هدف هیأت امنیتی عراق از سفر به اقلیم اتخاذ یک موضع واحد برای جلوگیری از تهاجم ترکیه است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- روز پنجشنبه ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۴ یک هیئت عالی امنیتی عراق به ریاست مشاور امنیت ملی عراق به منظور تبادل نظر و اتخاذ موضع واحد علیه تهاجم ترکیه به خاک اقلیم کردستان وارد اربیل شد و با رئیس دولت اقلیم کردستان دیدار کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از صدای آمریکا پس از نشست رسانه‌ای ریاست دولت اقلیم کردستان اعلام شد که مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم با قاسم اعرجی مشاور امنیت ملی عراق دیدار کرده است.

در این دیدار دوطرف درباره آخرین تحولات اوضاع امنیتی عراق به طور کلی تبادل نظر کردند و بر توسعه همکاری ها و هماهنگی های میان دولت اقلیم کردستان و دولت فدرال برای مقابله با تهدید تروریسم و ​​حفظ امنیت و ثبات در مناطق مرزی تاکید کردند.

از محورهای گفتگو در این دیدار توافق نظر دو طرف درمورد اهمیت اجرای توافقنامه شانگال و عادی سازی اوضاع منطقه بوده است.

یک منبع آگاه درمورد سفر هیئت امنیتی عراق به اربیل گفت: «هدف این هیئت اتخاذ موضع مشترک با دولت اقلیم کردستان است تا بتوانند با یک موضع واحد و به سرعت از لشکرکشی ارتش ترکیه به خاک اقلیم کردستان جلوگیری کنند».

روز چهارشنبه دهم ژوئیه ۲۰۲۴ شورای وزارت امنیت ملی عراق با برگزاری یک نشست تهدیدات ترکیه به داخل خاک عراق و اقلیم کردستان را محکوم و در بیانیەای اعلام کرد: «ترکیه باید به حسن همجواری و روابط دیپلماتیک با عراق احترام بگذارد و در کلیه مسائل امنیتی با عراق هماهنگی کند».

در این نشست محمد شیاع سودانی، نخست وزیر عراق به هیئت امنیتی دستور داد تا برای اتخاذ موضع واحد به اقلیم کردستان سفر کنند.

ناظران سیاسی معتقند عراق برای مقابله با تهاجم ارتش ترکیه باید در سطح بین الملل اقدام کند، در غیر این صورت وضعیت پیچیدەتر و مردم بسیاری متضرر خواهند شد.

مریوان فتاح ناظر سیاسی همچنین گفت: «راه های متعددی برای توقف نیروهای ترکیه وجود دارد، از جمله اینکه عراق و آمریکا توافقنامه ای مشتمل بر 30 ماده دارند که ماده 27 آن به صراحت بیان می کند که هر زمان حاکمیت عراق در معرض تهدید قرار گرفت، آمریکا آماده حمایت گسترده از آن خواهد بود که عراق می تواند از مزیت های این توافقنامه استفاده کند. از سوی دیگر، توسل به اقدامات بین المللی و دادگاه های بین المللی می تواند جلوی تحرکات ترکیه را بگیرد».

وی افزود که زمان آن فرا رسیده که دولت اقلیم کردستان وضعیت خود را بررسی و بازنگری کند، احزاب و جریان‌های سیاسی نیز باید برای حل این وضعیت نشستی برگزار کنند زیرا این جنگ در نهایت منجر به آوارگی و بی خانمانی مردم کُرد خواهد شد.

ترکیه از تاریخ ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴، یک عملیات نظامی زمینی تازه در خاک اقلیم کردستان به بهانه ضربه به مقر و پایگاههای پ.ک.ک آغاز کرده است. این عملیات نظامی مناطق استان دهوک را در برگرفته است.

بر پایه بیانیه سازمان سی‌پی‌تی آمریکا ترکیه از ابتدای آغاز این عملیات ۲۳۸ بمباران و حمله انجام داده که اکثر این حملات مناطق مختلف استان دهوک را مورد هدف قرار داده‌اند.

سرتیپ محمد صابر کارشناس نظامی می گوید: «من هر کشوری که بخواهد وارد خاک کشور دیگری شود را اشغالگر می دانم، بنابراین هیچ بهانه‌ای برای ورود ارتش ترکیه به داخل خاک کردستان قابل قبول نیست، حتی اگر هدف از آن مقابله با تهدیدات پ ک ک باشد یا حفاظت از مرزها یا هر دلیل دیگری، اگر بخواهد مقر و یا پایگاه در داخل خاک اقلیم کردستان ایجاد کند آن را اشغالگر می دانیم، علاوه بر این‌ها پ ک ک باید خاک اقلیم کردستان را ترک کند زیرا به دردسر برای دولت اقلیم کردستان تبدیل شده است».

وی اضافه می‌کند که باید از این تهاجم جلوگیری شود، زیرا نه مردم و نه دولت موافق آن نیستند اما دولت اقلیم به علت آنکه توانایی درگیری با این کشور را ندارد باید به همراه دولت عراق از طریق گفتگو به این وضعیت خاتمه دهد. علاوه بر این‌ها اختلاف میان حزب دمکرات و اتحادیه میهنی کردستان از دیگر مشکلات برای تضعیف دولت است که نمی‌توانند یک موضع واحد اتخاذ کنند.

بسیاری از احزاب سیاسی اقلیم کردستان علیه تهاجم ارتش ترکیه به خاک اقلیم کردستان هستند و آن را یک تهدید بزرگ برای تمامی ساکنان مناطق مرزی و نقض تمامیت ارضی دولت عراق و اقلیم کردستان می‌دانند.

مریوان فتاح ناظره سیاسی همچنین بیان کرد: «ورود ارتش ترکیه به داخل خاک عراق یک زنگ خطر است زیرا مشخص نیست این نیروها تا کی قصد ماندن دارند و نمی‌دانیم تا چند کیلومتری این خاک نفوذ خواهند کرد که این امر نیز به معنای نقض حاکمیت دولتی مانند عراق به طور کلی و نقض حاکمیت دولت اقلیم کردستان به طور خاص است».

وی افزود: طبق گفتەها ترکیه به 50 کیلومتری عراق نفوذ می کند و با از بین رفتن سطح وسیعی از جنگل ها و سرسبزی ها، ویرانی ها و جنگ های زیادی در این مناطق ایجاد می شود و ساکنان حدود 1000 روستا آواره خواهند شد.

کد خبر 2772793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha