصمیم گیری‌ها صحبت شد و بر این اصل ما زمانی که تسهیلات اختصاص یافته نمی تواند کل پروژه را به اتمام برساند عقلانیت حکم می‌کند که این تسهیلات را حداقل تا مقطع سفت کاری پرداخت کنیم زیرا ادامه کار پس از رسیدن به این مرحله، بسیار راحت تر است. 

وی همچنین عنوان کرد: در طرح مسکن ملی پیوست های فرهنگی برای جانمایی مدرسه، مسجد، فضای ورزشی و پارک دیده شده است اما این فضاها باید با اعتبارات دولتی ساخته شود و از هم اکنون باید به فکر این موضوع باشیم.

 عضو هیات مدیره انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه ادامه از سوءاستفاده کاسبان تحریم از شرایط دشوار کشور و تنگناهای موجود انتقاد کرد و گفت: در استانی مانند کرمانشاه مصالحی مانند فولاد، زمین شهری و روستایی، سیمان و دیگر مصالح با کیفیت و قیمت بسیار مناسب فراهم است و حتی صادرکننده این اقلام هستیم و در این شرایط بی گمان چینی‌ها نمی توانند مسکن ارزان تر و باکیفیت‌تر برای ما بسازند. 

وی همچنین به معضل اضافه ساخت ها در محلات و کوچه های کرمانشاه و بی قانونی های رایج در این حوزه اعتراض کرد و گفت: در یک کوچه که عرض معبر و قواره های زمین آن یکسان است یکی به راحتی هفت طبقه می سازد و به کس دیگری اجازه نمی دهند شش طبقه بسازد. این وضعیت از جمله دردهایی است که رسانه ها باید به آن بپردازند. 

بخش خصوصی می‌تواند ارزان‌تر و بهتر از چینی‌ها و دولتی‌ها، مسکن بسازد

مسکن مهرها مانع گسترش حلبی آبادها شدند

در ادامه این نشست رییس انجمن انبوه سازان کرمانشاه عنوان کرد: مسکن مهر ضعف داشت، اما دارای مزایا چشمگیری هم بود و یکی از مهمترین آن ها جلوگیری از گسترش حلبی‌آبادها در حاشیه شهرها بود.

وی تاکید کرد: طرح‌های حمایتی در حوزه مسکن اگر به صورت کارشناسی و به شکل مناسبی اجرا شوند دارای مزایای فراوانی هستند.

منصور طاقه‌ای ادعاهای مربوط به تورم‌زا بودن تسهیلات مسکن را رد کرد و گفت: این تسهیلات به جذب نقدینگی سرگردان موجود در جامع  کمک می کند و موجب مهار تورم می شود. فراموش نکنیم حداقل ۲۸ درصد اشتغال در بخش مسکن است و این نشان دهنده اشتغال زا بودن این طرح ها است.
وی موضوع سرعت در اجرای پروژه های مسکن ملی تاکید کرد و گفت: به هر میزان که روند اجرای این طرح‌ها طولانی تر شود، هزینه های لازم برای اجرای طرح هم بالاتر می رود.

طاقه‌ای تاکید کرد: هدفگذاری احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی در پروژه نهضت ملی مسکن بر مبنای نیاز واقعی کشور و متناسب با رشد جمعیت، فرزندآوری و... تعیین شده است و این طرح باید در دولت چهاردهم نیز ادامه پیدا کند.

رییس انجمن انبوه سازان مسکن کرمانشاه هم به موضوع ورود شرکت‌های چینی به ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن انتقاد کرد و گفت: شرکت های ایرانی می توانند با  قیمتی کمتر از پیشنهادی شرکت های خارجی این پروژه‌ها را اجرا کنند.
 

کد خبر 2772724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha