مسکن ملی قروه اسیر نبود زمین/متقاضیان بلاتکلیف اند

سرویس کردستان- چالش های مسکن ملی قروه در حالی همچنان ادامه دارد که به تعداد متقاضیان این طرح باوجود نبود زمین و مشکلات دیگر افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار کردپرس، چالش مسکن ملی قروه در حالی ادامه دارد که بعد از گذشت اعتراضات متقاضیان فازهای نخست این طرح نسبت به زمین و هزینه تراشی ها؛ این بار اعتراض فازهای بعدی طرح شروع شده است. اعتراضاتی که ابتدای کار به مشکلات زمین می رسد و بعد از آن هم به هزینه تراشی و گرانی ها و تأخیر در ساخت و ساز.

مسئولان شهرستان در حالی از تلاش برای رفع مشکلات متقاضیان مسکن ملی می گویند که هنوز در تخصیص زمین برای این طرح مانده اند و گرچه بارها اعتراف کرده اند که در شهرستان قروه کمبود زمین وجود دارد اما همچنان اقدام به ثبت نام برای مسکن ملی می کنند و معلوم هم نیست آیا برنامه ای برای این همه ثبت نامی دارند یا نه!؟

از طرفی دیگر متولیان امر هیچ شفاف سازی نسبت به پایش متقاضیان ثبت نام شده ندارند و مشخص نیست که آیا ثبت نام شدگان واقعاً واجد شرایط طرح فوق هستند یا نه!؟ این مسئله زمانی پررنگ می شود که در فازهای نخست طرح مسکن ملی دیده شد که کسانی به عنوان متقاضی شناخته شده بودند که جزو مسئولان و پرسنل دولتی شهرستان بوده و براساس اطلاعات به دست آمده صاحب مسکن بوده اند و اینکه چطور برای مسکن ملی اسم نوشته و چطور تأیید شده اند خود نشان می دهد که یا پایش این طرح مشکل دارد یا مسایل دیگری همانند خرید و فروش امتیاز مسکن ملی در جریان است!

خرید و فروشی که گرچه بارها بر غیرقانونی بودن آن تأکید شده اما به راحتی انجام می شود. نکته مهم در این مسئله اینجاست که حتی این خرید و فروش هم مربوط می شود به پایش اولیه طرح و شاید اگر این پایش درست اجرا می شد دیگر شاهد چنین دلال بازی و دکان کسب درآمد از امتیاز مسکن ملی نمی بودیم، به طوری که عده ای متمول با خرید امتیازات متقاضیان واجد شرایط اقدام به ساختمان سازی کرده و همان را با کرایه های گزاف به متقاضیان مسکن اجاره دهند!

مسکن ملی قروه اسیر نبود زمین/متقاضیان بلاتکلیف اند

سرریز سهمیه تعیین شده

میزان سهمیه ای که برای مسکن ملی در شهرستان قروه تعیین شده مطابق گفته های فرماندار تنها برای ۲ هزار و ۸۲۳ تن است در حالی که تا همین سال گذشته تعداد ۱۹ هزار و ۲۸۰ تن متقاضی مسکن ثبت نام کرده اند. یعنی ۱۶ هزار و ۴۵۷ متقاضی مازاد بر سهمیه مدنظر ثبت نام شده اند.

«خلیل فعله گری» در حالی از تأیید نهایی ۸ هزار و ۸۷۴ ثبت نامی متقاضی مسکن می گوید که سهمیه شهرستان ۲ هزار و ۸۲۳ مورد بوده و معلوم نیست چرا بیشتر از ظرفیت لازم تأیید شده اند!؟ آن هم در چنین وضعیتی که زمینی مناسب وجود ندارد!

جدای از این باید پرسید آیا این تعداد تأیید شده واقعاً مطابق دستورالعمل طرح مسکن ملی واجد شرایط هستند و آیا پایش قابل قبولی در این زمینه صورت گرفته است!؟

مسکن ملی قروه اسیر نبود زمین/متقاضیان بلاتکلیف اند

سرانه ها همچنان در خطرند

برخلاف ادعای مسئولان شهرستان مبنی بر اینکه از سرانه های شهرستان برای مسکن ملی استفاده نخواهد شد اما در فاز نخست این طرح سرانه فضای سبز شهرک دانش به عنوان زمین به متقاضیان تخصیص یافت. سرانه ای که حالا این شهرک را با معضل نبود فضای سبز و تبعات اجتماعی بعد آن مواجه کرده است.

نسبت به همین مسئله هم نماینده مجلس انتقاد داشت و حذف سرانه ها را برای مسکن اقدامی نادرست و حتی غیرقانونی دانست.

به گفته «محمدرسول شیخی زاده» چرا باید سرانه های فضای سبز و فرهنگی و ورزشی و آموزشی و... را به مسکن اختصاص دهیم!؟ آیا مردم نیاز به این سرانه ها ندارند!؟ قرار نیست برای شفای یک چشم، بزنیم چشم دیگر را هم کور کنیم!   

مسکن ملی قروه اسیر نبود زمین/متقاضیان بلاتکلیف اند

طرح مسکن ملی خوب اجرا نشده است

باید دانست تنها درخواست برای مسکن کافی نیست و نیاز است که تمامی شرایط لازم در این حوزه را هم لحاظ کرد. شرایطی که نه تنها توسط طراحان مکن ملی مدنظر قرار نگرفته است بلکه مجریان این طرح هم به آن اهمیت نداده اند و همین است که حالا مدام با چالش روبرو می شوند.

همین خوب عمل نکردن برای مسکن ملی هم صدای نماینده مردم قروه و دهگلان را درآورده است. «شیخی زاده» از خوب عمل نکردن در مسکن ملی و اجرای نادرست طرح به شدت انتقاد کرد و راهکار را نه در حذف سرانه های شهری بلکه در ایجاد شهرک های جدید و گرفتن زمین های لازم برای ساخت شهرک دانست.    

«نیاز نیست مسئولان زمین های مختص به سرانه ها را بگیرند بلکه می توانند از زمین هایی که در لیست سرانه ها نیستند استفاده کرده و با تأسیس شهرک های جدید اقدام به اجرای مسکن ملی کنند».

مسکن ملی قروه اسیر نبود زمین/متقاضیان بلاتکلیف اند

فازهای ۳ تا ۶ مسکن ملی بلاتکلیف اند

با تمامی مشکلات و بی تدبیری ها حالا مسئولان باید پاسخ گوی متقاضیانی باشند که برای مسکن ملی در فازهای ۳ تا ۶ ثبت نام کرده و واجد شرایط هم شناخته شده اند. متقاضیانی که این روزها با جمع کردن امضا و نوشتن نامه اعتراضی به استاندار کردستان خواستار رسیدگی به وضعیت خود بوده و از این بلاتکلیفی ۳ ساله پیش آمده به شدت نگران و ناراحت اند.

متقاضیان می گویند در این سه سال نه تنها زمین تخصیص نیافته بلکه روز به روز هم قیمت ها افزایش یافته و معلوم نیست حتی اگر زمین هم داده شود آیا می توانند به ساخت و ساز مسکن با وجود هزینه های بالا اقدام کنند یا نه!؟

در هر صورت می طلبد متولیان امر یک تدبیر کارشناسی شده با لحاظ کردن تمامی موارد مدنظر داشته و بعد از سنجیدن شرایط اقدامی برای این مردم در صف مسکن مانده داشته باشند. /

* گزارش و عکس: زیبا امیدی فر

کد خبر 2772852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha