خطر وقوع جنگ تمام عیار ترکیه در اقلیم کردستان

سرویس جهان- برخی منابع خارجی هشدار داده اند ممکن است ترکیه در یک ماه آینده جنگی تمام عیار در منطقه اقلیم کردستان، به بهانه حضور نیروهای پ.ک.ک در این منطقه راه بیاندازد.

به گزارش کردپرس، در یک هفته اخیر حملات ترکیه در خاک اقلیم کردستان عراق تشدید شده و بر اساس برخی منابع، از جمله تیم های صلح بان آمریکا یا سی پی تی، بیش از 140 روستای شمال اقلیم کردستان، به دلیل حملات هوایی و توپخانه ای ترکیه تخلیه شده اند. ترکیه همچنین اقدام به تاسیس پایگاههای جدید در خاک اقلیم کردستان کرده است.

مرکز مطالعات ترکیه در دانشگاه سوئد، در مقاله ای پیرامون نبرد چند ساله ترکیه با پ.ک.ک هشدار داده است که در حال حاضر عمق درگیری میان ترکیه و پ.ک.ک به خاک اقلیم کردستان عراق کشیده شده و ممکن است در آینده ای نزدیک یک جنگ تمام عیار در این منطقه بوقوع بپیوندد.

آرون لوند، تحلیلگر آژانس تحقیقات دفاعی سوئد، در این مقاله اشاره کرده است که قبل از هر چیزی، ترکیه به دنبال همراه کردن دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق و کمک گرفتن از آنها در نبرد با پ.ک.ک است. با این حال او معتقد است اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، حداقل در این یک مورد ناموفق بوده و دولت مرکزی عراق نمی خواهد وارد این جنگ شود. او با اشاره به این که عراق در اقدامی نادر فعالیت پ.ک.ک یا حزب کارگران کردستان ترکیه در خاک این کشور را ممنوع کرده، از تغییر رویکرد بغداد در این خصوص خبر داده است.

یکی از فرماندهان پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان نیز به نشریه آمریکایی المانیتور گفته است ترکیه تمام تلاش خود را به کار گرفته تا پ.ک.ک را از مرزهای ترکیه و سوریه دور کند. او ادعا کرده است که ترکیه در حال حاضر دو لشکر از نیروهای خود را در خاک اقلیم کردستان مستقر کرده تا به طور کامل دسترسی پ.ک.ک به خاک ترکیه و سوریه را از بین ببرد. او هدف ترکیه از جمع آوری ساز و برگ جنگی در اقلیم کردستان را تلاش برای کنترل و تصرف کامل کوهستان های گاره، متینا و منطقه زاپ عنوان کرده است.

این فرمانده پ.ک.ک تاکید کرده است که عملیات زمینی ارتش ترکیه در خاک اقلیم کردستان و در نزدیکی مناطق ذکر شده آغاز شده و آنکارا از همه تجهیزات نظامی موجود خود در این نبرد استفاده کرده است. المانیتور ادعا کرده است که مراد کارایلان، مسئول ارشد شاخه نظامی پ.ک.ک در عمق کوهستان گاره حضور دارد. یکی از فرماندهان محلی پ.ک.ک که المانیتور نام او را فاش نکرده، اذعان کرده که ارتش ترکیه توانسته است در نبردهای اخیر برخی تپه های نزدیک مناطق سوق الجیشی یاد شده را در عمق خاک اقلیم کردستان تصرف کند. او معتقد است که تاکتیک برتر پ.ک.ک در این جنگ ایجاد شبکه های تونلی ایجاد شده در کوهستان گاره است که در گذشته تلفات زیادی از نیروهای ارتش ترکیه گرفته است. او همچنین از دست یابی پ.ک.ک به پهپادهای جدید برای مقابله با حملات هوایی ترکیه و یا هدف قرار دادن پایگاه های ترکیه در خاک اقلیم کردستان عراق خبر داده است.

یک مقام ارشد عراقی که نخواسته نامش فاش شود، به المانیتور گفته است ترکیه می خواهد پ.ک.ک را از خاک عراق محو کند اما این امر برای آنکارا دست نیافتنی است. به باور این مقام ارشد عراق، ترکیه به شدت به دنبال محدود کردن فعالیت پ.ک.ک در عملیات نظامی اخیر است.

روزنامه شرق الاوسط عملیات اخیر در خاک اقلیم کردستان را به توافق نامه بهار گذشته میان اردوغان و السودانی در جریان سفر رئیس جمهور ترکیه به عراق مرتبط دانسته است. المانیتور نیز ادعا کرده است که ترکیه می خواهد به بهانه تامین امنیت طرح جاده توسعه، دولت مرکزی بغداد را در جنگ با پ.ک.ک با خود همراه کند اما دولت بغداد تمایل چندانی برای ورود به این عملیات ندارد.

اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه نیز در تحلیلی پیرامون ارتباط جنگ ترکیه با پ.ک.ک با منافع اقلیم کردستان نوشت: کردها از این بیم دارند که اگر با ترکیه در جنگ با پ.ک.ک همراه نشوند ممکن است طرح جاده توسعه عراق مسیرش را از اقلیم کردستان تغییر داده و کردها از منافع آن بی نصیب بمانند. بنابراین، دولت اقلیم کردستان و رهبران کرد این منطقه نیز از سوی ترکیه برای مشارکت در جنگ با پ.ک.ک تحت فشار هستند.

مرکز مطالعات ترکیه در دانشگاه دانشگاه سوئد از تاکتیک های مختلف ترکیه برای پیشبرد رویکرد خود نسبت به پ.ک.ک در خاک عراق خبر داده و نوشته است ترکیه از اختلافات دو حزب حاکم در اقلیم کردستان و نیز تنش ها میان دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق برای پیشبرد مقاصد خود در خاک عراق استفاده کرده است. این موسسه نیز یکی از اهداف جدی ترکیه در حملات اخیر را همراه کردن دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی در جنگ تمام عیار اتمالی علیه پ.ک.ک دانسته است.

آروند لوند، پژوهشگر آژانس تحقیقات دفاعی سوئد وقوع یک عملیات نظامی زمینی و هوایی گسترده ترکیه در خاک اقلیم کردستان در روزهای آینده را رد نکرده است زیرا معتقد است با توجه به کوهستانی بودن منطقه، بهترین مقطع زمانی برای ترکیه تابستان است. بنابراین، انتظار می رود تنش ها در اقلیم کردستان، بین ترکیه و پ.ک.ک به اوج خود برسد.

کد خبر 2772746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha