مردم شیلادزی در اعتراض به حملات ترکیە، جادۀ منتهی به شهر را مسدود کردند+ ویدئو

سرویس عراق و اقلیم کردستان- چندین روز پس از حملات گستردۀ ترکیە بە مناطقی از اقلیم کردستان و عدم موضع گیری دولت اقلیم کردستان، مردم شیلادزی در اقدامی خودجوش، جادۀ منتهی به شهر را در اعتراض به این تجاوز نظامی ترکیه مسدود کردند.

بە گزارش کردپرس بە نقل از شبکۀ رسانەای بین النهرین، شهروندان شیلادزی در اعتراض بە حضور نظامی گستردۀ ترکیە در خاک اقلیم کردستان، جادۀ منتهی بە این شهر را مسدود کردند.

شهروندان معتقدند کە حضور نظامی ترکیە در اقلیم کردستان مصداق تجاوز بە خاک همسایە است و آوارە شدن مردم روستاها و تخلیە شدن این روستاها بر اثر حملات ترکیە قابل قبول نیست.

مزوپتامیا نوشته است: «حملات ترکیه به خاک اقلیم کردستان با کمک (همکاری) حزب دمکرات کردستان (پارتی) ادامه دارد. در همین راستا، ترکیه در طول یک هفته گذشته در حال ارسال محموله های نظامی به منطقه بوده است. شهروندان در مناطق آمیدی و شلادزی از توابع دهوک در واکنش به حملات ترکیه به خیابان ها ریختند. بنا بر گزارش منابع محلی مردم برای اعتراض جاده اصلی بین دیرلوک و آمیدی را به روی خودروها مسدود کردند».

شایان ذکر است بر اساس تازه ترین ارزیابی ها از تحرکات نظامی ترکیه در خاک اقلیم کردستان عراق، ارتش ترکیه، در دو هفته گذشته 15 کیلومتر در خاک اقلیم کردستان عراق پیشروی کرده است اما سکوت دولت اقلیم کردستان و جریانهای کردستانی در این خصوص، پرسش بزرگی دربارۀ این وضعیت انفعالی درست کرده است.

در طی دو هفته اخیر ترکیه تعداد زیادی از نیروهای خود را وارد مرز استان دهوک در شهر آمیدی کرده و تسلیحات و مهمات زیادی به همراه دارند و تا عمق ده کیلومتری خاک اقلیم کردستان نفوذ کرده‌اند، اما مسرور بارزانی، رئیس دولت اقلیم کردستان تاکنون هیچ موضعی در این باره اتخاذ نکرده است. این در حالی است که در چند روز اخیر، ابراهیم الصمیدعی، مشاور نخست وزیر عراق، از وجود هماهنگی بین بغداد و آنکارا در خصوص عملیات ترکیه در داخل مرزهای اقلیم کردستان خبرداد.

مسعود عبدالخالق دربارۀ وجود یا عدم وجود هماهنگی میان ترکیه و عراق در مورد عملیاتهای ترکیه در خاک اقلیم کردستان و سکوت عدم موضع گیری دولت اقلیم کردستان به کردپرس گفت: به اعتقاد من، عراق در چند روز آینده، موضع‌گیری خواهد کرد. در واقع مشکل اصلی این است که دولت اقلیم کردستان موضعی اتخاذ نکرده است. پیشتر که ترکیه حمله‌ای به نیروهای عرب کرده بود، چون دولت اقلیم کردستان موضع‌گیری کرد، عراق نیز به شدت اتخاذ موضع کرد و مسأله را به سازمان ملل رساند. اما دولت اقلیم کردستان در برابر تمامی عملیاتهای نظامی ترکیه سکوت می‌کند و حتی اگر شهروندان نیز بخواهند در این مورد اعتراض کنند، دولت اقلیم مایل نیست بگوید که ترکیه به ما حمله کرده است. بنابراین، در واقع گناه از خود اقلیم کردستان است. به راستی گناه بسیار بزرگی است که ارتش کشوری دیگر بیاید، خاک سرزمینت را تصرف کند اما تو اجازه ندهی که حتی شهروندانت تجمعی اعتراضی بر پا کنند. من معتقدم اگر نیروهای ترکیه که به خاک اقلیم کردستان وارد شده‌اند اگر یک نیروی کردی بود اکنون شاهد جنگی تمام عیار بودیم. اما از آن جا که این نیروها، نیروهای بیگانه هستند، متأسفانه صاحبان قدرت و جریانهای اپوزسیون نیز سر خود را به زیر افکنده‌اند.

مردم شیلادزی در اعتراض به حملات ترکیە، جادۀ منتهی به شهر را مسدود کردند+ ویدئو

کد خبر 2772762

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha